ورزش یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی است که خسارات کرونا در آن به شدت قابل لمس و تامل بوده و به طور حتم ضربات کرونا برای ورزش استان‌های محرومتر و با سطح معیشتی پایین‌تری چون لرستان چالش‌زا‌تر بوده است.

به گزارش میرملاس‌خبر، بیش از یک سال از شیوع ویروس مرگبار کرونا می‌گذرد، ویروسی که با شیوع وحشتناکش  ابعاد مختلف جامعه را آن‌چنان زیر و زبر کرده است که در طی این مدت علاوه بر هدف قرار دادن جان آدمیان، خسارات جبران‌ناپذیری نیز به حیات اجتماعی انسان وارد کرده است به طوری‌که بسیاری از محققان از همان آغاز شیوع این ویروس از شرایط پساکرونایی یاد کرده‌اند.

در این وضعیت کرونایی ورزش به عنوان اصلی فوق‌العاده و غیرقابل انکار در زندگی امروز بشرکه به ابعاد مختلف اجتماعی، صنعتی، اقتصادی، علمی و غیره جامعه گره خورده است، شاید یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی باشد که در آن خسارات کرونا به شدت قابل لمس و تامل است.

از خسارات اقتصادی هم‌چون تعطیلی باشگاه‌های ورزشی و حوزه اشتغال‌زایی در ورزش گرفته  تا به تعلیق درآمدن مسابقات ورزشی و مهم‌تر از همه مرگ قهرمانانی که کرونا به آسانی مثل یک قدم برداشتن ساده آن‌ها را به بیمارستان کشانده و سرنوشت شادی بخششان را ناباورانه از دست هوادران و دوست‌دارانشان  به سوی مرگ می ‌لغزاند، همه نشانه بحرانی است که گلوی  ورزش را به چنگ گرفته است.

البته این روزها با اینکه تزریق واکسن کرونا نور امیدی برای خلاص شدن از چنگال مصیبت‌زای این ویروس ایجاد کرده است ولی استرس و وحشت کرونا هنوز سایه مرگبارش را از سر ورزش، این جذاب‌ترین و متنوع‌ترین حوزه زندگی بشر مدرن برنداشته است.

ضربه‌های کرونایی به  ورزش استانی

مسلما ضربات کرونا برای ورزش استان‌های محرومتر و با سطح معیشتی پایین‌تری چون لرستان چالش‌زا‌تر بوده است.

مدیرکل ورزش وجوانان لرستان در خصوص آسیب‌های کرونا به حوزه ورزش استان با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا خسارات جبران‌ناپذیری به ورزش وارد کرده است، می‌گوید: کرونا به همه ابعاد و حوزه‌های مختلف ورزش استان مانند زیرساخت‌های ورزشی، اماکن ورزشی، باشگاه‌داری و اشتغال، ورزش قهرمانی، ورزش همگانی  وکلا سلامت جامعه باتوجه به ارتباطی که با حوزه ورزش دارد ضربه وارد کرده است .

حشمت‌الله امان الهی افزود: شیوع کرونا باعث تعطیل شدن بیش از  ۲۵۰ مکان ورزشی دولتی  متعلق به دستگاه  ورزش و جوانان لرستان شده است و همچنین به باشگاه‌های خصوصی استان نیز آسیب وارد کرده است.

وی تصریح کرد: کم‌تحرکی ناشی از بحران کرونا یکی از آسیب‌هایی  بوده که در بلندمدت به سلامت عمومی ضربه  زده و می‌زند، ولی ما در طی این مدت تلاش کرده‌ایم شادی و نشاطی که همیشه به وسیله ورزش در زیست روزمره به وجود می‌آمد را به واسطه فضای مجازی به درون خانه‌ها ببریم و به این شیوه ورزش را در سطح خانواده‌ها ترویج کنیم که در این زمینه  نیز برنامه‌های خوبی توسط هیئت‌های ورزشی مختلف و مربیان انجام گرفته است.

مدیرکل ورزش وجوانان لرستان ادامه داد: همچنین ورزش را به سمت  جاهایی مانند فضاهای باز روستایی که امکان برگزاری مسابقات بارعایت پروتکل‌های بهداشتی در آن وجود دارد برده‌ایم و برنامه‌های مختلفی را در این  راستا  اجرا کرده‌ایم.

