لرستان این سرزمین تمام نعمت‌های بی‌کران خدادادی نیاز به مدیریت منابع خود دارد و این مهم با بودجه مناسب و برنامه عملیاتی تحقق خواهد یافت، توسعه بدون برنامه تحقق نخواهد یافت و برنامه هم یعنی اجرای سیاست‌هایی که باعث توانمندی کشور می‌گردد و بیشترین بهره را برای مردم منطقه به همراه دارد.

به گزارش میرملاس‌خبر، در طول این چند ماه بحث‌های مختلفی در مورد وضعیت آب و پروژه‌های نیمه تمام و مشکلات معیشتی و اقتصادی و اجتماعی استان مطرح شد و تمام فعالان اجتماعی و سیاسی به نوعی تمام تلاش خود را معطوف این امر نمودند که  تلاش‌های ایشان نتیجه‌اش را در سفر رئیس‌جمهور و بودجه سالیانه نشان دهد. اما سفر با چند بار تاخیر و پس از بسته شدن بودجه انجام شد و مصوبات سفر هم با بودجه‌ای که اعلام شد قطعا به عمر این دولت به ثمر نخواهند نشست. زمانی که بودجه  اختصاص یافته لرستان را با چند استان همجوارش مورد مقایسه قرار می‌دهیم واقعیت این می‌باشد که تحقق وعده‌ها و برنامه‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد.

لرستان این سرزمین تمام نعمت‌های بی‌کران خدادادی نیاز به مدیریت منابع خود دارد و این مهم با بودجه مناسب و برنامه عملیاتی تحقق خواهد یافت. توسعه بدون برنامه تحقق نخواهد یافت و برنامه هم یعنی اجرای سیاست‌هایی که باعث توانمندی کشور می‌گردد و بیشترین بهره را برای مردم منطقه به همراه دارد.

به هر حال واقعیت را باید پذیرفت که با بودجه‌ای که برای استان در نظر گرفته شده نمی‌توان در کوتاه مدت توقع زیادی داشت و سال‌ها باید منتظر بود تا سدی ساخته شود و یا راه‌آهنی احداث گردد.

اما لرستان نمی‌تواند منتظر چنین اتفاقاتی باشد زیرا نیروی جوان و تحصیل کرده این استان نیاز به شغل دارد و ظرفیت‌های دیگر استان در حوزه‌هایی که با صرف هزینه کمتر قابل تحقق می‌باشد باید فعال گردد. رونق این بخش‌ها مثل گردشگری و کشاورزی و دامپروری و صنایع پایین دست زودبازده می‌تواند در کوتاه مدت راه کار مناسبی برای برون رفت از بن بست فعلی باشد.

همانطوری که در گذشته هم گفته‌ایم لازمه تغییر وضع موجود  لرستان، تغییر رویکرد می‌باشد این تغییر هم در سطح کلان حاکمیت باید باشد و هم در سطح استان تغییر رویکرد حاکمیت خود را در بودجه و برنامه‌های ملی باید نشان دهد و تغییر رویکرد در سطح استان نیز نیاز به خودباوری و خلاقیت و استفاده بهینه از منابع موجود با بهره‌مندی از نیروهای متعصب بومی  دارد.

برای اولین بار استانداری بومی برای این استان انتخاب شده است و این امر را باید به فال نیک گرفت و امید داشت که ایشان هم نیروهایی توانمند از میان کارشناسان استان انتخاب کند تا بتوانند با توجه به اشراف به وضعیت استان و حوزه وظایف خود بیشترین نفع را نصیب مردم کنند، این بهترین فرصت و شاید فرصتی تکرار نشدنی برای نمایش قدرت و توانمندی کارشناسان بومی باشد.

یکی از مشکلاتی که در طول این سال‌ها مشهود بوده این است که با تغییر دولت کل ساختار مدیریتی تا سطوح میانی ادارات تغییر پیدا می‌کند و بدون توجه به عملکرد مدیران و کارشناسان و توانمندی‌های آن‌ها همه کنار گذاشته می‌شوند و گویی نیازی به خدمت این فرد نیست این امر موجب دلسردی و ناامیدی و از بین رفتن انرژی این اشخاص می‌شود و حذف و یا کنار گذاشتن مدیران و کارشناسان دولت قبل به رویه‌ای تبدیل شده و گویی که باید این امر حتما صورت گیرد در حالی که در کشورهای دیگر معمولا تغییر دولت به معنی تغییر ساختار مدیریتی نیست و تلاش می‌کنند وضع موجود را بهبود ببخشند و تقویت کنند ولی ما معلوم نیست برچه معیاری رفتار می‌کنیم که گویی دشمن و غاصب را از کشور اخراج می‌کنیم.

فرصتی که هنوز باقیست تغییر در ارقام بودجه در مجلس است و این امر بایستی در همین سال اول تغییر دولت جدید صورت گیرد و اگر اتفاقی در این حوزه نباشد قطعا تا پایان دولت نیز شاهد تغییر عمده‌ای نخواهیم بود برای اینکه نشان دهم در تقسیم بودجه چه اتفاقی افتاده است بودجه لرستان را با استان‌های همجوار مقایسه کرده و جایگاه لرستان را نشان داده‌ام تا شاید نمایندگان لرستان بجای برخورد شعارگونه و انفعالی اقداماتی عملی انجام دهند.

 

استان

جمعیت بودجه جایگاه از نظر جمع بودجه

جایگاه ازنظر سرانه جمع بودجه به جمعیت

همدان

۷۳/۱میلیون  نفر ۱۶۱/۳ ۱۹ ۲۳

کرمانشاه

۹۵/۱میلیون  نفر ۱۵۰/۳ ۲۰

۲۷

ایلام

۵۸۰ هزار  نفر ۹۴۰ ۳۱

۲۶

خوزستان

۷/۴میلیون نفر ۶۶۶/۲۳ ۳

۱۰

چهارمحال و بختیاری

۹۴۷هزارنفر ۷۸۸/۲ ۲۲

۱۵

اصفهان

۱۲۰/۵ میلیون نفر ۲۵۱/۳۲ ۲

۷

مرکزی

۴۲/۱میلیون نفر ۹۷۵/۱۰ ۱۱

۵

لرستان ۷۶/۱میلیون نفر ۹۹۶/۱ ۲۷

۳۰

با توجه به این اعداد و ارقام مشخص می شود که در توزیع بودجه با توجه به جایگاه لرستان از نظر منابعی که دارد و عدم توسعه یافتگی در سنوات گذشته نوعی بی عدالتی توزیعی در اعتبارات وجود دارد بعنوان مثال لرستان و همدان و کرمانشاه و مرکزی چهار استانی می‌باشند که از نظر مساحت و جمعیت بسیار به هم نزدیک هستند اما سهم لرستان قابل مقایسه با آن‌ها نیست حتی با توجه به جمعیت دو استان ایلام و چهار محال و بختیاری بودجه اختصاصی به لرستان باز ناچیز است. دو استان خوزستان و اصفهان هم گرچه دارای جمعیت بیشتر می‌باشند اما باز بودجه این دو استان هم فاصله غیرقابل تصوری با لرستان دارند.

با این اوصاف نمی‌توان انتظار قابل توجهی در تغییر وضعیت استان داشت زیرا تا در توزیع منابع عدالت نباشد نمی‌توان انتظاری در تغییر مدیران در اجرای برنامه‌ها داشت، باید امیدوار بود که نمایندگان در مجلس بتوانند وظایف نمایندگی خود را بجا آورند و خواستار اجرای عدالت در مورد لرستان باشند.

  • نویسنده : عزت‌اله خورشیدی