"دوومیدانی" از قدیمی‌ترین رشته‌های ورزشی در تاریخ ورزش لرستان با چندین دهه قدمت است که گاها تلاش دوندگان لرستانی در بازه‌های زمانی مختلف، این استان را به قطبی از دو و میدانی کشور تبدیل کرده است .  

اختصاصی میرملاس‌خبر- اگرچه تاریخچه ورزش دوومیدانی در لرستان اوج و فرودهایی را نشان می‌دهد اما در حال حاضر با همتی مثال‌زدنی و برنامه‌ریزی منسجم از طرف رییس و مربیان این هیئت و حمایت‌های اداره کل ورزش وجوانان لرستان همراه با جذب اسپانسرینگ، شاهد اوج‌گیری این رشته ورزشی پرجنب وجوش و جذاب در لرستان هستیم. به حدی که به باور برخی از ناظرین حوزه ورزش امروز لرستان خود را به عنوان کانون توجه “دوومیدانی” کشور مطرح کرده است .

اما پرسش این است که آیا با این همه استعداد و قابلیت‌های لرستان در این رشته مهم و المپیکی می‌توان شاهد خیز جوانان لرستانی برای کسب درخشان‌ترین مدال‌ها و شکستن بهترین رکوردها با حضور در بزرگترین میادین جهانی  و از همه مهم‌تر کسب مدال در رقابت‌های المپیک بود؟

سیاوش سپهوند رییس هیئت دوومیدانی لرستان با اشاره به قدمت این رشته در استان می‌گوید: ورزش دوومیدانی یکی از قدیمی‌ترین رشته‌های ورزشی در لرستان است و این قدمت برکسی پوشیده نیست، کما اینکه پیشکسوتان دوومیدانی در استان گواه این مدعا است و وجودشان نشان می‌دهد که  دوومیدانی در لرستان دارای قدمتی بیشتر از ۷۰ سال است .

فراز و فرودهای «دوومیدانی» در لرستان

سپهوند که مسئولیت کمیته استعدادیابی و رده پایه فدراسیون دوومیدانی را نیز برعهده دارد با بیان اینکه دوومیدانی لرستان با توجه به قدمتش یکی از قطب‌های دوومیدانی کشور بوده و قهرمانانی را در این رشته معرفی کرده است، اظهار داشت: در طول این مدت دوومیدانی لرستان فراز و فرودهایی داشته است که این فراز و فرودها نتیجه یکسری از عوامل مانند نحوه مدیریت ورزش استان، سطح امکانات دوومیدانی و بی‌مهری‌ها به رشته مادر بوده که گاها باعث افول این ورزش در استان می‌شده است و در بعضی دهه‌ها نیز با توجه به زحمات خدمتگذاران این رشته دوران طلایی را هم شاهد بوده‌ایم .

وی افزود: در دهه ۹۰ تحرکاتی در دوومیدانی لرستان به وجود آمد ولی این تحرکات جوابگوی اغنای این ورزش نبود و با اینکه در طی زمان‌های مختلف تک ستاره‌هایی از دوومیدانی استان به دوومیدانی کشور معرفی شدند ولی نتوانست آن دوران طلایی را جبران کند .

وضعیت فعلی «دوومیدانی» لرستان

رییس هیئت دوومیدانی لرستان با اشاره به وضعیت کنونی این رشته در استان، عنوان کرد: با شروع به کار هیئت جدید در سال ۹۷ به عنوان رییس این هیئت یک برنامه چهار ساله مدون را ارائه داده که برمبنای آن نخستین سال کاری خود را به استعدادیابی و فعال کردن رشته دوومیدانی در حوزه بانوان اختصاص دادیم که در این زمینه نیز با تعامل خوبی که با اداره کل آموزش و پروش ایجاد کردیم توانستیم تمام مسابقات آموزش و پرورش را در قالب هیئت دوومیدانی استان با همکاری یکدیگر انجام داده و استعدادهای خوبی را شناسایی کنیم.

وی ادامه داد: سال دوم را نیز به میزبانی‌ها در کنار برگزاری کلاس‌های آموزشی متعدد اختصاص دادیم که با میزبانی شایسته جوانان پسر در تیرماه ۹۸ زیرساخت‌های دوومیدانی استان را توانستیم کامل و استاندارد کنیم.

سپهوند خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ نیز برای دومین بار توانستیم میزبانی دو صحرانوردی در دو بخش دختران و پسران در رده‌های سنی نوجوانان و جوانان را  آن هم در شرایط بسیار سخت و طاقت‌فرسای کرونایی باشایستگی کامل به انجام برسانیم.

وی با اشاره به  شعار «دوومیدانی مادر همه ورزش‌ها است و دو صحرانوردی مادر دوومیدانی است»، گفت: پس از چند سال فراموشی دو صحرانوردی میزبانی این رشته را در جهت تقویت آن در رده پایه دوهای استقامت و نیمه‌استقامت پذیرفتیم که در حال حاضر نیز ۱۶ ورزشکار دختر و پسر به همراه مربیانشان در سطح  استان به  تمرین مشغول هستند.

