«هر که کارآمدی دارد باید از او در مدیریت ها استفاده شود ، دلدادگی به نظام و انقلاب امری مهمی است اما از بانیان وضع موجود نباید استفاده شود” جمله فوق بخشی از سخنان رئیس جمهور در جمع نمایندگان اقشار مختلف مردم لرستان در جریان سفر اخیرش به استان بود ، این جمله البته از […]

«هر که کارآمدی دارد باید از او در مدیریت ها استفاده شود ، دلدادگی به نظام و انقلاب امری مهمی است اما از بانیان وضع موجود نباید استفاده شود”

جمله فوق بخشی از سخنان رئیس جمهور در جمع نمایندگان اقشار مختلف مردم لرستان در جریان سفر اخیرش به استان بود ، این جمله البته از نگاه بسیاری ، شاه بیت و کلیدی ترین موضوعی است که در سفر سید ابرهیم رئیسی به لرستان بسیار برجستگی داشت و از این روست که از این جمله نه به عنوان یک عبارت ساده عنوان شده از سوی رئیس جمهور بلکه باید بعنوان یک دستور صریح از سوی او خطاب به استاندار لرستان و البته رویکردی مهم در سطح کلان یاد کرد که در آن ، رئیس دولت معتقد است وضع موجود را دولتی به وجود آورده که پیش از استقرار « انقلابی ها » از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ در سپهر سیاسی ایران تحت عنوان « تدبیر و امیدی ها » سکان قوه مجریه را عهده دار بوده اند و باید عناصر و باقی مانده های این دولت در سطوح کلان ، میانی و خرد مدیریتی از مدیریت ها کنار بروند و از این دست افراد نباید استفاده شود .
در یک نگاه سطحی شاید این گفته رئیس جمهور یک باور و رویکرد درست باشد که او معتقد است باید از عناصر معتقد به این دولت در مدیریت ها استفاده شود اما با واکاوی دقیق و بررسی موشکافانه این اظهار نظر درمی یابیم که در یک برداشت صحیح تر باید بپذیریم در وضع موجود چه در سطح کلان و چه سطح میانی و استانی مولفه ها و مسائل ریز و درشتی دخیل بوده که وضع موجود را ایجاد کرده و صرفا محدود کردن وضع موجود به یک برهه زمانی خاص و یک دولت امری پذیرفتنی نیست .
در استان لرستان که از یک نرخ بیکاری بسیار بالا برخوردار بوده و در زمره پنج استان فقیر و فلاکت زده ایران به شمار می رود ، نمی توان صرفا یک دوره مدیریتی را بعنوان اصلی ترین دلیل برای بانیان وضع موجود تلقی کرد ، وضع موجود لرستان حاصل سالها محرومیت تاریخی و رنج مزمنی است که در این استان به عنوان میراث از گذشته تا حال به جای گذاشته شده است .
لرستان علیرغم غیرمرزی بودن خسارت‌های بسیاری در جریان جنگ ایران و عراق متحمل شد، به نوعي كه به عنوان دومین استان خسارت دیده از جنگ تحمیلی به شمارمي رفت.
خسارات ناشي ازجنگ در لرستان ۱۰۵ میلیارد تومان به ارزش آن زمان یعنی یازده درصد کل خسارات جنگ «هزار میلیارد تومان» بود، اما در دولت سازندگی هاشمی رفسنجانی سهم لرستان از بودجه‌ی بازسازی به کم‌تر از نیم درصد می‌رسد، این حادثه‌ی تلخ درست زمانی رخ می‌دهد که رئیس‌جمهور وقت آقای رفسنجانی در حال ارایه‌ی برنامه هاي دولت موسوم به سازندگي دراواخر دهه شصت بوده است، قبل ازآن نیزدر دولت پیشین مقدمات انتقال پتروشیمی لرستان به اراک فراهم شده و طی یک فرآیند ۳ ساله انتقال طرح به اراك و ثبت طرح بنام استان مذبور در ۶۶/۱۱/۱۹ و نهايتااجرايي شدن ايجاد آن در سال ۱۳۶۸ در ابتدای دولت سازندگی صورت می گیرد ، در دولت خاتمی دارایی لرستان یعنی کشت وصنعت و یخچالسازی و پارسیلون یا به بخش خصوصی واگذارو ویران می شود و یا تعطیل می شوند، دولت محمود اصولگرایان هم درهنگامه مصوب کردن طرح وپروژه های بی سرانجام وغالباً بی فرجام در سفرهای استانی سهمی فراتراز انتظارروی کاغذها برای لرستان قائل می شود از لاستیک سازی و نوردخرم آباد تا سیمان خرم آباد، پتروشیمی کوهدشت ، سیمان و پالایشگاه پلدخترو احداث کارخانه نَوَردِ فولادِ خرم‌آباد به ظرفيت ۵۰۰ هزار تن احداث کارخانه خودروسازيِ کوهدشت و احداث کارخانه نَوَردِ فولادِ پلدختر به ظرفيت حداقل ۲۰۰ هزار تن، احداث و مطالعه استاديوم فوتبال ۵ هزار نفري در دورود طي سه سال و… اما همه در نطفه خفه نه صاحبی دارند و نه نام و نشانی!

