سخنگوی دولت با بیان اینکه سرقت ۹۰ساله الواح هخامنشی نتیجه اعتماد به غرب بود، گفت: متأسفانه به‌بهانه کار علمی، حدود ۹۰ سال به‌اسم امانت، به سرقت رفته بودند.

به گزارش میرملاس‌خبر، علی بهادری سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در مورد دستاوردهای سفر رئیس جمهور به نیویورک و سخنرانی در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: الحمدلله سخنرانی رئیس جمهور کشورمان در رسانه‌های بین‌المللی بازتاب وسیعی داشت و در کانال اینترنتی سازمان ملل نیز از سخنرانی سایر رؤسای جمهور کشورهای جهان پربازدیدتر بود. این سخنرانی و بالای دست گرفتن قرآن کریم توسط رئیس‌جمهور، برای مسلمانان جهان غرورآفرین بود.

وی افزود: در سفر رئیس جمهور علاوه بر سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دیدارهایی با مقامات کشورهای خارجی و اصحاب رسانه و اقشار مختلف برگزار شد. در این سفر همچنین ۳۵۰۰ لوح تاریخی متعلق به دوره هخامنشی که نمایشگر تمدن کهن چندهزارساله ایران‌زمین هستند و متأسفانه به‌بهانه کار علمی، حدود ۹۰ سال به‌اسم امانت، به‌سرقت رفته بودند، به کشورمان بازگردانده شدند، البته این‌ها بخشی از الواح به‌سرقت‌رفته بودند که به کشور بازگردانده شده‌اند.

بازگشت مابقی ‌الواح ‌ادامه خواهد داشت

بهادری جهرمی ادامه داد: ماجرای این الواح بهترین نمونه از نتیجه اعتماد به غرب است که یک دانشگاه آمریکایی این الواح را که برای ۳ سال امانت گرفته بود، با بیش از ۸۰ سال تأخیر و در نتیجه پیگیری مستمر، بازپس دادند، با پیگیری جدی وزارت میراث فرهنگی، مسیر بازگشت مابقی این الواح نیز ادامه خواهد داشت.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در مورد اقدامات دولت برای حل معضل اشتغال در استان سیستان و بلوچستان گفت: دولت سیزدهم در حوزه کشاورزی در این استان حدود ۱۶۰ طرح را پیگیری کرده است، همچنین ۱۵۰ مجوز جدید لنج برای ماهیگیری صادر شده است، به‌علاوه برای فعال شدن مجدد بازارچه‌های مرزی در تمامی استان‌های مرزی از جمله سیستان و بلوچستان اقدام شده است، این اقدامات همزمان با سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی است که به توسعه اقتصادی استان در همه ظرفیت‌ها کمک می‌کند.