طبیعت متنوع و چهار فصل لرستان  ظرفیتی مهم برای  راه‌اندازی و توسعه رشته‌های متنوع ورزشی خصوصا آن دسته از ورزش هایی است که نیازمند زیرساخت‌های محیط‌زیستی بوده  و از طرفی می‌توانند باعث جذابیت ورزش استان و همچنین تقویت صنعت توریسم ورزشی شوند.

اختصاصی میرملاس‌خبر–  گروه ورزشی-  البته برخی از این رشته‌های مهم ورزشی  قبلا جرقه‌ایی از استعداد را  در این استان از خود  نشان داده و گاها  ورزشکاران این رشته‌ها تا کسب عناوین قهرمانی در سطوح  ملی  و حتی فراملی هم حرکت کرده‌اند، ولی آنچه که مهم است سرمایه‌گذاری بیشتر بر روی این ورزش‌ها بر پایه آمایش سرزمینی  و شناخت ظرفیت‌های طبیعی لرستان در راستای تقویت هر چه بیشتر آن‌ها است.

رشته قایقرانی از جمله  این رشته‌های جذاب و المپیکی  است که با آمایش سرزمینی لرستان منطبق بوده و طی چند سال اخیر نیز علاقه‌مندان این رشته را به طرف شناخت ظرفیت‌های آبی استان برای توسعه این رشته پرهیجان سوق داده است.

رودخانه‌های سرکش، دریاچه‌ها، تالاب‌ها و اخیرا نیز پتانسیل سدهای لرستان نشان می‌دهد که این استان در کنار کشش جوانان علاقه‌مند تا چه حد مستعد توسعه این ورزش زیبا در همه رشته‌های مختص به آن است.

هومن صارمیان رییس هیئت قایقرانی لرستان درخصوص جایگاه این ورزش در استان می‌گوید: ورزش قایقرانی در لرستان ۱۵ سال است که راه‌اندازی شده است ودر طی این مدت توانسته است خود را تا حد یک ورزش مطرح برکشاند.

وی افزود: البته این رشته ورزشی ابتدا در خرم‌آباد با توجه به شرایط آبی دریاچه مشهور کیو راه‌اندازی شد.

صارمیان با بیان اینکه  لرستان دارای ظرفیت‌های آبی بالایی جهت رشد قایقرانی است، یادآور شد: رودخانه‌ها، سدها و دریاچه‌های لرستان این پتانسیل را به ما نشان می‌دهد ولی لازمه استفاده از این  ظرفیت‌های آبی  این  است که  اکثر فضاهای آبی را باید شناسایی کرد و توسط کارشناسان فنی مورد بررسی قرار داد.

وی با اشاره به استفاده قایقرانان لرستان از دریاچه کیو خرم‌آباد، ادامه داد:  همچنین دریاچه فدک چغا  بروجرد نیز در حال حاضر  زیر نظر قایقرانی استان قرار دارد  و در رشته کانوپوپولو از آن استفاده می‌شود.

سدهای لرستان ظرفیتی مهم برای توسعه قایقرانی

رییس هیئت قایقرانی لرستان  با اشاره به ظرفیت سدهای لرستان برای توسعه قایقرانی، عنوان کرد: سد ایوشان در خرم‌آباد، سد حوضیان الیگودرز، سد هاله کوهدشت و سد مروک دورود از جمله سدهایی هستند که می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

وی درخصوص فعال کردن رشته روئینگ در سد حوضیان الیگودرز، خاطرنشان کرد: با آوردن اردوی ملی پوشان قایقرانی به دریاچه این سد توانستیم  لرستان را در سطح کشور مطرح کنیم.

صارمیان اضافه کرد: :قصد داریم سد حوضیان الیگودرز را با توجه به فاصله ۵ کیلومتری آن با شهر به یک پیست بین المللی تبدیل کنیم تا با استفاده از  ظرفیت آن بتوانیم مسابقات بین‌المللی را در آن نیز برگزار کنیم.

قایقرانی در آب های خروشان لرستان

رودخانه‌های سرکش و پرپیچ وخم وخروشان لرستان از دیگر ظرفیت‌های مهم این استان جهت توسعه یکی از مهم‌ترین رشته‌های این ورزش است که توسعه آن می‌تواند به ورزش لرستان رنگ و رویی دیگر دهد.

رییس هیئت قایقرانی لرستان با اشاره به ظرفیت‌های آبی  لرستان جهت توسعه رشته قایقرانی در آب‌های خروشان، اظهار داشت: توسعه قایقرانی در آب‌های خروشان یکی از هدف‌های ما است که در این زمینه ظرفیت‌های آبی سپیدشت را مد نظر قرارداده‌ایم و همچنین استفاده از ظرفیت‌های رودخانه‌ای پلدختر در جنوب استان  را نیز مورد مطالعه قرار خواهیم داد.

