مدیرکل دامپزشکی لرستان با بیان اینکه کشتار غیرمجاز دام خطر شیوع تب «کریمه کنگو» را افزایش می دهد، گفت: تاکنون هیچ موردی از این بیماری در استان مشاهده نشده است.

به گزارش میرملاس‌خبر، مصطفی زبردست در سخنانی با تاکید به اینکه کشتار غیرمجاز دام خطر شیوع تب «کریمه کنگو» را افزایش می‌دهد، اظهار داشت: با توجه به اقدامات صورت گرفته توسط اداره کل دامپزشکی استان تاکنون موردی از بیماری تب خون‌ریزی دهنده کریمه کنگو در استان گزارش نشده است.

وی با بیان اینکه سم‌پاشی بدن و جایگاه دام، جلوگیری از کشتار غیرمجاز در حاشیه شهرها و منازل و رعایت بهداشت فردی در هنگام مواجه با دام نقش بسیار مهمی در پیشگیری و کنترل این بیماری داشته‌ است، افزود: در شروع فصل گرم سال و افزایش میزان زاد و ولد حشرات و کنه‌ها امکان شیوع و سرایت این تب خونریزی دهنده بسیار افزایش پیدا می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی لرستان با اشاره به اینکه تب کریمه کنگو جزو بیماری‌های مشترک بسیار خطرناک بین انسان و دام است، تصریح کرد: این بیماری هیچگونه نشانه بالینی در دام‌های مبتلا ندارد و با توجه به مخاطرات بهداشتی آن به عنوان یک بیماری بسیار خطرناک در جوامع انسانی محسوب می‌شود که مبارزه با کنه‌های ناقل و رعایت مسائل بهداشتی دارای نقش بسیار با اهمیتی در پیشگیری از آن محسوب می‌شود.

وی جلوگیری از کشتار غیرمجاز دام در خارج از کشتارگاه‌ها، رعایت خنک‌سازی و پیش سرد لاشه‌های دامی، رعایت پوشش و حفاظت شخصی برای دامداران، دامپزشکان و چوبداران هنگام مواجهه با دام و مقابله با جمعیت کنه‌های ناقل را از جمله راهکارهای پیشگیری و کنترل بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو عنوان کرد.