شک حفظ سلامت افراد و محیط زیست یکی از دغدغه های دولت ها و مهمترین چالش زیست محیطی محسوب می شود.

به گزارش میرملاس‌خبر، بی‌شک حفظ سلامت افراد و محیط زیست یکی از دغدغه های دولت ها و مهمترین چالش زیست محیطی محسوب می شود.

آب، خاک و هوا سه مولفه مهم در این فرایند به حساب می آیند که اکر نسبت به هر کدام از این مولفه ها بی توجهی شود در دراز مدت اثار مخربی به جای خواهد گذاشت.
آنچه امروز دغدغه افراد و شهروندان خرم آبادی است، این است که فاضلاب غسالخانه آرامستان خرم آباد به کجا می ریزد؟

پیگیری ها  این نتیجه را بدنبال داشته است که این فاضلاب در شرایطی غیر بهداشتی در سفره های آب های زیر زمینی این منطقه نفوذ کرده و با توجه به این که در زیر دست این جریان فاضلابی زمین های کشاورزی وجود دارد و نفوذ این فاضلاب می تواند در سفره های آب زیر زمینی این منطقه آثار مخربی را برای سلامت شهروندان خرم آبادی بوجود بیاورد ذکر چند نکته و توجه متولیان سلامت استان را به این مهم معطوف می دارد.

ابتدا باید از کمیسیون زیست محیطی شورای اسلامی شهرستان خرم آباد این پرسش را مطرح کرد که آیا تا کنون برای این مهم برنامه ريزي شده است یا خیر؟

دوم اینکه نقش مدیریت پسماند های شهری در این  فرایند چیست و برنامه این سازمان در تسریع و رفع این دغدغه زیست محیطی تا کنون چه بوده است؟

دانشگاه علوم پزشکی لرستان بویژه مرکز بهداشت شهرستان خرم آباد آیا تا کنون در این زمینه نقش نظارتی خود را بدرستی ایفا کرده است، اگر جواب منبت است چه اقدامات پیشگیرانه ای در این زمینه انجام داده است؟

بی شک توجه به مولفه های فرهنگی و  خرده فرهنگ ها می تواند نقش مهمی در اتحاد فرهنگی و قومی و قبیله ای داشته باشد، به همان اندازه توجه به زیست بوم افراد می تواند در ایجاد یک شهر سالم مفید و موثر باشد.

اما آنچه امروزه در میان متولیان شهری ما نمود بیشتری دارد، دعوا بر سر نام یک میدان به مراتب بیشتر  است  تا سلامت شهروندان!

این پرسش جدی مطرح است که اگر متولیان امور شهری درست به وظیفه خود عمل نکنند و دانشگاه علوم پزشکی نقش نظارتی خود را دقیق و درست انجام ندهد بی شک در آینده ای نه چندان دور با نفوذ فاضلاب ها و پسماندها در سفره های آب های زیر زمینی با فاجعه بزرگی در خصوص بیمارهای گوارشی مواجهه خواهیم شد که هزینه آن به مراتب بیشتر از صرف هزینه  ساخت تصفیه خانه برای جمع آوری این پسماندها برای دولت و ملت خواهد شد.

 

یادداشت از عبدالرضا شهبازی