مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان گفت: از اول خردادماه تاکنون ۲۲۵ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده و هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان از مطالبات گندم‌کاران استان نیز پرداخت شده است.

به گزارش میرملاس‌خبر، حجت‌الله بیرانوند صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اينکه از اول خردادماه تاکنون ۲۲۵ هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شده است، اظهار داشت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰۷ درصد رشد یافته است.

وی با بیان اينکه امسال با توجه به وضعیت خوب بارندگی رکورد برداشت گندم در شهرستان‌های چگنی، رومشکان و پلدختر شکسته شده است، افزود: پیش‌بینی می‌شود خرید گندم به ۴۰۰ هزار تن برسد این درحالی است که مصرف سالانه گندم استان ۳۰۰ هزار تن است یعنی ۱۰۰ هزار تن گندم مازاد بر مصرف استان از کشاورزان خریداری می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان با اعلام اینکه تا پنجم تيرماه هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان از مطالبات گندم‌کاران استان پرداخت شده است، تصریح کرد: در مرحله اول پرداخت مطالبات گندم‌کاران هر کيلوگرم گندم ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری شده است و در مرحله بعد نیز ۲ هزار تومان جایزه و هزار و ۵۰۰ تومان یارانه نیز به ازای هر کیلوگرم توسط دولت به کشاورزان پرداخت خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به وجود تخلفات در حوزه آرد و نان اشاره کرد و گفت: سالیانه به استان لرستان ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان یارانه آرد پرداخت می‌شود که همین فاصله قیمت آرد یارانه‌ای و بازار آزاد انگیزه را برای تخلف زیاد می‌کند.

بیرانوند با بیان اینکه سال گذشته عده‌ای از متخلفان بازداشت شده‌اند، عنوان کرد: این پرونده‌ در مراجع قضایی استان در جریان هستند.

وی اجرای طرح هوشمندسازی خودروهای حمل و توزیع آرد در استان لرستان به عنوان پایلوت خبر داد و گفت: برای جلوگیری از تخلفات حوزه آرد و نان بر روی تمامی خودروهای حمل و توزیع آرد GPS وصل شده است و این خودروها به صورت آنلاین رصد می‌شوند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان با بیان اینکه استان دارای ۱۳ کارخانه آرد با ظرفیت اسمی ۷۰۶ هزار تن است، خاطرنشان کرد: نیاز سالیانه آرد لرستان ۲۷۸ هزار تن است بنابراین کارخانه‌های آرد ما می‌توانند تا سه برابر نیاز استان تولید داشته باشند.

وی در ادامه با تاکید به اینکه بنده هم از کیفیت نان در استان راضی نیستم، تصریح کرد: عوامل مختلفی در کیفیت نان مانند نوع گندم تاثیرگذار هستند ولی بزرگ‌ترین مشکل ما در این زمینه نبود نیروی انسانی متخصص و توانمند است.

بیرانوند تاکید کرد: اما باید بگویم کیفیت گندم استان لرستان از میانگین کشوری پایین‌تر نیست.