عباس دارایی/ خیبر خرم آباد در جریان هفته دوازدهم لیگ دسته اول فوتبال ایران جام آزادگان برابر تیم قعرنشین ماشین سازی تبریز به برتری خفیف سه بر دو رسید . این بازی از آن جهت برای خیبری ها حائز اهمیت بود که خیبری ها در صورت پیروزی در این بازی و در […]

 

 

 

عباس دارایی/ خیبر خرم آباد در جریان هفته دوازدهم لیگ دسته اول فوتبال ایران جام آزادگان برابر تیم قعرنشین ماشین سازی تبریز به برتری خفیف سه بر دو رسید . این بازی از آن جهت برای خیبری ها حائز اهمیت بود که خیبری ها در صورت پیروزی در این بازی و در صورت توقف سایر مدعیان ضمن کاهش فاصله خود با صدر جدل می توانستند به وضع خود در جدول رده بندی سروسامانی بدهند.
خیبر با این پیروزی و البته به لطف توقف ملوان برابر سایپای تهران ، تساوی مس شهر بابک و قشقایی شیراز و شکست آرمان گهر برابر پارس جنوبی جم با کسب ۲۰ امتیاز از ۱۲ بازی در رده پنجم جدول رده بندی و در چهار امتیازی ملوان صدرنشین و سه امتیازی تیم دوم جدول یعنی مس کرمان قرار دارد .
خیبر با عبدالله ویسی حالا شش بازی در لیگ دسته اول فوتبال کشور جام آزادگان سپری کرده است که حاصل این شش بازی  کسب دو پیروزی خانگی ، سه تساوی و یک شکست بوده است .
خیبرِ عبدالله ویسی از سه دیدار خانگی دو پیروزی و یک تساوی و از سه دیدار خارج از خانه خود دو تساوی و یک شکست کسب کرده است .
تساوی با شمس آذر قزوین در قزوین ، پیروزی بر استقلال ملا ثانی در خرم آباد ، باخت برابر آرمان گهر در سیرجان ، تساوی خانگی با ملوان بندرانزلی ، تساوی بیرون از خانه برابر شهرداری همدان و نهایتآ برد خانگی روز شنبه برابر تیم قعرنشین ماشین سازی تبریز حاصل کار خیبری ها پس از تغییر سرمربی بوده که ۹ امتیاز اندوخته آنها از این ۶ بازی بوده است .
علاوه بر این پیروزی یک بر صفر برابر شهرداری همدان در یک بازی خارج از خانه در چارچوب جام حذفی و پیروزی سه بر یک برابر مس شهر بابک و راهیابی به جمع شانزده تیم پایانی جام حذفی حاصل کار عبدالله ویسی و کمکش مهرداد خادمی در دو بازی حذفی با خیبر بوده است .
در حالی مالک خیبر خرم آباد در شش بازی اول فصل خود کاسه صبرش از نتایج تیم تحت هدایتی محسن عاشوری لبریر شده و به ناچار او تشخیص داده عاشوری توان هدایت نماینده لرستان در لیگ یک فوتبال کشور را ندارد که خیبر با عاشوری در سه بازی اول فصل خود سه پیروزی کسب کرد اما یک تساوی در شهر بابک و یک شکست در تهران برابر سایپا و نهایتآ تساوی خانگی برابر خوشه طلایی ساوه ، مالک تیم را به تغییر عاشوری و برکنار در تصمیمی که البته بسیاری از علاقه مندان به فوتبال در لرستان معتقد بودند عجولانه بوده است ، عبدالله ویسی را مجدد به عنوان سرمربی خیبر انتخاب کرد .
تیم عاشوری که چهار هفته صدرنشین رقابت های لیگ یک بود در ۶ بازی خود ۱۱ گل زده و ۷ گل نیز خورده بود و با کسب ۱۱ امتیاز و با ۳ امتیاز اختلاف با صدر جدول در رده چهارم جدول رده بندی قرار داشت ، تغییر عاشوری و انتخاب ویسی با زوج لرستانی اش مهرداد خادمی منجر به این شده است که در ۶ بازی خیبری ها ۹ امتیاز کسب کنند ، ضمن اینکه ۱۱گل زده و ۹ گل خورده رهاورد این تیم در سه بازی خانگی و سه بازی بیرون از خانه بوده است .
تیم فوتبال خیبر خرم آباد با همه تفاسیر حالا با ۱۲ بازی و ۲۰ امتیاز یکی از مدعیان است ، این تیم ۲۲ گل به ثمر رسانده و ۱۶گل نیز دریافت کرده است ، فاز هجومی این تیم همچنان رو به راه است و در خط دفاعی نیز به سیاق گذشته به راحتی این تیم در عمق دفاع آسیب پذیر بوده و از حریفان گل دریافت می کند.
حامیان خیبرِ تحت هدایت عاشوری معتقدند که اگر مالک خیبر دست به تغییر عجولانه سرمربی اش در پایان هفته ششم نمی زد شاید این تیم شرایط بهتری داشته و با آسان شدن بازی ها و کسب نتیجه جایگاه بهتری نیز در جدول ره بندی کسب می کرد اما صرف نظر از این دیدگاه شرایط نسبتآ خوب جدولی و البته بازی های باقی مانده تا پایان نیم فصل این امیدواری را در دل هواداران خیبر ایجاد کرده است که به لطف بازی های ساده تر در قیاس با بازی های سخت سپری شده خیبر هم به صدر نزدیک تر شود و هم وضعیت خود را در این لیگ فرسایشی و غیر قابل پیش بینی سرو سامان دهد.
روزی که عاشوری از سرمربیگری خیبر کنار گذاشته شد ، مس کرمان از شش بازی اول فصل خود شش امتیاز کسب کرده بود و استقلال خوزستان نیز با ۸ امتیاز در رده یازدهم جدول رده بندی جا خوش کرده بود و آرمان گهر هم دو پله پایین تر از خیبر قرار داشت اما در این لیگ غیر قابل پیش بینی شرایط به گونه ای پیش رفت که در پایان هفته دوازدهم ملوان بندر انزلی در صدر قرار دارد و تیم های مس کرمان و استقلال خوزستان و آرمان گهر دیگر تیم کرمانی بالاتر از خیبر رده پنجمی در تعقیب صدرنشین هستند.

