آیین رونمایی از کتاب بافت تاریخی شهر خرم‌آباد فیلی در محل خانه تاریخی آخوندابو با حضور مسولان استانی و شهری برگزار شد.

به گزارش میرملاس‌خبر، آیین رونمایی از کتاب بافت تاریخی شهر خرم‌آباد فیلی در محل خانه تاریخی آخوندابو با حضور معاون عمرانی استاندار لرستان، اعضای شورای اسلامی شهر و جمعی دیگری از مسوولان برگزار شد.

مجید دریکوند رییس مرکز پژوهش و مطالعات راهبردی شورای شهر خرم‌آباد در این آیین اظهار داشت: با حمایت اعضای شورای شهر دوره ششم برای اولین بار خرم‌آباد دارای مرکزی برای فکر و برنامه‌ریزی، ریل‌گذاری و عیب‌یابی موضوعات و مشکلات شهری شد.

وی افزود: این مراسم حاصل ۱۰ ماه زحمت همکاران بنده در مرکز پژوهش و مطالعات راهبردی است که منتج به رونمایی از کتاب بافت تاریخی شهر خرم‌آباد فیلی و ۱۶۰ صفحه تولید محتوای علمی درخصوص بافت تاریخی باارزش خرم‌آباد شد.

رییس مرکز پژوهش و مطالعات راهبردی شورای شهر خرم‌آباد با اشاره به آغاز فرآیند بافت تاریخی شهر همزمان با رونمایی از کتاب مذکور، عنوان کرد: پایلوت اجرای این طرح محله باباطاهر است و ادامه این روند همکاری بیش از پیش مسوولان، اصحای رسانه و سازمان‌های مردم‌نهاد می‌طلبد، درصورت همکاری می‌توان اداعا کرد قدم بسیاری مهمی در در راستای تغییر روند و رویکرد شهرمان به سمت بهترشدن برداشته شده است.

بافت تاریخی ظرفیتی بسیار باارزش است

وی با تاکید به اینکه بافت تاریخی ظرفیتی بسیار باارزش است و مورد توجه همه مردم است، تصریح کرد: ما در مرکز پژوهش‌ها فقط به این موضوع اکتفا نکردیم و با مشاورین ارزش‌مند خود فعالیت‌های دیگری را نیز هم انجام دادیم و سه کتاب  دیگر به نام باغ شهر آب، شهر آب و خرم‌آباد به روایت اسناد تاریخی در حال چاپ است.

دریکوند با بیان اینکه مرکز اسناد شورای اسلامی شهر راه‌اندازی و چند هزار سند قدیمی جمع‌آوری شد، گفت: مرکز پژوهش و مطالعات راهبردی شورای شهر در حال نگارش سند چشم‌انداز ۱۴۱۴ شهر خرم‌آباد است.

احمدرضا دالوند معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان نیز در این آیین با تاکید به اینکه مرمت و احیا بافت تاریخی کاری بسیار ارزشمند است، خاطرنشان کرد: امروز یک اتفاق مهم و ارزشمند در خرم‌آباد شروع شد و یکی از آرزوهای دیرینه بنده بوده است.

وی با اشاره به اهمیت بحث‌های فرهنگی در زمینه نگهداری از بافت‌های تاریخی، افزود: مرمت و نگهداری از بافت تاریخی باید به صورت تخصصی انجام گیرد و کارشناسن میراث فرهنگی حضور و نظارت داشته باشند.

ضرورت توجه به شرایط محیطی بافت‌های تاریخی

دالوند ادامه داد: اگر بازسازی اتفاق بیفتد باید شرایطی محیطی بافت نیز حفظ شود یعنی نباید به ساختمان‌های دارای ارتفاع زیاد مجوز ساخت داده شود و تمام بازسازی‌ها با شرایط این بافت باشد.

وی با بیان اینکه خرم‌آباد ظرفیت‌های بسیار ارزشمندی در جذب گردشگر دارد، گفت: با احیای بافت تاریخی فرهنگ اصیل باارزش مردم نیز حفظ می‌شود و امیدوار هستیم با همت همه مسوولان اقدامات بسیار ارزشمندی بتوان در خرم‌آباد انجام داد.

معاون عمرانی استاندار لرستان  اضافه کرد: شهرستان خرم‌آباد در نوروز امسال تبدیل به مقصد گردشگری شد و روزانه مسافران زیادی در این شهر اسکان یافتند که این نشان می‌دهد باید در راستای جبران عقب‌ماندگی‌ها گام برداریم.

تبدیل خرم‌آباد به شهر جهانی

شهرام گیل‌آبادی پژوهشگر کشوری نیز گفت: همه اعضای شوری شهر دست به دست هم دهند برای یک برند آن هم برند شهر خرم‌آباد، اگر این برند تعریف نشود ما به هیچی نرسیدم.

وی با تاکید به اینکه برجستگی‌های شهر را درست تعریف کنیم زیرا هر ساله جهت توسعه پیشرفت مشخص می‌شود، اظهار داشت: با توسعه گردشگری می‌توان هزار و ۸۶۰ شغل ایجاد کرد.

گیل‌آبادی با اشاره به ضرورت ساماندهی حریم قلعه فلک‌الافلاک، افزود: در صورت ساماندهی حریم قلعه ما به سمت توسعه شهری حرکت می‌کنیم زیرا احیای بافت تاریخی موجب باعث اشتغال می‌شود.

وی تصریح کرد: شهر باید چشم‌انداز شهری داشته باشد و اگر چشم‌انداز شهری نداشته باشد برند شهری نیز نداریم، خرم‌آباد به نسبت داشته‌هایش پتانسیل تبدیل شدن به شهر جهانی را دارد البته در صورتی که به محدود به خرم‌آباد نگاه نکنیم.

این پژوهشگر با تاکید به اینکه چنانچه نگاه بلندنظرانه به توسعه شهری نداشته باشیم در نقطه صفر شکست خورده‌ایم، عنوان کرد: می‌توانیم گردشگری‌های فراوانی را در خرم‌آباد راه بندازیم و مشاغلی ایجاد خواهد شد که می‌تواند شهر را نجات و استان را به سمت مقصد گردشگری پیش ببرد.

وی خاطرنشان کرد: اشتغالزایی در گرو برند شهری است و چنانچه هویت شهر خرم‌آباد بازیابی نشود، این شهر بی‌هویت خواهد بود.

کتاب بافت تاریخی شهر خرم‌آباد فیلی به قلم محمد محمدی اصل” و “مژگان هادی‌پور مرادی” در ۱۶۴ صفحه در قطع خشتی و چاپ رنگی نفیس از سوی انتشارات هاویر خرم‌آباد، به سفارش مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی شورای شهر خرم‌آباد در ۱۰۰۰ نسخه منتشر شده است.

در این کتاب اکثر بناها و محوطه‌های تاریخی شهر خرم آباد شناسایی و تحلیل شده است.

این بناها طیف گسترده‌ای از ظرفیت‌های تاریخی از خانه‌ها، کاروانسراها، پل‌ها، بازارها و بناهای وابسته به آن و فضاهای شهری و ارگ خرم‌آباد را شامل می‌شوند.