تیم فوتبال «خیبر» خرم‌آباد برای پیروزی در مسابقات نیازمند حمایت است.

به گزارش میرملاس‌خبر، شنبه ۱۵ آذرماه تیم فوتبال “خیبر خرم‌آباد” در سومین دیدار خود در مصاف با رقیب چند سال اخیر خود استقلال ملاثانی خوزستان، در چارچوب مسابقات لیگ دسته یک فوتبال کشور نتیجه را در دقایق پایانی واگذار کرد.

تا اینجای کار خیبر از سه بازی انجام شده، یک برد و دو باخت را در کارنامه خود دارد. شاید در نگاه اول نتایج چندان دل چسبی نباشند اما هر کس پیگیر نتایج این تیم باشد و شرایط بازی های انجام شده را به دقت دنبال کرده باشد، این نتایج را چندان هم بد نمی‌بیند.

در دو بازی با بادران تهران و استقلال ملاثانی، بازی مالکانه در دستور کار تیم بود و به خوبی هم توانست این کار را انجام دهد اما ضعف در گلزنی مهم ترین مشکلی بود که در جریان این دو بازی به چشم می آمد. خصوصا در بازی اخیر خود، حرکت های ترکیبی در میانه های زمین و پاس کاری های ممتد و استفاده از تمام مناطق میانه زمین و یک سوم دفاعی حریف و استفاده از کناره های تیم حریف برای نفوذ و سانتر خصوصا در نیمه دوم، نوید از تاکتیک پذیری و در خدمت تیم بودن را داشت؛ اما این موضوع فقط تا پشت محوطه جریمه ادامه داشت و در محوطه جریمه حریف به یکباره گویی تمام توصیه های مربیان و وظایف نفرات تیم فراموش می شد و بعضا با ضربات بی هدف و احساسی زحمات همه تیم بر باد می رفت. البته نباید از یاد برد که پاس کاری های در عرض عناصر دفاعی و دروازه بان تیم، هر از گاهی تیم را در شرایط خطرناک قرار می‌داد.
با توجه به تفکرات سرمربی؛ به نظر می آید که بازی روی زمین در دستور کار است و با پاس های کوتاه سعی دارند خود را به دروازه حریف نزدیک کنند. البته مناسب نبودن چمن ورزشگاه غدیر ( میزبان فعلی بازی های خانگی خیبر ) نیز بی تاثیر نبوده است. همچنین بی تجربگی بازیکنان تیم که در بازی با ملاثانی اسیر حاشیه های کنار زمین شده و تمرکز خود را از دست دادند و جو عصبی حاکم بر بازیکنان ، مزید بر علت شد و سبب از دست دادن تمام امتیازهای بازی شد.

در چنین شرایطی شایسته است که سرپرست محترم با آرام کردن اعضای نیمکت تیم که بارها در اعتراض به تصمیمات داور از نیمکت جدا می شدند، و اعضای کادر فنی و هدایت فنی خود باعث کم شدن استرس و فشار به بازیکنان در جریان بازی شوند تا بازیکنان کم تجربه و جوان خود را از بازی های احساسی و جنگ روانی حریف، رها سازند. البته که سخن گفتن در باب مسایل فنی را باید به اهل فن سپرد چرا که حق مطلب از زبان اهل فن ادا می‌شود.

اما لازم است در این شرایط، نگاهی اجمالی به عملکرد مدیریتی باشگاه انداخت تا بر همگان روشن شود تیم در مسیر پیشرفت است و ارزش حمایت کردن دارد …. دکتر مسعود عبدی کسی است که در این شرایط سخت مالی جامعه که حتی ادارات، ارگان ها و وزارت خانه های متمکن مانند وزارت نفت هم تمایلی به باشگاه داری ندارند، پا به عرصه خصوصی سازی در ورزش گذاشته است. در شرایطی که نه حق پخش تلویزیونی در ورزش کشور پرداخت می شود، نه بحث اسپانسرینگ باشگاه در حدی است که بتوان به آن دلخوش کرد و نه جوایزی آنچنانی از طرف سازمان لیگ فوتبال برای تیم های شرکت کننده در نظر گرفته می شود که مالک به فکر برگشت سرمایه باشد. بلکه هزینه های بازی ها، استخدام بازیکنان لااقل سطح دو کشوری، ایاب و ذهاب های هفتگی و هزینه اقامت در شهر مهمان و هزاران هزینه جاری دیگر همه نشان از آن دارد که ایشان هر انگیزه ای داشته باشد، قطعا انگیزه اش مالی نیست.

حال با این تفاسیر نگاهی گذرا به عملکرد ایشان می‌اندازیم.

