همواره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه خرم‌آباد و چگنی دارای چالش‌هایی بوده و این دوره نیز با راهیابی چهار نامزد به دور دوم بر این چالش‌ها افزوده است.

به گزارش میرملاس‌خبر، حوزه انتخابیه خرم‌آباد قبل از تاسیس شهرستان چگنی که به حوزه انتخابیه خرم‌آباد و بخش‌های تابعه یعنی بخش چگنی، زاغه و چغلوند معروف بود طی مصوبه مجلس شورای اسلامی در انتخابات دوره ششم بخش پاپی و ویسیان نیز به حوزه انتخابیه خرم‌آباد اضافه شد.

از دوره اول انتخابات مجلس در خرم‌آباد تا مجلس چهارم هر دو نماینده این حوزه انتخابیه بصورت یک مرحله‌ای به مجلس راه یافتند، اما در مجلس چهارم به بعد فصل جدیدی در اتنخابات حوزه خرم‌آباد و بخش‌های تابعه آن گشوده شد و انتخاب نماینده‌ها به دور دوم کشیده شد.

مجلس چهارم

در چهارمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در این حوزه حجت‌الاسلام سید محمد طاهری خرم‌آبادی در مرحله اول با کسب اکثریت آراء وارد مجلس شد و برای انتخاب نماینده دوم انتخابات بین دکتر اکبر فرید و علی عنایت به مرحله دوم کشید شد که دکتر اکبر فرید به عنوان برنده این تورنمنت به مجلس چهارم راه یافت.

مجلس پنجم

در انتخابات مجلس پنجم، آقایان ماشاالله حیدری مقدم، عبدالرضا سپهوند عبدالرحیم بهاروند و کوروش فودلادی به مرحله دوم راه یافتند که کوروش فولادی با بازی با احساسات و سخنرانی‌های جنجالی توانست ماشاالله حیدری مقدم که مورد حمایت حزب کارگزاران سازندگی و جامعه روحانیت بود را شکست و به عنوان نفر اول راهی بهارستان شود و عبدالرضا سپهوند نیز در جایگاه خود به عنوان نفر دوم به مجلس پنجم راه یاید.

مجلس ششم

انتخابات مجلس ششم نیز به دور دوم کشید و از بین آقایان سیدعیسی موسوی‌نژاد، عبدالرحیم بهاروند، کریم ملک‌آسا و کوروش فولادی، نفرات اول و دوم یعنی سیدعیسی موسوی‌نژاد مرحله بعد نفر اول و دوم‌یعنی سید عیسی موسوی نژاد و عبدالرحیم بهادروند عبدالرحیم بهاروند با کسب اکثریت آراء کرسی سبز را تصاحب کردند.

مجلس هفتم

هفتمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه خرم‌آباد کمی متفاوت‌تر از دو دوره قبل برگزار شد و آقای فتح‌الله حسنوند توانست در مرحله اول به مجلس راه یابد و برای به دوست آوردن کرسی دوم نیز انتخابات بین قدرت‌اله ایمانی و فرهاد نظری به دور دوم کشیده شد که باز نفر اول یعنی آقای قدرت‌اله ایمانی به عنوان برنده نماینده مردم این حوزه در مجلس شد.

مجلس هشتم

مجلس هشتم حوزه انتخابیه خرم‌آباد شاهد راهیابی چهار نفر به دور دوم بود تا رقابت بین آقایان محمدرضا ملکشاهی‌راد، رضا رحیمی‌نسب، ایرج عبدی و ابراهیم آقامحمدی شکل گیرد که باز شاهد انتخاب نفرات اول و دوم یعنی محمدرضا ملکشاهی‌راد و رضا رحیمی‌نسب توسط مردم بودیم.

مجلس نهم

در انتخابات مجلس نهم دکتر ایرج عبدی به طور مستقیم‌ در مرحله اول با اکثریت آرا راهی مجلس شد و برای کرسی دیگر حوزه انتخابیه خرم‌آباد و چگنی آقایان ابراهیم آقامحمدی و محمدرضا ملکشاهی‌راد در دور دوم به رقابت پرداختند که باز نفر اول راه یافته به مرحله دوم یعنی ابراهیم آقامحمدی به بهارستان راه یافت.

