مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان گفت: ۶۵ میلیون و ۶۸۶ هزار مترمکعب آب سالانه از چاه‌های غیرمجاز استان در ۲ حوضه کرخه و کارون برداشت می شود.

به گزارش میرملاس‌خبر، داریوش حسن‌نژاد به نقل از ایرنا افزود: آخرین آمار شناسایی چاه های غیرمجاز برداشت آب در استان یکهزار و ۴۹۰ حلقه می باشد که با توجه به اینکه سالانه برخی از این تعداد مسدود و تعداد جدیدی نیز ایجاد می شود، این آمار متغیر است.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان چاه غیرمجاز به تعداد ۵۴۷ حلقه مربط به شهرستان دورود است اظهار داشت: میزان برداشت از این چاه ها ۲۳ میلیون متر مکعب می باشد و پس از آن در مرکز استان نیز حدود ۱۰۰ حلقه چاه غیرمجاز با حجم برداشت ۲ میلیون متر مکعب شناسایی شده است.

وی تصریح کرد: حجم آبدهی در حوضه کارون بالا و تخلفات آن نیز بسیار است و با وجودی که تعداد چاه های غیرمجاز در این حوضه نسبت به کرخه کمتر اما میزان برداشت بیشتر می باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان اضافه کرد: همچنین میزان سالانه برداشت از ۶ هزار و ۲۴۱ حلقه چاه مجاز در استان ۱۳۴ میلیون متر مکعب است.

قطع برق ۸۴۳ چاه آب در لرستان به دلیل اضافه برداشت

حسن نژاد ادامه داد: برق ۸۴۳ حلقه چاه آب استان امسال به دلیل تخلف، اضافه برداشت و رعایت نکردن الگوی کشت قطع شده که از این تعداد ۷۵۴ حلقه در حوضه آبریز کرخه شامل نورآباد، سلسله، خرم آباد، چگنی، پلدختر، معمولان، کوهدشت و رومشکان و ۸۹ حلقه در مابقی شهرستان های استان تحت عنوان حوضه کارون بوده است.

وی با تاکید بر ضرورت رعایت الگوی کشت و برداشت از چاه ها بر اساس مجوز صادره اظهار کرد: همچنین در این مدت فعالیت ۲۱ دستگاه حفاری غیرمجاز در حوضه کارون و ۱۰ دستگاه در حوضه کرخه شناسایی و متوقف شده است.

وی با بیان اینکه امسال ۶۴ دستگاه کنتور برای چاه های حوضه کارون و ۲۴۰ دستگاه برای حوضه کرخه نصب شده است تصریح کرد: علاوه بر قطع برق، ۶۵ حلقه چاه به دلیل تخلف، مسدود و به طور کامل حذف شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان ادامه داد: همچنین برخی چاه ها به دلیل تخلف مالک به طور موقت پلمپ می شود تا نسبت به تعیین تکلیف و رفع موارد تخلف آن اقدام شود که امسال در این خصوص ۴۸ حلقه چاه غیرمجاز در حوضه کرخه و ۱۶ حلقه در حوزه کارون پلمپ شده است.

به گفته حسن نژاد در مجموع تاکنون یکهزار و ۱۶۲ دستگاه کنتور هوشمند برای چاه های مجاز حوضه کارون و ۶۶۳ دستگاه نیز برای حوضه کرخه نصب شده است.