دفاتر ریاست جمهوری روسیه و اوکراین از آمادگی برای انجام مذاکرات صلح خبر داده‌اند، در حالی‌که بلاروس آماده میانجیگری و انجام هر کاری برای کاهش تنش بین دو همسایه خود است، مسلماً مسکو و کی‌یف اهداف متفاوتی را از این گفتگوهای احتمالی دنبال می‌کنند.

به گزارش میرملاس‌خبر به نقل از خبرگزاری تسنیم، دفتر مطبوعاتی رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرد که ولادیمیر زلنسکی با پیشنهاد ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه موافقت کرده و آماده گفتگو در خصوص صلح و آتش‌بس است. طبق این اطلاعات، در حال حاضر رایزنی‌‌ها در مورد زمان و مکان مذاکرات ادامه دارد.

پیش از این دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفته بود که ولادیمیر پوتین آماده است یک هیئت روسی را برای گفتگو با طرف اوکراینی به مینسک، پایتخت بلاروس بفرستد. پسکوف گفت، طرف روسی با مذاکره در مینسک موافق است و این اطلاعات به اوکراینی‌ها منتقل شده است.

روز گذشته، جمعه، رئیس ‌جمهور اوکراین به پوتین پیشنهاد داد تا دو طرف برای پایان دادن به خصومت‌ها در اوکراین بر سر میز مذاکره بنشیند. علاوه بر این، ولادیمیر زلنسکی تمایل خود برای گفتگو با مسکو درباره وضعیت بی طرف این کشور را نشان داد. وی این تصمیم را با توجه به پاسخ منفی رهبران کشورهای ناتو به مسئله عضویت اوکراین در پیمان آتلانتیک شمالی توضیح داد.

ضمن اینکه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه ۲۵ فوریه اعلام کرد که به محض اینکه نیروهای مسلح اوکراین سلاح‌های خود را زمین بگذارند، روسیه برای مذاکره با مقامات کی‌یف آماده خواهد شد.

مقامات روس تاکید دارند که در مذاکرات بین مسکو و کی‌یف، می‌توان در خصوص غیرنظامی‌سازی و عاری سازی اوکراین از وجود تمایلات نئونازیسم صحبت کرد. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز گذشته اعلام کرد که بر روی سازماندهی مذاکرات بین روسیه و اوکراین در مینسک ممکن است در هر لحظه آغاز شود. وی افزود، کی‌یف باید تصمیم بگیرد که آیا واقعاً خواهان مذاکره است یا می‌خواهد به ادعاهای خود علیه روسیه ادامه دهد.

وزارت امور خارجه بلاروس نیز اعلام کرده که مینسک آماده انجام هر کاری برای عادی سازی اوضاع در اوکراین و فراهم سازی مقدمات دیدار احتمالی هیئت‌های روسیه و اوکراین است. در این راستا، در صورت دستیابی طرفین به توافق، مینسک آماده هرگونه کمک و انجام تمامی توان خود برای کاهش تنش خواهد بود.

در ادامه می‌توانید آخرین تحولات مربوط به اوکراین در روز سوم جنگ را دنبال بفرمایید:

توزیع سلاح در کی‌یف بین داوطلبان برای دفاع از شهر خود

نیویورک تایمز در ویدئویی گزارش می دهد که در کی‌یف، پایتخت اوکراین بین داوطلبانی که می خواهند از شهر خود دفاع کنند، سلاح توزیع شده است.‎

افزایش تلفات درمیان غیرنظامیان ساکن منطقه دونباس

نماینده منطقه لوهانسک در مرکز مشترک نظارت و هماهنگی آتش‌بس و تثبیت اوضاع در جنوب شرق اوکراین امروز، شنبه اعلام کرد که هفت غیرنظامی تنها در ۲۴ ساعت گذشته در نتیجه گلوله باران نیروهای مسلح اوکراین به مناطق مختلف دونباس کشته شدند.

شب گذشته نیز مشخص شد که دو معلم در اثر گلوله باران مدرسه‌ای در یکی ازمناطق مسکونی دونتسک توسط ارتش اوکراین کشته شدند. به گفته مقامات محلی، نیروهای مسلح اوکراین از سیستم‌های پرتاب متعدد، موشک خمپاره‌ها و توپخانه استفاده کردند.

روز جمعه چند نفر از ساکنان در نتیجه گلوله باران نیروهای اوکراینی در مناطق مختلف دونتسک جان خود را از دست داد.