امان‌الهی با بیان اینکه فعالیت‌های ورزشی در حال حاضر با توجه به شرایط رنگ‌بندی شهرها و مناطق مختلف استان انجام می‌گیرد ، خاطرنشان کرد: البته فعالیت‌های ورزشی مثل سابق نیست و در راستای مصوبات انجام می‌گیرد و خانواده‌ها هم با توجه به شیوع کرونا اجازه حضور فرزندان خود را در  ورزش نمی‌دهند که به نظرم  برای حفظ سلامتی خود و فرزندانشان کار درستی را انجام می‌دهند.

برزخ کرونایی باشگاه‌های ورزشی

شاید باشگاه‌های خصوصی از مهم‌ترین بخش‌هایی از ورزش  محسوب شوند که ضربه  اقتصادی کرونا در آن‌ها بیشتر مشاهده می‌شود.

اگر بپذیریم حیات ورزشکاران در باشگاه‌های ورزشی  می‌گذرد، خسارت کرونا به باشگاه‌ها چیزی است که روح و روان و جان و مال اهل ورزش را مورد هدف قرار داده است، حال از قدرت و سرعت چرخش کرونا در فضای باشگاه‌ها و درگیر کردن جسم ورزشکاران به تبعات ناشی از این بیماری تا تعطیلی و ورشکسته شدن باشگاه‌ها به عنوان یک منبع درآمدزایی و اشتغال هرکدام وجهی ازآسیب و شرارت‌های این ویروس در حق ورزش و ورزشکاران را نشان می‌دهد.

حمید نورعلیوند که مربی کاراته و یک باشگاه‌دار در حوزه ورزش شهرستانی است با اشاره به آسیب‌های کرونا به جامعه ورزش می‌گوید: مدت یک سالی است که از شیوع این بیماری گذشته و حوزه ورزش شهرستان پلدختر نیز مانند دیگر شهرستان‌ها و استان‌های کشور خسارت زیادی دیده است که درکنار آسیب‌های سیل سال ۹۸ مشکلات زیادی برای ورزشکاران این شهرستان‌ها  ایجاد کرده است، از آسیب‌های روحی و روانی که یک ورزشکار حرفه‌ای خود را هر ساله برای مسابقات کشوری و بین‌المللی آماده می‌کند تا مشکلات جسمی ورزشکاران مبتدی که با ورزش کردن به دنبال حفظ سلامتی خود هستند از جمله چالش‌هایی هستند که کرونا به زندگی ورزشی ورزشکاران ما وارد کرده است .

نورعلیوند ادامه داد: از سوی دیگر باشگاه‌داران و مربیانی که امرار معاششان تنها از این راه می‌گذشت دچار خسارات متعددی شده‌اند که بر رنج روحی ورزشکاران و مربیان افزوده است، متاسفانه در این مدت کرونا ما باشگاه‌داران نه تنها هیچ درآمدی برای امورات زندگی نداشتیم بلکه می‌بایستی هر ماه اجاره‌های کلانی را هم پرداخت کنیم.

این مربی کاراته اهل پلدختر بیان کرد:  در این شهرستان بیشتر باشگاه‌های خصوصی  استیجاری هستند و تا جایی که اطلاع دارم ۹۹ درصد مالکان هم در طی این مدت اجاره‌های خود را از باشگاه‌داران گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: البته کرونا هنوز هم همه جا حضوردارد و به همه بخش‌های ورزشی ضربه وارد می‌کند، ضربه‌هایی که مربیان  و باشگاه‎داران شهرستان پلدختر را مثل بسیاری از نقاط مختلف کشور زمین‌گیر و به یک بحران سخت وارد کرده است.

این باشگاه‌دار گفت: کمک‌های دولت تنها به باشگاه‌های ورزشی تعلق می‌گیرد که پرسنل  بیمه شده ورزشی داشته باشند، در حالی‌که متاسفانه اکثر باشگاه‌های شهرستان پلدختر این‌گونه نیستند، لذا این کمک‌ها شامل حال آنها نمی‌شوند.