جزء استان‌های برتر کشور هستیم

صارمیان با بیان اینکه با توجه به ظرفیت‌های آبی موجود در همه شهرستان‌های لرستان قصد داریم این ورزش را در همه استان توسعه دهیم، افزود: در حال حاضر این رشته در خرم‌آباد و الیگودرز و بروجرد فعال است و هیئت قایقرانی در دورود، کوهدشت و الشتر نیز تا یک یا دو ماه دیگر فعال خواهد شد.

به گفته او قایقرانی لرستان تاکنون توانسته است قهرمانانی رادر سطوح ملی، آسیایی و جهانی مانند فردین حسنوند، فرید عادلی محمد رستمی را در روئینگ  علیرضا مرادی در کایاک، سبجان بیرانوند در کانوکانادایی و کسب سهمیه المپیک نوجوانان آرژانتین و همچنین صبا رحمتی را در کانوپولو بانوان به ورزش کشور و استان  دهد.

رییس هیئت قایقرانی لرستان با اشاره به سطح قایقرانی لرستان درکشور بیان کرد: هیئت قایقرانی لرستان  جزء ۵ استان برتر کشور است ولی طی یک سال گذشته به خاطر مشکلاتی که برای مدیریت هیئت به وجود آمد و همچنین شیوع کرونا افت کرده بودیم ولی اخیرا شاهد رشد و ارتقا هیئت هستیم.

وی درخصوص فعالیت‌های اخیر هیئت گفت: طی دوماه اخیر اردوی تیم ملی روئینگ برای کسب سهمیه المپیک در سد حوضیان الیگودرز را برگزار کردیم که بر روی رشد قایقرانی استان تاثیرگذار خواهد بود همچنین در راستای بازیابی و فعال کردن رشته‌های کانوپولو و روئینگ که تعطیل شده بودند گام‌های قابل توجهی برداشته‌ایم و علاوه برآن شرکت در لیگ  برای اولین بار با اسپانسری شرکت بناسازان آماج درسال ۹۹ از دیگر فعالیت‌های ما بوده است.

صارمیان با بیان اینکه لرستان در رشته‌های روئینگ وکانوپولو و آب‌های آرام و خروشان استعداد بالایی دارد، خاطرنشان کرد: البته رشته قایقرانی بادبانی بیشتر به ظرفیت‌های آبی در سواحل می‌آید و چون شهرهای ما ساحلی نیستند و فاقد این شکل از ظرفیت آبی در استان هستیم  این رشته را نمی‌توانیم فعال کنیم.

تجهیزات و کمبود قایق، مانعی در جهت توسعه ورزش قایقرانی

اما قایقرانی لرستان این همه نیست و فضاهای آبی استان فقط یک وجه از ظرفیت‌های پیشرفت این رشته محسوب می‌شود و کمبود تجهیزات و از جمله قایق از مهم‌ترین عناصر مورد استفاده این ورزش نیز می‌تواند مانعی جدی در راه توسعه و پیشرفت این ورزش پرجنب وجوش وآبی قلمداد شود.

صارمیان با بیان اینکه اکثر شهرستان‌های لرستان دارای ظرفیت‌های آبی برای توسعه ورزش قایقرانی هستند، گفت: توسعه این ورزش علاوه بر وجود ظرفیت آبی در گرو تجهیزات نیز است ولی گران‌قیمت بودن تجهیزات قایقرانی و از جمله کم بودن تعداد قایق‌ها یک مانع در جهت توسعه این ورزش در استان است چون قایق‌ها دچار استهلاک می‌شوند و نیاز به نوشوندگی و بروزرسانی لازم را دارند.

وی تاکید کرد: در لرستان از لحاظ ظرفیت‌های آبی مشکلی نداریم ولی با توجه به بحث تجهیزات و حمایت‌های مسئولین در این زمینه می‌توان این ورزش که منطبق با ظرفیت‌های طبیعی لرستان است را  توسعه داد.

سالها است که به اشکال گوناگون لرستان را به عنوان استانی سرشار از ظرفیت و پتانسیل‌های مختلف برای توسعه معرفی می‌کنند، ظرفیت‌هایی که در منظر مردم و مسئولین مغفول مانده‌اند اگر این موضوع واقعیت داشته باشد پس فضاهای آبی این استان را  نیز باید از جمله پتانسیل‌های ناب برای توسعه ورزش قایقرانی دانست، حوزه جذابی که توسط هیئت این رشته در استان در حال شناسایی و توسعه است ولی نتیجه بخش بودن آن  به حمایت مسئولین بستگی دارد.

گزارش: رضا جودکی‌نژاد