مدیر مخابرات منطقه لرستان گفت: بالغ بر 620 هزار تلفن ثابت منصوبه در استان لرستان وجود دارد که از این تعداد، نزدیک به 360 هزار تلفن مشغول به کار است.

به گزارش میرملاس‌خبر، نبی‌اله شمسی‌فر صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با ارائه گزارشی از وضعیت ارتباطی در این استان، اظهار داشت: بالغ بر ۶۲۰ هزار تلفن ثابت منصوبه در استان لرستان وجود دارد که از این تعداد، نزدیک به ۳۶۰ هزار تلفن مشغول به کار است و ۲۴۰ هزار مورد کارکرد ندارد و مشترک از این امکانات استفاده نمی‌کند. ضریب نفوذ تلفن ثابت در لرستان ۲۲ است درحالی که این ضریب در سطح کشور ۳۴ است.

وی با بیان اینکه تغییر تکنولوژی در حوزه تلفن ثابت همگام با کشور در استان نیز آغاز شده است، افزود: اکنون بالغ بر ۱۱ هزار و ۷۰۰ پورت نوری خانگی در شهرستان‌های خرم‌‌آباد، بروجرد، الیگودرز، دورود و الشتر احداث شده که از این تعداد تنها هزار و ۹۸۰ پورت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیر مخابرات منطقه لرستان اضافه کرد: تکنولوژی فیببر نوری یا FTTH از سال ۱۳۹۹ در استان آغاز و برای امسال نیز دو برنامه توسعه‌ای در نظر گرفته شده است.

وی عنوان کرد: در حوزه دیتا نیز دو هزار و ۳۰۰ پورت منصوبه در استان وجود دارد که دو هزار و ۱۰۰تای آن زیر بار رفته است و در حوزه ارتباطات ADSL نیز ۱۲۰ هزار پورت منسوبه داریم که تنها ۷۰ هزارتای آن مشغول بکار است و از مابقی استفاده نمی‌شود.

شمسی‌فر با اشاره به وجود دو میلیون و ۳۰۰ هزار سیمکارت همراه اول در استان، خاطرنشان کرد: از این تعداد یک میلیون و ۴۵۰ هزار سیمکارت همراه اول فعال است که ۲۳۵ هزارتای آن سیم کارت دائمی و مابقی اعتباری هستند.

وی ادامه داد: برای این تعداد سیمکارت همراه اول ۵۹۰ دکل در استان وجود دارد که مجهز به دو هزار و ۲۸۰ تکنولوژی نسل دوم، سوم و چهارم تلفن همراه است.

وجود چهار هزار و ۴۰۰ شبکه فیبر نوری در لرستان

مدیر مخابرات منطقه لرستان با بیان اینکه ضریب نفوذ همراه اول در استان ۱۳۰ درصد است، گفت: ضریب پوشش در حوزه شهری ۹۸ درصد و در حوزه روستایی و جاده‌ای بیش از ۹۵ درصد است.

وی اظهار داشت: دو هزار و ۶۰۰ روستای استان دارای ارتباط هستند و ۶۰۰ روستا دارای اینترنت ADSL خانگی است و طبق برنامه سال‌جاری ۶۰۰ هزار ADSL خانگی در استان واگذار می‌شود.

شمسی‌فر با اشاره به پروژه‌های فیبر نوری در استان، افزود: پروژه خرم‌آباد- کوهدشت با طول ۵۰ کیلومتر، پروژه پلدختر-معمولان-ویسیان با طول ۸۷ کیلومتر و پروژه نورآباد- سرکشتی با طول ۵۲ کیلومتر در حال اجرا هستند و پروژه آزادراه خرم‌آباد- پل زال با طول ۱۳۴ کیلومتر نیز تامین اعتبار شده و احداث پروژه شاپورآباد به سد رودبار نیز که از مصوبات هیئت دولت به استان است در حال رایزنی می‌باشد.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های سال‌جاری احداث ۲۲ سایت شهری تلفن همراه، تغییر ۱۳ سایت و ارتقای تکنولوژی ۱۴۰ سایت است اما تاکنون برنامه توسعه‌ای حوزه روستایی و جاده‌ای ابلاغ قطعی نشده است.

مدیر مخابرات منطقه لرستان ادامه داد: در استان لرستان چهار هزار و ۴۰۰ کیلومتر فیبر نوری وجود دارد که ۷۹۰ کیلومتر آن در حوزه شهری، دو هزار و ۷۰۰ کیلومتر شبکه روستایی و ۸۴۰ کیلومتر فیبر نوری بین شهری است.