مدیرکل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت : پیشنهاد دادیم که دره خرم‌آباد بعنوان یک بسته بهمراه پل ها و سایر آثار تاریخی به ثبت جهانی برسد. به گزارش میرملاس خبر سید امین قاسمی در حاشیه برگزاری جشنواره اقوام کشور در باغ گلستان مجموعه تاریخی فلک الافلاک به خبرنگارن گفت :  قلعه فلک […]

مدیرکل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت : پیشنهاد دادیم که دره خرم‌آباد بعنوان یک بسته بهمراه پل ها و سایر آثار تاریخی به ثبت جهانی برسد.

به گزارش میرملاس خبر سید امین قاسمی در حاشیه برگزاری جشنواره اقوام کشور در باغ گلستان مجموعه تاریخی فلک الافلاک به خبرنگارن گفت :  قلعه فلک الافلاک ۱۳ سال در فهرست موقت ثبت آثار جهانی قرار دارد اما ثبت جهانی آن در گروی رها سازی حریم آن است .

وی افزود:   پیشنهاد ثبت جهانی آن در بسته ای با پیوست دره خرم آباد، پل شاپوری و پل کنار قلعه ارایه شده است.

وی با بیان اینکه عزیزان سپاه حضرت ابوالفضل لرستان در بحث آزادسازی همکاری بسیار خوبی داشته اند، اظهار کرد: در خصوص آزادسازی حریم قلعه ، توافق سه جانبه‌ای بین استانداری، سپاه و وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح صورت گرفته که بر مبنای آن، حریم قلعه آزاد می‌شود.

وی با اشاره به در دست ساخت بودن پادگان جدید سپاه حضرت ابوالفضل لرستان در منطقه کمالوند خرم آباد گفت : سپاه در بحث آزادسازی حریم همکاری های خوبی داشته و خوشبختانه عملیات اجرایی ساخت پادگان سپاه پیشرفت خوبی دارد ،  باید این کار عملیاتی و اجرا شود و زودتر قلعه فلک‌الافلاک در اختیار امور فرهنگی و تاریخی قرار گیرد که پیش بینی می کنیم سال آینده این مهم محقق شود.

وی افزود: ۵۰میلیارد تومان اعتبار سفر رییس جمهور به استان برای تملک و ساماندهی عرصه های تاریخی اختصاص یافته است که بخشی از این اعتبار روز گذشته از طریق وزارتخانه ابلاغ شده است و در راستای تملک عرصه های نزدیک قلعه فلک الافلاک از جمله مغازه های اطراف ” پل گپ” هزینه می شود.

وی ادامه داد:  نسبت به تامین اعتبار ساختمان سربازخانه واقع در عرصه قلعه قول مساعد داده شده است . وی گفت:  طی حدود چهار سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تملک عرصه های تاریخی در استان هزینه شده است .

مدیرکل میراث فرهنگی لرستان گفت: در طول چهار سالی که من در خدمت استان هستم بالغ بر ۲۰۰ فصل مرمت در بناهای تاریخی استان انجام دادیم که حاضریم یک تور بازدید برای شما اصحاب محترم رسانه و خبرنگاران بزرگوار ترتیب بدیم که شاهد این اقدامات باشید‌.

قاسمی گفت: در این مدت ۶۰۰ مورد ثبت ملی آثار تاریخی، طبیعی، معنوی و منقول به پایان رسیده و بیش از ۵۰ زیرساخت گردشگری فراهم شده است.

وی با بیان اینکه  ساختمان باشگاه افسران در خرم آباد به زودی به عنوان موزه سکه و مفرغ استان تغییر کاربری خواهد شد ، اظهار کرد: در خصوص نبود امکانات رفاهی در غار کوگان  میراث فرهنگی لرستان تکمیل پله های دسترسی، احداث سکوی تفریحی و آلاچیق، اصلاح و ترمیم پله های موجود و محوطه سازی در اطراف غار کوگان و راه اندازی سرویس های بهداشتی را  به منظور تکمیل زیرساخت های گردشگری در این سایت انجام داد اما متاسفانه در زمینه نگهداری دوستان ما در بخشداری و دهیاری آن منطقه خوب عمل نکرده و مشاهده می کنیم که این زیرساخت ها از بین رفته است .

مدیرکل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی لرستان به جشنواره اقوام نیز گریزی زد و گفت:  رضایتمندی نسبتاً خوبی از جشنواره اقوام وجود دارد، بر اساس ارزیابی ها استقبال بسیار خوب و  رضایتمندی مردم از این جشنواره بالای ۹۹.۵ درصد ب.ود.

وی با بیان اینکه قطعا در کنار اقدامات خوب در این جشنواره  کسری های هم وجود دارد که طبیعی است اما بابت آنها از مردم خوب خرم‌آباد عذر خواهی می کنم.

وی گفت: از امروز (۲۱اردیبهشت)تا فردا ظهر بازدید از قلعه فلک‌الافلاک برای هم استانی ها عزیز رایگان خواهد بود.

قاسمی اظهار کرد: با شهرداری و شورای شهر همکاری و هم افزایی انجام شده و نتیجه مطلوبی داشته است. وی با بیان اینکه غرفه های صنایع دستی به هنرمندان این رشته واگزار می شود، اظهار کرد: از روز استارت تا اجرای جشنواره اقوام حدود ۱۲ روز فرصت داشتیم، تمام تلاشمان را در بحث اطلاع رسانی انجام دادیم،ضعف و قصور در امر اطلاع رسانی وجود دارد که پوزش می خواهیم.

وی افزود: با توجه به فضای محدود اقامتی در استان محدویت دعوت تور های لرستان گردی را داریم که به ناچار تنها بزرگان این حوزه رو دعوت کردیم و با آنها تفاهم نامه هایی نیز به امضا رسیده است.