جبران خسارات کرونایی با پرداخت تسهیلات به باشگاه داران

اگرچه گفته‌های باشگاه‌داران درخصوص لزوم جبران خسارت ناشی از کرونا قابل درک است ولی اقدامات وزرات ورزش و جوانان و اداره کل وررش وجوانان لرستان نیز در بحث جبران خسارات کرونا به ورزش خصوصا در حوزه باشگاه‌داران قابل توجه بوده است .

مدیرکل ورزش و جوانان لرستان  با اشاره به  پرداخت تسهیلات کرونایی در حوزه ورزش استان و باشگاه‌داران لرستانی ، یادآور شد: در ۶ ماه اول آمار خوبی نداشتیم ولی در ۶ ماه دوم بیش از ۳۰۰ باشگاه‌دار لرستانی در سامانه وزارت ورزش ثبت‌نام کردند که همه نیز برای دریافت وام  مورد تایید قرار گرفتند .

امان‌الهی  با بیان اینکه  بسیاری از باشگاه‌داران لرستانی فاقد ورزشکار بیمه شده هستند و همین موضوع باعث عدم دریافت تسهیلات به آنان شده است، تاکید کرد: با این حال مبلغ قابل پرداخت تسهیلات کرونایی و تعداد باشگاه‌داران متقاضی در استان قابل توجه است .

کیفیت مسابقات ورزشی در متن کرونا

برگزاری مسابقات ورزشی نیز از جمله حوزه‌های حائز اهمیتی بوده که کرونا ضربه‌های گاها جبران ناپذیری به آن وارد کرده است .

به تعطیلی کشاندن مسابقات ورزشی در همان آغاز شیوع کرونا باعث معلق شدن ورزشکاران و برزخی در حوزه ورزش قهرمانی شد .

امان‌الهی در این خصوص گفت: مسابقات ورزشی در کل کشور تعطیل است و اگر مسابقاتی  هم برگزار می‌شود با حفظ پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌گیرد.

مدیرکل ورزش و جوانان لرستان با بیان اینکه مسابقات کیفیت سابق را ندارند، اضافه کرد: البته برای ایجاد امید، شادی و نشاط مسابقاتی را با حفظ رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌کنیم.

او به میزبانی مسابقات دو صحرانوردی در دو رده نوجوانان و جوانان و در دو بخش پسران و دختران با کیفیت بالا اشاره می‌کند و یادآور شد: برگزاری این مسابقات به مناسبت  یادواره ۶ هزار و ۲۰۰ شهید لرستان در مناطق روستایی خرم‌آباد یک کار بسیار عالی بود که توسط اداره کل ورزش وجوانان و هیئت دو و میدانی استان با حضور استان‌های مختلف کشور در بهمن‌ماه انجام گرفت .

به گفته امان‌الهی  لیگ‌ها برگزار می‌شود و اعزام هم داریم و کلا به جز ورزش‌های پربرخورد، مسابقاتی از سایر ورزش‌ها با سطح‌بندی و اخذ مجوز از ستاد کرونا برگزار می‌کنیم، در غیر این صورت اجازه برگزاری مسابقات را نمی‌دهیم .

مدیرکل ورزش و جوانان لرستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر باشگاه‌های خصوصی با توجه به سطح‌بندی‌ها باز بوده ولی باشگاه‌های چند منظوره، استخرها و ورزش‌های پربرخورد تعطیل هستند .

به نظر می‌رسد که با توجه به تداوم شیوع کرونا و ضربات آن به حیات اجتماعی انسان شرایط پساکرونایی موضوعی مهم و قابل بررسی باشد که اگر به آن اعتقاد داشته باشیم بررسی آن در حوزه ورزش به عنوان یک شاخص مهم در زندگی  نیازمند مطالعات عمیق در همه ابعادی است که جامعه به آنها گره خورده است .

اینجا این موضوع قابل تعمق است که شیوع یک ویروس چگونه می‌تواند به آسانی یک جامعه هدف گسترده  و مهم مثل  ورزش را در یک برزخ قرار دهد، برزخی که هرچند با مساعدت‌ها و حمایت‌های لازم مدیران جهت جبران خسارت‌ها در ورزش می‌توان مجرایی برای تنفس پیدا کرد ولی باز تنها راه رهایی از آن فقط نجات قطعی از چنگ کرونا به واسطه قطع زنجیره شیوع آن است.

گزارش: رضا جودکی‌نژاد