مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست لرستان گفت: با پیگیری‌های انجام‌شده «تالاب بیشه دالان بروجرد» و «تالاب‌های پلدختر» مشمول طرح مدیریت زیست‌بومی قرار گرفت.

به گزارش میرملاس‌خبر، مهرداد فتحی‌بیرانوند شامگاه چهارشنبه در نشست مجازی با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال خبرنگار میرملاس‌خبر درخصوص مساحت مناطق تحت مدیریت محیط‌زیست استان لرستان، اظهار داشت: استان از سال ۶۸ تاکنون هیچ‌گونه افزایش سطح مناطق را نداشته اما خوشبختانه در چند هفته گذشته با مصوبات شورای عالی محافظت محیط‌زیست سطح مناطق تحت مدیریت در استان لرستان تقریبا دو برابر شده است.

وی افزود: در گذشته میزان مساحت مناطق تحت مدیریت محیط‌زیست ۶/۲۷ درصد مساحت استان بوده که با تلاش‌های فراوان و مصوبات اخیر در تاریخ ششم بهمن‌ماه ۱۳۹۹ این مساحت با افزایش ۷۸ درصدی به ۱۱/۲۷ درصد رسیده که می‌توان گفت مساحت مناطق تحت مدیریت محیط‌زیست لرستان نسبت به میانگین کشوری بیشتر است.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست لرستان اضافه کرد: در سنوات آینده نیز برنامه داریم برخی از مناطق شکار و صید ممنوع‌هایی که کارهای مطالعاتی آن‌ها انجام شده است را با اخذ مجوز به مناطق تحت مدیریت خود اضافه کنیم تا میراث گران‌بهای تنوع زیستی را ضمن حفظ و نگهداری در زمان حال، برای آیندگان به امانت بگذاریم.

وی در ادامه سخنان خود به موضوع احیای تالاب‌های استان پرداخت و خاطرنشان کرد: موضوع تالاب‌ها یکی از با اهمیت‌ترین مباحثی است که در دستورکار حفاظت از محیط‌زیست استان لرستان قرار دارد.

فتحی‌بیرانوند با تاکید به اینکه یکی از دغدغه‌های ما احیای تالاب‌ها است، تصریح کرد: بخش عمده‌ای از مهم‌ترین تالاب‌های کوهستانی غرب کشور در استان لرستان قرار دارد، به همین دلیل اقدامات خوبی در بحث احیای این تالاب‌ها انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در کل کشور تنها ۸ تا ۹ تالاب مشمول طرح مدیریت زیست‌بومی هستند، گفت: با پیگیری‌های انجام‌شده «تالاب بیشه دالان بروجرد» و «تالاب‌های پلدختر» مشمول این طرح قرار گرفت.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست لرستان با بیان اینکه موضوع تالاب‌ها یک موضوع چندوضعی است، مطرح کرد: تنها بخشی از احیای تالاب‌ها برعهده محیط‌زیست است و ما با تمام توان و تلاش وظیفه خود را درخصوص احیای تالاب‌ها انجام می‌دهیم.

وی به تغییرکاربری بخشی از تالاب‌های استان اشاره کرد و افزود: متاسفانه سند مالکیت برای بخشی از تالاب‌هایی که به اراضی کشاورزی تغییر کاربری داده شده به نام کشاورزان صادر شده است که این موضوع حق مالکیتی را برای آن‌ها ایجاد می‌کند.