نگهداری از سربازان تسلیم شده نیروهای مسلح اوکراین در لوهانسک

لئونید پاسچنیک، رئیس جمهوری منطقه خودمختار لوهانسک شب گذشته اعلام کرد که نظامیان اوکراینی که سلاح‌های خود را زمین گذاشته و تسلیم نیروهای مردمی شدند در شرایطی مناسب و انسانی نگهداری می‌شوند و بعداً آزاد خواهند شد تا نزد خانواده های خود بازگردند.

وی افزود، علاوه بر این، بسیاری از نظامیان زخمی شده اوکراینی توسط نیروهای مردمی نجات یافته و به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.‎

اوکراین از درگیری‌ها در نزدیکی شهرهای ساحلی دریای سیاه خبر داد

دولت اوکراین همچنین از درگیری در نزدیکی شهرهای ماریوپل، خرسون، میکولایف و اودسای اوکراین در سواحل دریای سیاه خبر داده است.

میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهور اوکراین در یک نشست خبری گفت: درگیری های شدیدی در نزدیکی ماریوپل در جریان است، اما هیچ شانسی وجود ندارد که این شهر تسلیم یا تصرف شود.

🎥زلنسکی: در کی‌یف می‌مانم

رئیس جمهور اوکراین در ویدئویی مقابل ساختمان ریاست جمهوری این کشور می‌گوید: در کی‌یف می‌مانم.

وی در ادامه می‌گوید که ارتش اوکراین نیز میدان نبرد را رها نخواهد کرد.

زلنسکی همچنین گفت: اطلاعات دروغین بسیاری در فضای مجازی منتشر شده مبنی بر اینکه من از ارتش خواسته‌ام سلاح خود را زمین بگذارند. من اینجا هستم. ما دست از سلاح بر نخواهیم داشت. ما از کشورمان دفاع خواهیم کرد.

به گزارش واشنگتن پست، “ولادیمیر زلنسکی”، رئیس جمهور اوکراین پیشنهاد آمریکا برای کمک به وی به منظور خروج از کی یف و نجات جانش را رد کرده است.‎ (+لینک)

تلاش روسیه برای تحت کنترل در آوردن یک فرودگاه نظامی در جنوب کی‌یف

نیروهای روسی با یک عملیات هوایی در تلاش هستند تا کنترل فرودگاه نظامی Wassylkiv در جنوب کی یف را در دست بگیرند.

ناتالیا بالاسینویچ، شهردار این شهر شب گذشته به رسانه‌های اوکراینی گفت: سربازان اوکراینی در درگیری شدید کشته و زخمی شدند و بسیاری از چتربازان روسی در منطقه فرود آمدند.

وی تاکید کرد: «ما تلفات و مصدومین زیادی تا حدود ۲۰۰ نفر داشتیم.” این پایگاه هوایی در حدود ۴۰ کیلومتری مرکز کی یف قرار دارد.‎

جدی‌تر شدن حذف روسیه از سیستم سوئیفت

کانادا، آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا از تلاش طی روزهای آینده برای خارج کردن روسیه از سیستم پرداخت بین بانکی سوئیفت در دور جدید تحریم‌ها علیه مسکو به دلیل تهاجم علیه اوکراین خبر داده‌اند.

مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند این تصمیم پس از آن جدی تر شده که آلمان و ایتالیا در روزهای اخیر از مخالفت خود با خارج کردن روسیه از سوئیفت کاسته‌اند.

سخنگوی زلنسکی: اوکراین برای مذاکرات احتمالی با دولت روسیه در ارتباط است

“سرهی نیکی‌فوروف”، سخنگوی ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در صفحه فیس بوک خود از تماس ها با روسیه برای مذاکرات احتمالی خبر داده و تاکید کرده که  اوکراین همیشه آماده مذاکره برای توقف جنگ و برقراری صلح بوده است. وی نوشت: «بلافاصله در این ساعات، طرفین در حال رایزنی درباره مکان و زمان فرآیند گفتگو هستند».

در عین حال ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرده که اوکراین در ابتدا مذاکره را رد کرد و این موضوع را به شنبه موکول کرد.‎

آغاز روند تخلیه شهروندان ترکیه در اوکراین

مولود چاووش‌ اوغلو وزیر خارجه ترکیه از آغاز روند تخلیه شهروندان ترکیه در اوکراین از طریق مرزهای زمینی خبر داد.

تاکید بر لزوم به حداقل رساندن تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد روسیه

میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه شب گذشته اعلام کرد که لازم است تا تأثیر تحریم‌های غربی بر اقتصاد این کشور به حداقل برسد.