مجلس دهم

در مجلس دهم باز حوزه انتخابیه خرم‌آباد و چگنی شاهد دست خوش تغییرات شد و هیچ یک از نماینده‌ها نتوانستند به طور مستقیم وارد مجلس شوند، بنابراین آقایان محمد بیرانوندی، محمد ملکشاهی‌راد، مرتضی محمودوند و خانم اعظم محمدنیا برای تکیه بر کرسی سبز مجلس راهی مرحله دوم انتخابات شد که در نهایت محمد بیرانوندی، محمد ملکشاهی‌راد به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی کار خود را آغاز کردند.

مجلس یازدهم

اما انتخابات مجلس یازدهم در حوزه انتخابیه خرم‌آباد و چگنی بعد از چندین دوره، تک مرحله‌ای شد و آقایان مرتضی محمودوند و مهرداد ویسکرمی به عنوان منتخب مردم این حوزه وارد بهارستان شدند.

مجلس دوازدهم

انتخابات مجلس دوازدهم با اماواگرهای فراوان و اعتراض اکثر جاماندگان، باز به مرحله دوم کشید و این دوره از رقابت شاهد تلاش‌های آقایان محمدرضا ملکشاهی‌راد، رضا سپهوند، قدرت‌الله ایمانی و هادی هاشمی‌نیا برا کسب آرای مردم و راهیابی به مجلس شورای اسلامی خواهیم بود.

نفر اول این لیست چهار نفره یعنی آقای محمدرضا ملکشاهی‌راد که می‌توان به وی لقب پیر سیاست را داد دارای گرایش سیاسی اصولگرایی و شاکله اصلی حزب موتلفه می‌باشد و از طرف دیگر وابسته به دو طایفه حسنوند و پاپی در شهرستان خرم‌آباد که با توجه به گرایش سیاسی وی و مهم بودن طایفه‌گری در این حوزه انتخابیه می‌تواند به راهیابی به مجلس امیدوار باشد.

آقای رضا سپهوند نفر دوم راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم که خود را به گرایش سیاسی اطلاح‌طلبان نزدیک می‌داند مورد حمایت تشکل‌های این گرایش سیاسی است و از طرف دیگر ایل بزرگ بیرانوند وی را به عنوان تنها کاندیدای انتخاباتی خود به طور حتم مورد حمایت قرار می‌دهند.

آقای قدرت‌الله ایمانی مردی از طایفه سگوند با گرایش سیاسی اصولگرای سنتی است نفر سوم این لیست چهار نفره در دور دوم انتخابات می‌باشد.

آقای هادی هاشمی‌نیا از طایفه پاپی و مورد حمایت لیست اصولگرایان است که با توجه به حضور رقیب‌های سیاسی و فکری وی در مرحله دوم انتخابات و اختلاف آرایی زیاد با نفرات اول و دوم شاید شانس کمتری نسبت به رقبای خود برای راهیابی به بهارستان داشته باشد.

از نظر نگارنده آقای رضا سپهوند به پشتوانه برخورداری از حمایت ایل بزرگ بیرانوند به عنوان بزرگترین ایل خرم‌آباد و از طرف دیگر دارای آرای گرایش سیاسی اصلاح‌طلبان است شانس بیشتر را برای کسب اکثریت آراء دارد و می‌تواند به جای آقای محمدرضا ملکشاهی‌راد به عنوان نفر اول به مجلس دوازدهم راه یابد، ولی از آنجایی که آرای اصولگرایان میان سه نامزد دیگر تقسیم می‌شود و با نگاه به آرای بالای آقایان محمدرضا ملکشاهی‌راد و قدرت‌الله ایمانی در مرحله اول شاید بتوان گفت که رقابت اصلی این دوره از انتخابات بین دو نفر مذکور شکل خواهد گرفت.

 

یادداشت از کرم ملک‌آسا فعال رسانه‌ای و سیاسی اصلاح‌طلب