رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان لرستان گفت: دانشگاه فنی و حرفه ای، هنرستان و کاردانش یک بستر مناسب برای پاسخگویی به دغدغه ی خانواده ها در خصوص نیاز به فضای کار و اشتغال جوانان است.

به گزارش پایگاه خبری میرملاس خبر، سید نجم الدین الماسی در جلسه وبینار مشترک دانشگاه فنی و حرفه ای و اداره کل آموزش و پرورش استان که با حضور نخعی مدیرکل آموزش و پرورش لرستان، روسای آموزشکده های فنی و حرفه ای استان، روسای آموزش و پرورش شهرستان های استان و مشاورین و معاونین هر دو مجموعه برگزار شد، بیان کرد: دانشگاه فنی و حرفه ای در سال ۱۳۴۴ تحت عنوان انستیتو تکنولوژی در سطح کشور و به تبع از بسیاری از کشورهای توسعه یافته در راستای تقویت تکنسین و حلقه ی گمشده ی بین کارگران و کارشناسان  تاسیس شد. دستاوردهای بسیار مفیدی از بدو تاسیس این انستیتو به دست آمد و این روند تا انقلاب شکوهمند اسلامی ادامه پیدا کرد و پس از آن نیز فعالیت این مجموعه در قالب تربیت دانشجویان کاردانی در آموزش و پرورش ادامه پیدا کرد.

 

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۰ با تایید هیئت دولت و مجوز وزارت علوم تحقیقات و فناوری مجموعه آموزشکده های فنی و حرفه ای عملا زیر مجموعه ی وزارت علوم تحقیقات و فناوری قرار گرفتند و در این راستا ۱۷۶ آموزشکده در ۳۱ استان به وزارت علوم تحقیقات و فناوری منتقل شدند.

 

الماسی افزود: در ابتدا این آموزشکده ها به صورت مستقل با وزارتخانه ارتباط داشتنداما به مرور زمان تصمیم بر سازماندهی این مجموعه و جمع بندی به صورت دانشگاه استانی گرفته شد و در حال حاضر ۳۱ دانشگاه فنی و حرفه ای در ۳۱ استان زیر لوای دانشگاه فنی و حرفه ای به صورت یک ید واحده در حال فعالیت هستند و هیئت امنای این دانشگاه در تهران مستقر است.

 

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای لرستان عنوان کرد: بر اساس آمار و ارقام و با توجه به فضای کالبدی موجود، دانشگاه فنی و حرفه ای عملا بزرگترین دانشگاه در کشور است. این بزرگی صرفا یک واژه ی اسمی نیست، یک انسجام و یکدستی در این دانشگاه حاکم است و  به نحوی ما در استان لرستان بهره مند از سایر امکانات در دیگر استان ها هم هستیم و این ریشه در انسجام و یکپارچگی دانشگاه فنی و حرفه ای دارد؛ بعنوان مثال با وجود شیوع کرونا آزمون دانشجویان در منطقه ای که در آن هستند برگزار می شود.

 

وی تصریح کرد: در خصوص آموزش های الکترونیکی، به اذعان صریح معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری رکوردی که دانشگاه فنی و حرفه ای در بحث آموزش های آنلاین و آفلاین داشت، قابل ثبت در گینس بود.

الماسی خاطرنشان کرد: همواره در طول این مدت، دانشگاه فنی و حرفه ای لرستان در بین ۳۱ استان کشور جزو ۵ دانشگاه برتر بوده است و دستیابی به این جایگاه با همت مجموعه آموزشکده ها، معاونین، واحدهای فناوری، اساتید و … مقدور بود.

 

وی در خصوص توانمندی های دانشجویی بیان کرد: چندی پیش با برگزاری یک جلسه در تهران به نخبگان دانشجویی جوایزی اهدا شد که ۲ نفر از ۳ نفری که موفق به اخذ جایزه شدند از دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای لرستان بودند.

 

الماسی گفت: از ویژگی های دانشگاه فنی و حرفه ای می توان به برخورداری از شبکه ی گسترده ای از دانشکده ها و آموزشکده ها، برخورداری از برند معتبر آموزش فنی و حرفه ای، برخورداری از فضاهای گسترده آموزشی و کارگاهی و کشاورزی، برخورداری از شبکه ی گسترده ی مربیان و مدرسان خبره، برنامه ی درسی مبتنی بر تحلیل شغلی و توانمندی ها، محیط آموزشی و فضای کالبدی مناسب  و درخور، ارزشیابی های استاندارد مبتنی بر توانمندی های حرفه ای دانشجویان و اشتغال فارغ التحصیلان که در حال حاضر بر اساس رصد اشتغالی که در کشور از دانشجویان فنی و حرفه ای صورت گرفته است، بیش از ۷۰درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه های فنی و حرفه ای امروزه به خوبی در شغل های مرتبط خود، یا خوداشتغالی ایجاد کرده و یا به صورت کارآفرین ایجاد اشتغال کرده اند، اشاره کرد.

 

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای لرستان اظهار کرد: در این راستا چالش هایی مانند غلبه ی فرهنگ مدرک گرایی دانشگاه ها و تضعیف استقبال جامعه از کاردانی های فنی و حرفه ای، کمبود  وجود منابع مالی پایدار حمایت کننده برای آموزش های عالی فنی و حرفه ای ( که با همت ریاست محترم دانشگاه فنی و حرفه ای، دکتر صالحی عمران این کمبود به نحومطلوب رفع شد)، ضعف نظام صلاحیت حرفه ای ملی برای اعتبار بخشی به آموزش های عالی فنی و حرفه ای، ناتوانی بنگاه های اقتصادی-اجتماعی در برنامه ریزی برای توسعه و جذب منابع انسانی و… وجود دارد.

 

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم بر این چالش ها غلبه کنیم و اگر بخواهیم دانشگاه فنی و حرفه ای در راستای رسالت جامع خود که بحث مهارت آفرینی و تولید نیروی بازار کار در جهت اشتغال پایدار و همراهی با اقتصاد مقاومتی است حرکت کند، قطع به یقین این موضوع نیاز به همت همگانی دارد.

 

الماسی در حاشیه این جلسه گفت: این جلسه وبینار با هدف تعامل بیشتر بین دانشگاه فنی و حرفه ای و اداره ی آموزش و پرورش، هنرستان ها و مراکز کار دانش برگزار شده و خوشبختانه دستاوردهای خوبی داشت و جدیت مدیرکل آموزش و پرورش استان در خصوص آموزش های مهارتی ستودنی بود.

 

وی افزود: دیدگاه مشترکی که در خود و در مدیرکل آموزش و پرورش استان دیدم نویدبخش حرکت بسیار مهمی در سطح استان خواهد بود که ما سهم آموزش های مهارتی را در استان بالا ببریم.

 

الماسی خاطرنشان کرد: دانشگاه فنی و حرفه ای، هنرستان و کاردانش یک بستر مناسب برای پاسخگویی به دغدغه ی خانواده ها در خصوص نیاز به فضای کار و اشتغال جوانان است.

 

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان لرستان خطاب به خانواده ها بیان کرد: فضای مهارتی، هنرستان ها و کاردانش و در ادامه این آموزش ها، آموزش های آکادمیک و فنی و حرفه ای را حتما در ذهن داشته باشند و جوانان را به این سمت هدایت کنند زیرا این راه یکی از بهترین راهکارها برای برون رفت از این مشکلات عدیده ی اشتغال است که امروزه گریبانگیر تمامی جامعه ی ما شده است.

 

انتهای پیام

  • نویسنده : کرم ملک آسا