رئیس دانشگاه لرستان گفت: دانشگاه‌ مبدا تحولات است و برنامه‌های دانشگاه باید حلال مسائل و مشکلات امروز جامعه باشد.

به گزارش میرملاس‌خبر، علی نظری شامگاه سه‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با تاکید به اینکه دانشگاه‌ها کارهای مهمی را انجام داده و نخبگان فراوانی را تحویل جامعه داده‌اند، اظهار داشت: پزشکان و پرستارانی که در دوران کرونا در راستای حفظ جان مردم تلاش کردند و دانشمندانی که واکسن کرونا را ساختند نشات گرفته از همین دانشگاه‌ها هستند.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ مبدا تحولات است، افزود: برنامه‌های دانشگاه باید حلال مسائل و مشکلات امروز جامعه باشد اما باید دانست که صنعت، جامعه و دانشگاه در یک راستا حرکت می‌کنند بنابراین باید با هم هماهنگ باشند.

رئیس دانشگاه لرستان ادامه داد: اگر جامعه در بخشی دچار بیماری و آسیب شد مشکلات خود را برای دستیابی به راه‌حل به دانشگاه عرضه کند و اگر دانشگاه نتوانست مشکلات را حل کند آن‌گاه بگوییم دانشگاه کارآمد نیست.

وی با اشاره به تغییر ذائقه دانشجویان در زمان کرونا، عنوان کرد: خانواده‌ها باید از ابعاد پنهان جامعه آگاه باشند و رسانه‌ها نیز در این خصوص هشداردهنده هستند.

دانشگاه اداره کار نیست

نظری در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص استخدام‌های بی‌ضابطه و عجیب و غریب در دانشگاه لرستان، مطرح کرد: تا زمانی که در مسائل فرهنگی کار نشود همین استخدام‌های بی‌ضابطه رواج خواهد داشت مردم باید بدانند که دانشگاه اداره کار نیست بلکه مکانی برای کارآفرینی است.

وی اضافه کرد: متاسفانه برخی از دانشجویان حاضر به افزایش مهارت برای کسب درآمد نیستند و این موضوع یک درد است و گرِه ذهنی در سطح جامعه است که دانشگاه موظف به برطرف کردن آن‌ها است.

رئیس دانشگاه لرستان با اشاره به راه‌اندازی مراکز متعدد برای ایجاد مهارت در بین دانشجویان، گفت: در این مراکز به هر دانشجو یک مهارت در راستای رشته تحصیلی یاد می‌دهیم تا دانشجو توانمند شود و بعد از اتمام دوره تحصیلی، خود به یک کارآفرین تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه لرستان زمانی می‌تواند مدعی شود که با صنعت و جامعه در ارتباط است که بتواند مسائل خود را حل کند خوشبختانه در این راستا اقدامات خوبی صورت گرفته و برای حل مشکلات بخش خصوصی پای کار آمده است.

نظری با بیان اینکه دانشگاه لرستان جزو دانشگاه‌های سطح سوم است، گفت: رتبه‌بندی دانشگاه‌ها براساس شاخص‌های شناور انجام می‌شود و دانشگاه لرستان در برخی از شاخص‌ها مانند آزمایشگاه دارای رتبه‌های خوب کشور است.

زمان افتتاح پروژه غیرهمسطح دانشگاه لرستان مشخص نیست

وی در ادامه سخنانش به پروژه غیرهمسطح دانشگاه لرستان اشاره کرد و اظهار داشت: این پروژه دارای پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی است اما متاسفانه با بدهی پیمانکار روبرو است، در سفر رئیس‌جمهور به استان ۱۸ میلیارد تومان برای تکمیل آن در نظر گرفته شده است که تاکنون یک‌سوم آن تخصیص یافته است.

رئیس دانشگاه لرستان افزود: یکی دیگر از مشکلات این پروژه پیدا شدن یک مدعی است که دادگاه دانشگاه را محکوم به پرداخت ۵۰۰ میلیون تومان کرده است و از طرف دیگر به دلیل مشکلات موجود در قوانین پیمانکاری نمی‌توان زمان دقیق بهره‌برداری از پروژه غیرهمسطح دانشگاه لرستان را اعلام کرد.

وی درخصوص اختلاف بین دانشگاه لرستان و راه و شهرسازی درخصوص ساخت مسکن، عنوان کرد: راه تامین مسکن، دانشگاه نیست و واگذاری زمین‌های دانشگاه بمثابه بن‌بست مشکلات برای همیشه است.

نظری تاکید کرد: چگونه یک لرستانی دانشگاه بفروشد تا مسکن بخرد؟ در گذشته املاک دانشگاه به فروش رفته و این تصمیم اشتباهی است زیرا امروز ارزش آن املاک بسیار زیاد است، ما برای توسعه دانشگاه لرستان نیازمند احداث دانشکده‌های دیگری هستیم زیرا دانشگاه لرستان تنها دارای ۶ دانشکده است و مابقی دانشگاه‌ها دارای بیش از ۱۰ دانشکده هستند.

وی با بیان اینکه ۹۵ درصد اراضی دانشگاه لرستان دارای سند تک‌برگ است، گفت: ۲۱۲ هکتار زمین متعلق به دانشگاه لرستان است و مدعی ۶ هکتار نیز راه و شهرسازی است که خوشبختانه دادگاه تاکنون رای را به نفع دانشگاه صادر کرده است.

۱۶ میلیارد برای تکمیل خوابگاه دانشگاه لرستان نیاز است

سید حسام‌الدین حجازی معاون دانشجویی دانشگاه لرستان در این نشست درخصوص وضعیت خوابگاه‌های این دانشگاه اظهار داشت: دانشگاه لرستان دارای هشت هزار و ۹۰۰ دانشجو است که ۴۴ درصد آن‌ها غیربومی هستند و از آنجایی که لرستان استانی محروم است مجبور هستیم که دانشجوهای شهرهای استان را غیربومی تلقی کنیم و این بار مضاعفی را به دانشگاه تحمیل کرده است.

وی توزیع نامتوازن خوابگاه‌ها و سرای دانشجویی را یکی از مشکلات این دانشگاه دانست و عنوان کرد: از ۱۰ سرای دانشجویی دانشگاه هشت سرا به خواهران و تنها دو خوابگاه در اختیار دانشجویان پسر قرار گرفته بود و مابقی دانشجویان پسر مجبور به استفاده از خوابگاه‌های خودگردان بودند.

حجازی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با جابجایی‌های انجام شده ۳۵۰ دانشجوی پسر بدون خوابگاه در خوابگاه‌های دانشگاه لرستان اسکان داده شد و اکنون با قاطعیت می‌گوییم هیچ پسر دانشجویی در این دانشگاه بدون خوابگاه نیست.

وی درخصوص خوابگاه نیمه‌کاره سایت دانشگاه لرستان گفت: این خوابگاه می‌بایست در سال ۱۳۹۶ با مبلغ شش میلیارد تومان تکمیل شود که متاسفانه با تعلل‌های صورت‌گرفته تاکنون هفت میلیارد تومان برای ساخت آن هزینه شده است و برای اتمام به ۱۶ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است.

 

خبرنگار: سوسن ولی‌پور اصلانی