رییس هیئت دوومیدانی لرستان قهرمانی در دو بخش آقایان و بانوان مسابقات داخل سالن کشور را از مهم‌ترین موفقیت‌های این هیئت ورزشی در سال ۹۹ دانست و عنوان کرد: در سال جاری علاوه بر اینکه در لیگ برتر دوومیدانی کشور در رده جوانان و نوجوانان کشور قهرمان و در رده بانوان  مقام سوم و در بخش آقایان لیگ برتر نیز نایب قهرمان شدیم، توانستیم در پایان سال نیز در مسابقات قهرمانی کشور به قهرمانی دست یافته و بر بام دوومیدانی کشور قرار بگیریم .

سال ۹۹ تاریخی‌ترین سال «دوومیدانی» لرستان

به گفته رییس هیئت دو ومیدانی لرستان جذب اسپانسر و حضور در لیگ‌های برتر باعث رقم خوردن تاریخی‌ترین سال برای دوومیدانی لرستان شده است.

سپهوند با اشاره به موفقیت‌های اخیر هیئت دوو میدانی استان در رقابت‌های کشوری، اظهار داشت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های چهار ساله ومدون در سال دوم کاری خود توانستیم اسپانسرهای مالی را برای هیئت جذب کنیم و همین جذب اسپانسر وحضور در لیگ های برتر باعث توان و انگیزه در کادر اجرایی هیئت شده است و در سال ۹۹ تاریخی‌ترین سال هیئت دوومیدانی لرستان را رقم زدیم .

وی افزود: این انسجام و برنامه‌ریزی باعث شد تا امسال شش جام لیگ برتر را برای لرستان به دست آوریم و بر بام دوومیدانی کشور قرار بگیریم .

مسئول کمیته استعدادیابی و رده پایه فدراسیون دوومیدانی و رییس هیئت دو میدانی لرستان تصریح کرد: در حال حاضر لرستان کانون توجه دوومیدانی کشور است .

رویای درخشان بانوان دونده لرستان

سپهوند گفت: در حوزه بانوان با چند مرحله استعدادیابی دختران لر استعدادیابی خوبی نیز در این حوزه داشته‌ایم.

وی موفقیت اخیر و کسب قهرمانی مقدترانه بانوان دوومیدانی لرستان را در کشور کاری قابل ستایش دانست و اضافه کرد: در حال حاضر دوومیدانی بانوان در تمام استان فعال است و آینده درخشانی را برای آن متصور هستیم که با توجه به تلاش‌های قابل تقدیر مسئولین بانوان هیئت نتیجه کار آن‌ها سال ۱۴۰۰ به بار می‌نشیند.

آینده روشن «دوومیدانی» لرستان در ۱۴۰۰

براساس این گزارش، سه جایزه بزرگ پرتاب‌ها، دوهای استقامت و نیمه‌استقامت در تقویم فدراسیون و برنامه‌های هیئت دوومیدانی برای ابتدای سال ۱۴۰۰ گنجانده شده و همچنین لرستان یک مرحله میزبانی مسابقات نوجوانان کشور را نیز خواهد داشت و در مجموع دو تیم نوجوانان و جوانان استان در سال آینده حرف‌های خوبی خواهند داشت.

می‌توان گفت اکنون حال دوومیدانی لرستان به گواه فدراسیون خوب است  و کانون توجه کل کشور قرار گرفته است و با توجه به اینکه هیئت دوومیدانی استان مسئول استعدادیابی فدراسیون است، امیدوار هستیم بتوان نوجوانان پسر و دختر را در قالب تیم ملی به مسابقات آسیایی نوجوانان کویت که مه ماه سال آینده برگزار می‌شود، اعزام کرد. به طور کلی آینده روشنی برای دوومیدانی لرستان پیش‌بینی می‌شود، سال ۱۴۰۰ سالی است که می‌توان اتفاقات بزرگی در دوومیدانی لرستان رقم زد .

گفتنی است که در حال حاضر باشگاه پلیمر خلیج فارس خرم‌آباد تخصصی‌ترین باشگاه ایران است ،این یک نقطه مثبت برای دوومیدانی لرستان است که ورزشکاران و مربیان آن‌ها در باشگاه از همه رده‌های نوجوانان، جوانان و بزرگسالان در قالب یک تیم بومی حاضر شوند.

به طور حتم رشد دوومیدانی لرستان بر روی روند رشد و پیشرفت همه ورزش‌ها موثر است و اگر دوومیدانی به عنوان مادر همه رشته‌ها  رشد کند به تبع آن همه ورزش‌ها رشد خواهندکرد و این یک قاعده جهانی است. در هر جهت لرستان نشان داده که در هررشته ورزشی می‌تواند با کمترین توجه جرقه‌ایی از استعداد را به شعله‌هایی بزرگ از شکوفایی مبدل کند. وضعیت کنونی رشته دوومیدانی در این استان نیز به خوبی این قابلیت را نشان می‌دهد.

انتظار است که این روند رو به ارتقای «دوومیدانی لرستان» شکلی پایدار به خود گرفته و رها نشود، زیرا شواهد نشان می‌دهد که گاه اوج‌گیری یک روند رو به رشد در ورزش این استان هم‌چون فواره‌ایی است که دوامی نیاورده و فروکش می‌کند. زین سبب حمایت‌ها از برنامه‌ریزی‌های مدون و دقیق هیئت دوومیدانی لرستان  می‌تواند پلنگ‌های دوومیدانی‌کار این استان را چون باد به بلندترین قله‌های ورزش جهان از جمله کسب مدال المپیک برساند.

گزارش از رضا جودکی‌نژاد