تلاش دولت تدبیر و امید نیز برای توسعه فراگیر استان به جایی نمی رسد ، احیای صنایع راکدی همچون کشت و صنعت و یخچال سازی گرچه در این دولت رقم می خورد اما بواسطه مشکلات مزمن و تاریخی و سیلی مهیب نه تنها لرستان محسوس به جلو نمی رود بلکه بخش عمده ای از زیرساخت هایش نیز بواسطه سیلی مهیب از بین می رود ، در دولت تدبیر و امید اما یک برجستگی ویژه در قیاس با سایر دولت ها دیده می شود و آن اینکه این دولت اختیاراتش را در سطح کلان بواسطه یک توافق نانوشته اما محسوس بین اعتدالیون و راست گرایان سنتی به مجلسی واگذار می کند که در راسش با هدایت و تلاش های دولت وقت ، حتی ریاست مجلس را نیز از یک نیروی اصلاح طلب به نام محمد رضا عارف ، دریغ کرده و تا می توانند برای پی ریزی انتقال دولت از روحانی به لاریجانی در خرداد ۱۴۰۰ تلاش می کنند و ماحصل همین سیاست و رویکرد در سطح کلان ، نمایندگان سهم خواهی شان محسوس و عهده دار سکان اجرایی حوزه های انتخابیه شده و از صدر تا ذیل می شوند به گونه ای که عمده مدیران دولت دوم روحانی در لرستان بر اساس همان سیاست واگذاری اختیارات به مجلسی ها برای تقویت « کاندیدای بالقوه دولتی ها » گرچه از دولت حکم انتصاب دریافت کرده اند اما در واقع منصوب و منتسب به نمایندگانی هستند که در آن دولت همه چیز وفق مرادشان بوده است !
رئیس جمهور در حالی تاکید صریح می کند که نباید از بانیان وضع موجود استفاده شود که سیری تاریخی بر محرومیت لرستان نشان می دهد برخی از بانیان وضع موجود همین افرادی بوده اند که در دولت « معجزه هزاره سوم » یعنی محمود احمدی نژاد بعنوان دولتمرد حضور داشته اند ، روزگاری که احمدی نژاد در قامت رئیس جمهور دولت نهم وعده داد برای محرومیت زدایی از لرستان خودش آستین ها را بالا زده و بیل کلنگ بزند و ماحصل آن سفرهای سه گانه اش به استان محورم لرستان بیش از هزار مصوبه متنوع و رنگارنگی بود که عمده آنها روی کاغذ ماند ، محرابیان وزیر کنونی نیروی دولت انقلابی سید ابراهیم رئیسی ، بین سالهای ۸۶ تا ۹۰ بعنوان وزیر صنایع و دستیار رئیس جمهور بین سالهای ۹۰ تا ۹۲ حضور داشته است و اتفاقا همزمان با حضور او در وزارت صنایع و معادن سابق ، احمدی نژاد در سفر دومش به لرستان وعده داد لاستیک سازی و نوردخرم آباد ، سیمان خرم آباد، پتروشیمی کوهدشت ، سیمان و پالایشگاه پلدختر ، کارخانه نَوَردِ فولادِ خرم‌آباد به ظرفيت ۵۰۰ هزار تن ا،کارخانه خودروسازيِ کوهدشت و کارخانه نَوَردِ فولادِ پلدختر به ظرفيت حداقل ۲۰۰ هزار تن را راه اندازی کند ، ۱۳ سال پیش از آن وعده آیا این صنایع در لرستان دایر شده اند ؟
سیاست های محرابیان در دوران تصدی اش بعنوان وزیر صنعت چرا منجر به صعتی شدن لرستان بر اساس وعده های رئیس جمهور وقت نشده است ؟
همین موضوع در خصوص فاطمی امین نیز صدق می کند ، او نیز از مشاور وزیر تا رئیس ستاد تحول وزارت صمت ، سخنگویی وزارت صنایع ، معاون برنامه ریزی وزارت صنایع ، معاون برنامه ریزی وزارت صمت ، مجری پروژه های طراحی و تدوین برنامه های راهبردی وزارت سمت را تجربه کرده است و اکنون نیز بعنوان وزیر صمت دولت انقلابی فعالیت می کند ، او بعنوان مرد همه کاره وزارت صمت و صنایع سابق در صنعتی شدن لرستان و تحقق وعده های رئیس جمهور اسبق کمرنگ ظاهر شده است ؟
