در حالی‌که انتظار می‌رود دور دوم مذاکرات روسیه و اوکراین امروز برگزار شود، رئیس جمهوری اوکراین از آمادگی خود برای گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین خبر داد، ولی کرملین نتیجه گیری درباره احتمال دیدار روسای جمهوری روسیه و اوکراین را زودهنگام دانست.

به گزارش میرملاس‌خبر، منابع خبری در مسکو اعلام کردند که دور بعدی مذاکرات روسیه و اوکراین طبق توافق اولیه طرفین امروز، چهارشنبه (دوم مارس/۱۱ اسفند ماه) برگزار خواهد شد.

نخستین دور مذاکرات نمایندگان مسکو و کی‌یف روز دوشنبه در منطقه گومل در خاک بلاروس، شهری در نزدیکی مرز اوکراین برگزار شد و این دیدار پنج ساعت به طول انجامید. مذاکرات طرفین به نتیجه خاصی منجر نشد.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین شب گذشته در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان یادآور شد که برای مذاکره با فدراسیون روسیه حداقل «ذکر نکاتی» درباره برقراری آتش‌بس کامل ضروری است. وی گفت: «وقتی هواپیماهای روسی در حال پرواز هستند و بمباران در جریان است، نمی‌توان پای میز مذاکره نشست.»

زلنسکی در مصاحبه با این شبکه آمریکایی اعلام کرد که آماده مذاکره با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه است. وی افزود: «همه جهان از قبل می‌دانند که لازم است با رئیس‌جمهور روسیه بر سر میز مذاکره نشست و من حاضر به انجام این کار هستم.» وی ضمانت‌های امنیتی که اوکراین انتظار دارد از غرب دریافت کند را شامل: حفظ تمامیت ارضی، حفاظت از مرزها، روابط ویژه با همسایگان و امنیت کامل نام برد.

این در حالی است که دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین شب گذشته به خبرگزاری تاس اعلام کرد که هنوز برای نتیجه گیری درباره امکان دیدار روسای جمهوری روسیه و اوکراین، ولادیمیر پوتین و ولادیمیر زلنسکی، زود است. پیش از این، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس گفته بود که احتمال دیدار روسای جمهور روسیه و اوکراین در صورت پیشرفت مذاکرات صلح را رد نمی‌کند.

رسانه روس: مذاکرات با اوکراین لغو نشده، زمانش تغییر یافته است

منبعی نزدیک به تیم مذاکره کننده روسیه در مینسک به خبرگزاری تاس روسیه گفت که اخبارمنتشر شده مبنی بر لغو دومین دور مذاکرات بین این کشور و اوکراین در بلاروس صحت ندارد ولی زمان آن تغییر یافته است. به زودی زمان برگزاری مذاکرات اعلام خواهد شد.

زلنسکی: ۶ هزار نیروی روس در درگیری‌ها کشته شده‌اند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین مدعی شد طی شش روز جنگ بین این کشور و روسیه، شش هزار نیروی این کشور کشته شده‌‌اند.

زلنسکی گفت که روسیه نمی‌تواند با بمباران، حملات هوایی و موشکی در جنگ علیه اوکراین پیروز شود.

رئیس جمهور اوکراین همچنین گفت: ما برای پیوستن به اتحادیه اروپا به حمایت زیاد نیاز داریم. امروز زمان بی‌طرفی نیست.

زلنسکی همچنین از یهودیان خواست تا درقبال شرایط کنونی در اوکراین سکوت نکنند.

ارتش روسیه بیش از ۱۵۰۰ تاسیسات نظامی اوکراین را منهدم کرد

سرلشکر ایگور کوناشینکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه امروز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: در کل دوره عملیات ویژه، نیروهای مسلح روسیه یک هزار و ۵۰۲ هدف نظامی در خاک اوکراین را هدف قرار داده و منهدم کردند.

این مقام نظامی افزود، نیروهای هوا-فضای روسیه ۶۷ تاسیسات نظامی در اوکراین را در چارچوب یک عملیات هوایی گسترده منهدم کردند.

علاوه بر این، به گفته وی، به منظور سرکوب حملات اطلاعاتی علیه روسیه، نیروهای مسلح روسی یک حمله دقیق به تأسیسات سرویس امنیتی اوکراین و مرکز اصلی عملیات روانی در کی‌یف انجام دادند.

وزارت دفاع روسیه پیش از این در خصوص این حمله به مردم ساکن پایتخت اوکراین هشدار داده بود.‎

۲۱ کشته و ۱۱۲ زخمی در حمله روسیه به خارکف

مقامات محلی در شهر خارکف (شرق اوکراین) گفتند که در نتیجه حملات هوایی، توپخانه‌‌ای و موشک روسیه به این شهر، ۲۱ نفر دستکم کشته شده و ۱۱۲ تن دیگر زخمی ‌شده‌اند.

۸۰ هزار اوکراینی از آغاز جنگ برای دفاع از کشورشان از خارج بازگشته‌اند

به گفته وزارت کشور اوکراین در فیس بوک، از زمان آغاز جنگ روسیه، ۸۰ هزار نفر از خارج از کشور به اوکراین بازگشته‌اند. بر اساس گزارش سرویس مرزبانی دولتی اوکراین، اکثریت قریب به اتفاق شهروندانی که پس از ۲۴ فوریه به اوکراین بازگشته‌اند مرد بودند.

وزارت کشور اوکراین اعلام کرد: اتباع اوکراینی که به طور موقت در خارج از کشور کار می کنند یا به طور موقت در خارج از کشور زندگی می کنند، برای حفاظت از حاکمیت و تمامیت ارضی کشورشان به میهن خود باز می گردند. ما به هموطنانمان افتخار می کنیم!»‎