وی این تلاش را برای ادامه توسعه کشور، حفظ ثبات سیستم مالی و اجرای کامل برنامه‌ها و پروژه‌هایی آتی مهم دانست.

میشوستین یادآور شد که روسیه دیدگاه و برنامه خاصی درباره چگونگی پاسخ گویی به تحریم‌ها دارد که بزودی مشخص خواهد شد.

گزارش‌هایی درباره اختلال و قطع اینترنت در اوکراین   

با ادامه درگیری‌ها در اوکراین، گزارش‌ها مبنی بر اختلال و قطع اینترنت در حال افزایش است. یک سازمان نظارت بر شبکه در عین حال اعلام کرد که این اختلال‌ها به چند شهر از جمله خارکف در شرق کشور محدود می‌شوند. با این همه میزان کامل این اختلال‌ها هنوز مشخص نیست.‎

استقبال برخی از ساکنان شهر ملیتوپل با پرچم سرخ از نظامیان روسیه

وزارت دفاع فدراسیون روسیه امروز شنبه، اعلام کرد که ساکنان شهر ملیتوپل اوکراین از نیروهای مسلح روسیه که وارد شهر شده بودند استقبال کردند، برخی از شهروندان مسن‌تر حتی با پرچم‌های قرمز رنگ به خیابان‌ها آمدند.

طبق این اطلاعات، نظامیان روسیه بدون هیچ مقاومتی وارد ملیتوپل اوکراین شدند.

آغاز نبردهای خیابانی در کی‌یف

مقامات اوکراینی از آغاز نبردهای خیابانی در کی یف خبر می‌دهند. همانطور که خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش می دهد، مقامات کی یف به مردم توصیه می کنند به دنبال سرپناه باشند و خیلی نزدیک به پنجره ها یا بالکن ها ننشینند.

هشدار هوایی در چندین شهر اوکراین

ارتش اوکراین در صفحه فیس بوک خود اعلام کرد که نبردهای سنگین همچنان در داخل پایتخت این کشور در جریان است. “مبارزه فعال” در برخی از خیابان ها انجام می شود. بر اساس گزارش روزنامه ایندیپندنت در پایتخت اوکراین، بیش از ۵۰ انفجار در طول شب رخ داده است.

به گزارش رسانه‌های محلی در ساعات ابتدایی صبح امروز هشدار هوایی در چندین شهر اوکراین به صدا در آمد.

تکذیب خبر هک شدن وب سایت وزارت دفاع روسیه

وزارت دفاع روسیه امروز شنبه، هک شدن وب سایتش توسط هکرها را تکذیب کرد. این وزارتخانه یادآور شد که تمامی سخت افزارها و نرم افزارهای پورتال اینترنتی آنها به طور عادی کار می‌کنند.‎

بایدن ۳۵۰ میلیون دلار کمک نظامی به اوکراین اختصاص داد

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به وزارت خارجه این کشور دستور اختصاص ۳۵۰ میلیون دلار کمک نظامی به اوکراین را صادر کرد.

بایدن در نامه‌ای به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه خود دستور اختصاص ۳۵۰ میلیون دلار از کانال قانون کمک خارجی به نیروهای دفاعی اوکراین را صادر کرد.

قزاقستان درحال تخلیه شهروندانش از اوکراین است

وزارت امور خارجه قزاقستان صبح امروز، شنبه اعلام کرد که بیش از ۵۰۰ تن از شهروندان قزاقستانی که در حال حاضر در خاک اوکراین به سر می‌برند، برای کمک به بازگشت به میهن به سفارت این کشور در کی‌یف مراجعه کردند.

طبق این اطلاعات، خودروهای حامل اتباع قزاقستانی به همراه تعدادی ازدیپلمات‌های این کشور در حال عزیمت به سمت مرز لهستان هستند.‎

سازمان ملل کارکنان خود را از کی‌یف به مکان امن‌تری منتقل می‌کند

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، “امین عواد” را به عنوان هماهنگ کننده ویژه بحران پیرامون اوکراین و کمک‌های انسان دوستانه به این کشور منصوب کرد. یکی از وظایف وی، ایجاد کریدور انسانی، در صورت ضرورت در اوکراین است.

علاوه بر این، سازمان ملل تصمیم گرفته تا کارکنان خود را از کی‌یف به مکان امن تری منتقل کند. البته نمایندگان این سازمان قصد ترک خاک اوکراین را ندارند، ولی حضور خود را در اروپای شرقی گسترش خواهند داد.