این روند هم غیر قابل پیش بینی بودن لیگ را نشان می دهد و هم تاثیر تغییر وضعیت تیم ها و قرار گرفتن در مسیر ثبات و پیروزی و لذا این انتظار می رود که خیبر بتواند در پنج بازی خود با تداوم پیروزی برابر ماشین سازی برابر پنج تیم رایکا بابل ، شاهین بوشهر ، قشقایی شیراز و مس کرمان و ویستا توربین و البته حفظ شکست ناپذیری در جایگاه بهتری در پایان نیم فصل اول قرار گیرد .
خیبر در پنج بازی باقی مانده خود دو بازی شش امتیازی بیرون از خانه برابر مس کرمان و قشقایی شیراز دارد ، در بابل قرار است هفته آینده رودروی رایکای بابل قرار گیرد و در خانه نیز از ویستا توربین و شاهین بوشهر پذیرایی خواهد کرد ، البته با احتساب بازی اول نیم فصل دوم در آستارا ، خیبر ۴ بازی بیرون از خانه طی شش هفته آینده دارد .
خیبر شرایط بدی ندارد ، از یک وضعیت دشوار که خودخاسته ایجاد شده بود به یک شرایط بهتر رسیده است ، این تیم گرچه چشم نواز بازی نمی کند و در خط دفاع همچنان آسیب پذیر است اما یک تیم با ستاره های متنوع و یک مالک متمول است که برای توفیق باشگاه از هیچ کوششی فروگذار نکرده است اما در نظام تصمییم گیری هایش اشتباهاتی وجود داشت که نباید با اشتباهی دیگر تیم پر هوادار و البته پر امیدش را از ریل خارج کند.
متاسفانه به دلیل همان اشتباهات در تصمیم گیری ها امروز حتی عبدالله ویسی را نیز در تنگنا قرار داده است ، او از یک سو تحت فشار برای نتیجه گرفتن است و از سوی دیگر باید با شرایط سختی دست و پنجه نرم کند که ممکن است از ناحیه خودی ها برای تیم و او رقم بخورد .
اینکه هواداران این تیم که در روزهای کرونایی به ناچار نمی توانند روی سکوها از خیبر حمایت کنند و بر فراز ساختمان های مجاور ورزشگاه تختی خرم آباد نه در حمایت از تیم که در حمایت از یکی از اعضای کادر فنی شعار می دهند نه برای خیبر و شرایط سخت باقی مانده دسناوردی دارد و نه برای کادر فنی و مالک تیم !
ویسی باید حمایت شود همچنان که عاشور ی می بایست حمایت می شد ، اشتباه در تغییر زودهنگام سرمربی نباید با اشتباه دیگری تحت فشار برخی در باشگاه از سوی مالک تیم رقم بخورد ، ثبات امروز حلقه مفقوده ای است که خیبری ها به شدت به آن نیازمند بوده و مالک تیم خیبر باید برای روزهای آینده خود ثبات را بعنوان مولفه اصلی برای نتیجه گیری و صعود در جدول رده بندی و نهایتآ کسب سهمیه صعود به لیگ برتر لحاظ کند .
خیبر یک تیم پرطرفدار در فوتبال ایران و به نوعی پرطرفداران ترین تیم غرب کشور است که دارای یک قدمت تاریخی است ، مسعود عبدی به این موضوع واقف است و باید واقف باشد تحت تاثیر هو و جنجال ها و حواشی ها تسلیم نشود ، خیبر با ویسی بدون تردید می تواند با حمایت و ثبات و شناسایی چالش هایش و البته چاره اندیشی عملی برای برون رفت از آسیب پذیری ها هم در بازی های باقی مانده روی ریل موفقیت قرار گیرد و هم در نیم فصل دوم نتیجه بگیرد .

  • نویسنده : عباس دارایی خبرنگار میرملاس خبر