مسعود میرکاظمی معاون فعلی رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه ریزی کشور در کنار رستم قاسمی وزیر کنونی راه که وعده داده است تمامی چهار خطه های لرستان را تا پایان این دولت تکمیل کند نیز در زمره وزرای دولت احمدی نژاد بوده اند ، که در دو مقطع جداگانه از ۱۲ شهریور ۸۸ تا ۲۴مرداد ۹۲ در قامت وزیر نفت دولت احمدی نژاد فعالیت کرده اند ، این دو دولتمرد فعلی دولت انقلابی چرا بعنوان وزیران وقت نفت به اجرایی شدن پالایشگاه پلدختر و پتروشمی کوهدشت بعنوان دو وعده مهم رئیس جمهور وقت برای ایجاد اشتغال در لرستان کمک نکرده اند ؟
نتیجه سیاست های اشتغالزایی حجت عبدالملکی وزیر کنونی کار و معاون سابق اشتغال و خودکفایی کمیته امداد کشور از ۷شهریور ۹۶ تا ۱۲ شهریور ۱۴۰۰در استان لرستان چه بوده است ، آیا اینکه برخی معتقدند سیاست های اشتغالی کمیته امداد در لرستان به جای تقویت اشتغال به تولید بیکارِ بدهکار منجر شده است خود ناظر بر نقش این حوزه در اشتغال ناقص و آمار سازی های معروف در لرستان نیست ؟
روزگاری که احمدی نژاد رئیس وقت دولت نهم در خرم آباد مصوبات کاغذی بر جای گذاشت و عملیاتی نشدند ، فرهاد رهبر دستیار اقتصادی کنونی رئیس جمهور بعنوان رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مسئولیت داشت ،محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور از سال ۱۳۸۶ تا کنون ریاست ستاد اجرایی فرمان امام را بر عهده دارد ، اینکه این ستاد عظیم با حجم وسیع پوشش شرکت ها و موسساتی که زیرمجموعه این ستاد به شمار می رود با ریاست ۱۴ ساله معاون اول کنونی رئیس جمهور تا چه میزان در زمینه محرومیت زدایی از لرستان طی سالهای اخیر چه دستاوردهایی بر جای گذاشته است ، خود می تواند گویای همه چیز باشد .
یکی از چهره های ستادی رئیس جمهور در لرستان در نشست اقشار مختلف مردم استان با سید ابراهیم رئیسی با بیان اینکه بانیان وضع موجود نمی توانند منشا تغییر باشند ، خواستار تغییرات مدیریتی در استان شده است ، گرچه این خواسته یک خواسته معقول و طبیعی است و حامیان این دولت از این حق برخوردارند که نیروهای منتسب به جریان اصولگرایی از نوع انقلابی ، بر مسندها تکیه بزنند اما نمی شود بدون پردازش و واکاوی گذشته که اتفاق همین فرد معترض و منتقد به مدت ۵ سال از ۸۸ تا ۹۳ سیاست گذار و رئیس دستگاه کار و اشتغال استان در یک حوزه بسیار وسیع و مهم بوده به وضعیتی اعتراض کرد که خود در وضع موجود به نسبت مسئولیتش دخیل بوده است ، افرادی که در صف مسئولیت ایستاده اند و برخی از آنهایی که در قالب ستادهای انتخاباتی رئیس جمهور در انتخابات سیزدهم سهم می خواهند در دولت های پیشین در این استان مسئولیت داشته اند ، باید سهم خود را از این وضعیت بپذیرند زیرا وضع موجود لرستان منحصر و محدود بین یک برهه هشت ساله نیست ، گرچه نمی توان از خدمات معدود نیروهای خدوم و صادق در برهه های مختلف به راحتی چشم پوشی کرد ، بانیان وضع موجود استان همه افرادی هستند که در هر رده و مسئولیتی که حضور داشته اند از نماینده گرفته تا وزیر و وکیل و مدیر و معاون استاندار و استاندار و .. ، کوتاهی کرده و قصور دارند ، این دولت حق دارد نیروهای منتسب به خود را بر مسئولیت ها بگمارد اما تغییر مدیران دولت سابق با تفسیر بانی وضع موجود و تقلیل بدبختی های لرستان به یک دولت خاص ، پاک کردن صورت مساله ای است که مروری بر تاریخ لرستان پس از انقلاب، مقصرین و عاملان و مولفه های دخیل در این بدبختی و سیاه روزی را به راحتی نشان می دهد.

* این مطلب در هفته نامه دریای فرهنگ منتشر شده است
  • نویسنده : عباس دارایی خبرنگار میرملاس خبر