فرهنگ سیاسی و اجتماعی مطالبه‌گری در همه حوزه‌ها و عرصه‌ها باید تقویت شود و این مهم مورد اجماع همه است.

به گزارش میرملاس‌خبر، مطالبه‌گری اگر به صورت تیمی، گروهی، جمعی و نهادی باشد اثرات خیلی بیشتری خواهد داشت. در همه حوزه‌ها و عرصه‌ها می‌بایست فرهنگ سیاسی و اجتماعی مطالبه‌گری را تقویت کرد و این مهم مورد اجماع همه است. اما چگونه و چطور؟ در وهله نخست و چنان‌که پیش‌تر هم گفته و نوشته‌ام بایستی هویت جمعی و نهادی مجمع نمایندگان استان لرستان قوی‌تر و مستحکم‌تر شود.

این یک واقعیت است که در دوره‌های مختلف نمایندگی مجلس همیشه شاهد پیگیری‌های فردی هر نماینده برای موضوعات استان یا معضلات و مشکلات مربوط به حوزه انتخابیه بوده‌ایم، اما موضوع اصلی این است که وقتی مطالبه‌ای مرتبط با موضوعات اصلی و زیربنایی توسعه استان لرستان قرار است مطالبه شود می‌بایست در قالب کلیت مجمع نمایندگان استان، پیگیری شود.

به دیگر سخن مجمع نمایندگان استان لرستان که شامل ۹ نماینده می‌شود در موضوعات زیرساختی و زیربنایی مربوط به توسعه اقتصادی و صنعتی استان لرستان اجماع نظر نهادی و گروهی داشته باشند و مطالبه این حوزه‌ها را نه به صورت فردی بلکه به صورت نهادی و جمعی پیش ببرند. برای مثال سالها است که از مطالبه افزایش تخصیص آب استان از سوی وزارت نیرو سخن گفته‌ایم، اما در عمل و اقدام خیلی اقدام خاصی نیفتاده است.

زیرا وجود اختلافات بین نمایندگان استان از موانع اصلی در این حوزه بوده است یا عدم همراهی هر ۹ نماینده برای این مطالبه. پس از جمله موضوعات اصلی در این رابطه این است که مجمع نمایندگان استان لرستان، دارای یک انسجام گروهی و نهادی و طرح‌ریزی و برنامه‌‌ریزی نهادی برای موضوعات و مسائل مختلف مرتبط با توسعه استان لرستان باشد و مطالبات را به روش جمعی و گروهی و نهادی پیگیری نماید.

دیگر آنکه می‌بایست تا جایی که مقدور و شدنی است فعالیت سازمان‌های مختلف مردم‌نهاد را در استان لرستان گسترش داد. آنچه در جامعه‌شناسی تحت عنوان کنش‌گری توسعه نامیده می‌شود با قدرت یافتن سازمان‌های مردم‌نهاد غیردولتی محقق خواهد شد.

اگر می‌خواهیم استان لرستان از وضعیت کمتر برخوردار خارج شود بایستی سازمان‌ها و تشکل‌های مردم نهاد توسعه‌گرا و توسعه‌محور را تقویت کرد و نقش و اثرگذاری آن‌ها را افزایش داد، بنابراین هر چقدر مردم در قالب سازمان‌های مردم‌نهاد قانونی سازماندهی شوند و مطالبات از طریق این سازمان‌ها به صورت جمعی و نهادی و کارشناسی شده پیگیری و منعکس شود، بی‌تردید تأثیرات آن افزایش خواهد یافت و بی‌شک باعث ارتقای فرهنگ مطالبه‌گری در جامعه نیز خواهد شد.

در این رابطه می‌توان شوراها و سازمان‌های محله‌محور در هر شهر را هم در چارچوب قوانین تقویت کرد و توسعه داد تا فرهنگ مطالبه‌گری صحیح و اصولی بدون رادیکالیزه شدن، به صورت منطقی و معقول پیگیری شود. این یک واقعیت جامعه‌شناختی است که هرچقدر سازمان‌های مردم‌نهاد و انجمن‌های غیردولتی تخصصی توسعه‌محور افزایش یابند خود به خود مطالبه‌گری هم تقویت می‌شود و خود به خود راه و روش مطالبه‌گری نیز قانونمند‌تر و البته اثرگذارتر خواهد بود.

در انجا ضرورت دارد به نقش مهم رسانه‌ها نیز توجه شود، اساس کار این است که تا جایی که بشود و بتوان بایستی رسانه‌های محلی، استانی و منطقه‌ای توسعه‌محور و توسعه‌گرا را تقویت کرد.

رسالت رسانه در شرایطی که در استانی زندگی می‌کنیم که از جمله استان‌های کمتر برخوردار است این است که تا جایی که می‌تواند براساس استدلال و منطق و تحلیل مستند و با ارزیابی شاخص‌های توسعه، به دنبال مطالبه‌گری در جهت ایجاد تحول و تغییر در استان برود و از نمایندگان و مدیران، مطالبه‌گری را مطالبه کند.

در این میان، نیاز است اشاره کنم که برای کمک به تقویت نقش و اثرگذاری رسانه‌های محلی و استانی بایستی مفهوم خبرنگاری تخصصی را تقویت کرد، به این معنی که خبرنگار در هر حوزه‌ای که کار می‌کند تخصص دانشی یا اطلاعات دانشی آن حوزه را در اختیار داشته باشد و اگر هم تخصص آن حوزه را ندارد حتمی و حتمی با متخصصان و کارشناسان آن حوزه درباره موضوعات مرتبط با توسعه استان، مشورت کرده و اطلاعات و داده‌های مستند را جمع آوری کرده و سپس، مطالبه‌گری کند.

این نکته هم اهمیت دارد که رسالت ذاتی رسانه تخریب و تهمت زدن به مسئولان نیست، بلکه هرگونه انتقادی که صورت می‌گیرد باید کاملاً برپایه اطلاعات و داده‌های مستند و دقیق باشد و در نوشتار نیز جانب انصاف و ادب اسلامی و اخلاق رعایت شود تا حقی از کسی ضایع نشود.

خبرنگار و روزنامه‌نگار اصلاً نباید براساس غرض‌ورزی و کینه شخصی دست به قلم ببرد بلکه بایستی براساس اطلاعات و داده‌های مستند و دقیق، قلم‌فرسایی کند تا بتواند به صورت منطقی و اثرگذار، مطالبه‌گر باشد.

نقش مهم رسانه‌ ارتقای فرهنگ سیاسی و اجتماعی مردم است و به همین علت خبرنگار و روزنامه‌گار باید از نظر شخصیتی نیز کاملاً الگوی رفتاری سایر اقشار جامعه باشد.

در مجموع می‌توان گفت تقویت نقش و فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد غیردولتی توسعه‌محور تقویت انسجام در بین نمایندگان استان در قالب هویت نهادی مجمع نمایندگان و تقویت فعالیت رسانه‌های محلی توسعه‌محور (براساس خبرنگاری تخصصی) از جمله ابزارهای بسیار مهم گسترش فرهنگ سیاسی و اجتماعی مطالبه‌گری مدنی و منطقی در بین اقشار مختلف مردم است.

فراموش نکنیم هرچقدر این نوع ابزارها تقویت و قدرتمند شوند خود به خود مجال برای گرایش‌های خشن و غیرمدنی و غیرقانونی نیز تنگ‌تر خواهد که از منظر امنیت نرم‌افزاری درازمدت و قدرت نرم، به نفع کشور، نظام و جامعه خواهد بود.

  • نویسنده : شهرام شرفی