در گام اول آقای دکتر عبدی به اصلاح ساختار باشگاه قدیمی خیبر پرداخت و یک سازمان مدرن فوتبالی را مطابق با استانداردهای امروزی بنیان نهاد. این باشگاه دارای مدیر عامل، نایب رییس یا همان مدیر ورزشی، روابط عمومی، مدیر رسانه ای، سرپرست، تدارکات و … با شرح وظایف معین شد.

سپس از اصالت، قدمت و محبوبیت تیم کمک گرفته و با طراحی لوگویی زیبا و درخور با المان هایی از نماد های بومی و اساطیری به هویت آن رسمیت بخشید. در ادامه با طراحی لباس های زیبا با کمک شرکت های خوب داخلی ، پرستیژ تیم را حفظ کرد ( نمی شود در یک مهمانی بزرگ مانند لیگ یک کشور شرکت کرد اما لباسهای درخور آن مهمانی را بر تن نداشت ) و این تدارکات مناسب و نظم و انضباط تیمی سبب اعتماد به نفس بازیکنان، کادر فنی و جذب هرچه بیشتر جوانان حامی تیم می شود؛ تا جدی تر به حمایت از تیم محبوب خود بپردازند.

اگرچه در فصل گذشته، تیم خیبر در لیگ ۲ همراه با تیم مربی خوب خود، تا آستانه صعود به لیگ یک علی رغم تمام شایستگی هایش، بازماند اما بازهم با تلاش های مالک با خرید امتیاز یک تیم لیگ یکی، امید را برای این تیم جوان برای درخشیدن در این عرصه زنده نگه داشت.

به دلیل ناهماهنگی های پیش آمده در برگزاری لیگ یک و رای دیر هنگام صادره از طرف فدراسیون فوتبال، تیم تا چند روز قبل از مسابقات خود را برای حضور در لیگ دو آماده می کرد و در فرصت کوتاه باقی مانده چه به لحاظ تدارکات تیم برای آمادگی لیگ یک، اعم از خرید بازیکنان جدید، نوع تاکتیک اتخاذ شده مربیان و … و چه به لحاظ آمادگی روحی بازیکنان برای حضور در یک میدان بزرگتر، شرایط را بسیار سخت می کرد. اما مدیر عامل با خرید چند بازیکن جدید، تلاش خود را انجام داد ولی ظاهرا برای این میدان کافی نبوده و باید با بضاعت فعلی، بازیکنان و کادر فنی تمام تلاش خود را انجام دهد. چرا که علاقه مندان به خیبر عادت دارند در سختی، کارهای بزرگ از خیبر را، شاهد باشند.

هم چنین تلاش برای پخش تمام دیدارهای خانگی خیبر از شبکه افلاک (با مساعدت مسئولین صدا و سیمای مرکز لرستان)و آماده سازی ورزشگاه تختی خرم آباد برای برگزاری دیدارهای خانگی نیز از دیگر فعالیت ها و پیگیری های دلسوزانه مالک و مسئولین باشگاه بوده است.

از دیگر کارهای خوب جناب آقای عبدی برای ایجاد انگیزه و روحیه به بازیکنان تیم، دعوت از بزرگان و پیشکسوتان بنام فوتبال ایران و لرستان برای تماشای مسابقات تیم هست که به نحوی شایسته انجام می پذیرد.
در این بین نمی توان از تلاش های روابط عمومی و خصوصا مدیر رسانه ای تیم غافل بود که با اطلاع رسانی های صحیح ، اخبار به روز باشگاه را در اختیار همه ی دوستداران این تیم قرار می دهند. تا اینجای کار میتوان گفت حضور باشگاه در این رده ،تماما محصول تلاش های صادقانه مالک و کادر مدیریتی تیم بوده که سعی در اعتلای جایگاه باشگاه داشته‌اند.

لازم است در پایان از تیم مدیریتی باشگاه که تمام توان خود را برای حل مشکلات به کار گرفته و فرصتی را برای ایجاد زمینه‌ای مناسب برای پیشرفت جوانان این استان ایجاد نموده، به نوبه خود تقدیر کنیم. چرا که نوید حرکت در جاده پیشرفت را شاهد خواهیم بود و امیدوارم با حمایت همه‌جانبه مادی و معنوی از این تیم از طرف همه افراد ، نهادها و ارگانهای مرتبط ، شرایط برای درخشیدن این باشگاه محیا شود. زیرا که گام هایی در جهت حرکت در راستای پیشرفت صورت گرفته اما آغاز راه پر فراز و نشیبی است و باید تا رسیدن به موفقیت صبوری کرد….

  • نویسنده : عمید بهرامی