شنیده شدن صدای تیراندازی در نزدیکی ادارات دولتی در کی‌یف

رویترز به نقل از شاهدان عینی از شنیده شدن صدای تیراندازی در نزدیکی ادارات دولتی در مرکز کی‌یف خبر می‌دهد.

بررسی آخرین وضعیت عملیات دونباس در شورای امنیت روسیه

 ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در نشست عملیاتی روز جمعه با اعضای شورای امنیت این کشور در خصوص روند عملیات ویژه برای حفاظت از دونباس تبادل نظر کرد.

پوتین با اشاره به اینکه ناسیونالیست‌ها و نازی‌ها در اوکراین مانند تروریست‌ها عمل می‌کنند، گفت: درگیری‌های نظامی اصلی در جریان عملیات در اوکراین نه با نظامیان عادی اوکراین، بلکه با تشکل‌های ملی گرای افراطی در این کشور است. رئیس جمهوری روسیه همچنین از نیروهای مسلح اوکراین خواست که توسط نازی‌ها رهبری نشوند و اجازه استفاده از کودکان و خانواده‌ها به آنها به عنوان سپر انسانی را ندهند. پوتین از اقدامات نیروهای مسلح روسیه در جریان عملیات ویژه حفاظت از دونباس تمجید کرد.

وزارت دفاع از عدم تلفات در نیروهای مسلح روسیه خبر داد

سرلشکر ایگور کوناشنکوف، سخنگوی رسمی وزارت دفاع فدراسیون روسیه اعلام کرد که در جریان عملیات ویژه حفاظت از مردم دونباس هیچ تلفاتی در میان نیروهای مسلح این کشور گزارش نشده است.

تصرف فرودگاهی در حومه شهر کی‌یف توسط نیروهای مسلح روسیه

به گفته سخنگوی وزارت دفاع، نیروهای هوابرد روسیه یک عملیات فرود موفقیت آمیز را در منطقه فرودگاه گاستومل در حومه شهر کی‌یف انجام دادند، بیش از ۲۰۰ بالگرد روسی در این عملیات شرکت داشتند. نیروهای خودی هیچ تلفاتی نداشتند، ولی در جریان تصرف این فرودگاه، بیش از ۲۰۰ نیروی ملی‌گرا از یگان‌های ویژه اوکراینی کشته شدند.

این مقام نظامی افزود، موفقیت فرود نیروها با سرکوب کامل سامانه پدافند هوایی منطقه، جداسازی کامل منطقه رزمی از هوا و انجام فعال جنگ الکترونیک تضمین شد.

زاخارووا شایعات درباره تمایل روسیه به اشغال اوکراین را تکذیب کرد

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه شب گذشته در مصاحبه‌ای اعلام کرد که عملیات ویژه برای نجات غیرنظامیان در دونباس را نمی توان به عنوان تمایل روسیه برای اشغال خاک اوکراین ارزیابی کرد. به گفته وی، این اقدام برای از کار انداختن سیستم فرماندهی و کنترل نیروهای مسلح و غیرنظامی کردن اوکراین انجام شده است.

زاخارووا یادآور شد، همه اهداف عملیات از قبل مشخص شده، صحبتی از گلوله باران غیرنظامیان نیست و حملات بسیار دقیق و فقط به تأسیسات زیرساختارهای نظامی انجام می شود.

هیچ موردی از کشته شدن غیرنظامیان در اوکراین وجود ندارد

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل متحد اوایل صبح امروز، شنبه، ۲۶ فوریه اعلام کرد که هیچ موردی از کشته شدن غیرنظامیان در جریان عملیات نیروهای مسلح روسیه برای حفاظت از دونباس گزارش نشده است. به گفته این دیپلمات، نظامیان روسیه شهرهای اوکراین را بمباران نمی کنند و ما از قبل اعلام کردیم که مردم عادی در خطر نیستند. و هیچ تایید قابل اعتمادی در مورد مرگ غیرنظامیان وجود ندارد.

نماینده دائم اوکراین از آمادگی برای مذاکرات مستمر خبر داد

سرگئی کیسلیتسا، نماینده دائم اوکراین در سازمان ملل نیز صبح امروز، شنبه در نشست اضطراری شورای امنیت این سازمان در پاسخ به همتای روسی خود اعلام کرد که کشورش آماده مذاکرات با مقامات مسکو به صورت دائمی است. نماینده دائم اوکراین در عین حال افزود که اوکراین تسلیم نخواهد شد و به دفاع از مواضع خود ادامه خواهد داد.