رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با تاکید بر اینکه سد ایوشان به تشتک تبخیر تبدیل شده است، گفت: عملا از آب جمع‌شده پشت این سد هیچ استفاده‌ای نمی‌شود و به تشتک تبخیر تبدیل شده است.

اسفندیار حسنی‌مقدم در گفت‌وگو با میرملاس‌خبر، با بیان اینکه مسائل و مشکلات بخش کشاورزی لرستان باید با یک خرد جمعی با محوریت سازمان جهاد کشاورزی حل شود، اظهار داشت: برای مطرح شدن برخی از مشکلات کشاورزی استان در سطح ملی، نیازمند یاری مجمع نمایندگان استان و سازمان مدیریت برنامه و بودجه هستیم.

وی مدیریت منابع آب را یکی از مشکلات اصلی استان دانست و خاطرنشان شد: لرستان ۱۱ درصد از آب‌های کشور و ۴٫۷ درصد اراضی کشور را دارا است، ولی متاسفانه سهم بسیار اندکی از سدسازی را به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان ضمن یادآوری اینکه تنها ۲۳ درصد از اراضی استان آبی است، عنوان کرد: متوسط اراضی آبی کشور ۴۶ درصد است که استان لرستان در این زمینه ۲۳ درصد با میانگین کشوری فاصله دارد.

وی با تاکید به اینکه دیمی بودن اراضی عامل اصلی عدم توسعه‌نیافتگی استان است، تصریح کرد: تنها نیم درصد از سدهای کشور در لرستان احداث شده است به همین دلیل از ۵۰ میلیارد متر مکعب آب سدهای کشور، فقط ۲۰۷ میلیون مکعب آب در پشت سدهای لرستان جمع شده است.

حسنی‌مقدم تخصیص آب لرستان از سوی وزارت نیرو را یکی از مطالبات بخش کشاورزی استان دانست و گفت: در صورت تخصیص ۲٫۵ میلیارد متر مکعب آب به استان می‌توان ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی دیم را به آبی تبدیل کرد.

وی با اشاره به احداث سدهای ایوشان، مروک و حوضیان مطرح کرد: عدم احداث شبکه‌های یک و دو ایستگاه پمپاژ سدهای کوچک استان ظلم دیگری از جانب وزارت نیرو به لرستان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با تاکید بر اینکه سد ایوشان به تشتک تبخیر تبدیل شده است، مطرح کرد: عملا از آب جمع‌شده پشت این سد هیچ استفاده‌ای نمی‌شود و به تشتک تبخیر تبدیل شده است.

وی ادامه داد: اداره شیلات مجوز پرورش هزار تن ماهی در قفس را در سد ایوشان گرفته است که متاسفانه وزارت نیرو مانع انجام این کار شد.