اینکه در چه فضایی «سید ابراهیم رئیسی» به عنوان رئیس  دولت سیزدهم انتخاب شد تا امروز، فرمان پشت فرمان صادر کند، بماند؛ که مهم‌تر از مدلِ آمدنش، وعده‌ها و فرمان‌هایی است که در طول یکسال گذشته از زبان خود وی شنیده شده است و از چپ و راست، همه در انتظار تحقق آن هستند.
اختصاصی میرملاس‌نو/ اینکه در چه فضایی «سید ابراهیم رئیسی» به عنوان رئیس دولت سیزدهم انتخاب شد تا امروز، فرمان پشت فرمان صادر کند، بماند؛ که مهم‌تر از مدلِ آمدنش، وعده‌ها و فرمان‌هایی است که در طول یکسال گذشته از زبان خود وی شنیده شده است و از چپ و راست، همه در انتظار تحقق آن هستند. ۲۸خرداد ۱۴۰۰ هرچه که بود پایان پذیرفت و امروز رئیسی نه یک رقیب انتخاباتی که رئیس دولت ِ ملتی است که از او فعلاً یک مطالبه دارند:
مردم، کم هزینه‌تر زندگی کنند!
رئیسی دو بار به میدان آمد، بار اول سال ۱۳۹۶ بود زمانی که  اوضاع بر وفق مرادتر از امروز بود. برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام، پس از حدود ۲۰ ماه مذاکرات فشرده میان ایران و کشورهای ۱+۵، در سال  ۱۳۹۴ به امضا رسیده بود و در دی‌ماه همان سال به مرحله اجرا درآمده بود و خبرها از حضور و اشتیاق بسیاری از کشورهای اروپایی جهت سرمایه‌گذاری مجدد در ایران خبر می‌داد و روحانی با همین یک برگ برنده توانست مجددا رای اعتماد مردم را به دست بیاورد.
اما میلادِ شومِ ترامپ در سیاست داخلی ایالات  متحده آمریکا، سیاست خارجی جهان را به هم ریخت و سه سال بعد از برجام، آمریکا از پایبندی به این توافق‌نامه سر باز زد و پس از نقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، دونالد ترامپ رئیس جمهور جمهوری‌خواه آمریکا در روز ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ رسماً از برجام خارج شد و بازگشت تحریم‌ها به صورت گذشته را اعلام کرد.
رئیسی اما در سال ۱۴۰۰ خود را حامی احیای برجام خواند و در آخرین مناظره اش در نقد رقبا گفت: «نظر من درباره FATF را از کجا ذهن‌خوانی کردند که نظر من چیست؟  اگر منافع ملت در قراردادی تامین شد ما هیچ مشکلی نداریم، وگرنه نمی‌توانیم منافع مردم را به حراج بگذاریم. از رئیس قبلی بانک مرکزی پرسیدند که منافع برجام چیست، پاسخ داد هیچ! حداقل به مواضع خودتان پایبند باشید. اقتدار خارجی امتداد اقتدار داخلی است. شما وقتی جوجه کُشی و صف مرغ دارید نمی‌توانید برجام را اجرا کنید. برجام یک قراردادی است که با شروط خود در کشور تصویب شده، برجام را یک دولت مقتدر می‌تواند اجرا کند.
ما به برجام که با ۹ بند رهبری آن را تائید کردند متعهدیم اما برجام را شما نمی توانید اجرا کنید برجام نیاز به یک دولت مقتدر دارد آقایان اقتدار خارجی امتداد اقتدار داخلی است؛ مرغ  و تخم مرغ و جوجه کشی مشکل این چنینی  نمی تواند اقتدار ایجاد کند»
آنروز این حرفها فقط حرف بود و رئیسی هرگز فکر نمی‌کرد روزی تصویر جوجه کُشی در دولتش دست به دست شود و عده‌ای از او بپرسند : پس چه شد آن شعارها!
اما این تنها وعده رئیسی نبود! 
او قرار بود تا پایان سال۱۴۰۰ فقر را ریشه کن کند!
تک‌رقمی کردن تورم وعده دیگر رئیسی بود!
وعده‌ها حول محور بورس و قیمت دلار و سامان دادن به ساختارهای اقتصادی دردولت رئیسی نیز بسیار زیاد شنیده شد.
حجت عبدالملکی مرد شغل‌ها یک میلیونی که رفت و وعده ساخت ۴ میلیون مسکن در سال، امروز روی گردن قاسمی سنگینی می کند.
وزیربهداشت رئیسی نیز حرف زیاد زد از جمله جشن پایان کرونا در مهرماه ۱۴۰۰
 محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور پیش از حضور در دولت قول داد، تا شهریور ۱۴۰۰ بتواند ۵۰ میلیون دوز واکسن به وزارت بهداشت تحویل دهد اما وقتی که قرار شد واکسن تولید کنند، تازه فهمیدند زیرساخت تولید و خط تولید ندارند.
ساخت هواپیمای مسافربری هم که این اواخر به طنز فضای مجازی تبدیل شده است تا این دولت و وعده‌هایش وارد سال دوم دولت‌داری شوند، بی‌آنکه وعده‌ای عملی شده باشد.
  • نویسنده : ابوذر بابایی‌زاده