مدیر منابع آب پلدختر گفت : فعالیت‌های کشاورزی پل‌دختر با بهره برداری از ایستگاه‌های پمپاژ احیا، چهره کشاورزی شهرستان دگرگون و میزان بهره‌وری آب در بخش کشاورزی در منطقه ارتقا می‌یابد. اکبر مهری در نشست سه شنبه های خبری پلدختر اظهار کرد: چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی دیم این شهرستان با راه‌اندازی […]

 

مدیر منابع آب پلدختر گفت : فعالیت‌های کشاورزی پل‌دختر با بهره برداری از ایستگاه‌های پمپاژ احیا، چهره کشاورزی شهرستان دگرگون و میزان بهره‌وری آب در بخش کشاورزی در منطقه ارتقا می‌یابد.
اکبر مهری در نشست سه شنبه های خبری پلدختر اظهار کرد: چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی دیم این شهرستان با راه‌اندازی ایستگاه‌های پمپاژ به آبی تبدیل می‌شود.
وی تصریح کرد: طرح انتقال و آب‌رسانی دشت جایدر مهم‌ترین پروژه تامین آب اراضی شهرستان پل‌دختر در قبل و بعد از انقلاب اسلامی است که از شهریور سال ۱۳۸۸ عملیات اجرایی آن آغاز شده و تا پایان سال جاری ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
رئیس اداره منابع آب پلدختر گفت: ایستگاه آبرسانی دشت جایدر به مساحت یک هزار و ۹۶۰ هکتار با تخصیص آب یک‌هزار و ۹۵۰ لیتر بر ثانیه معادل ۱۸ میلیون متر مکعب دارای یک ایستگاه پمپاژ مرکزی و پنج ایستگاه پمپاژ ثانویه است.
وی افزود: شبکه آبیاری ناحیه یک دشت جایدر حدود ۲۷۰ هکتار و طول ۱۴ هزار متر است که خطوط اصلی و نیمه اصلی ناحیه ۲ نیز به طول ۱۲ هزار متر اجرا شده و باقی مانده این خطوط به طول ۲هزار متر در حال اجرا است.
وی با بیان اینکه شبکه آبیاری ناحیه چهار دشت جایدر حدود ۲۶۰ هکتار و طول لوله‌های شبکه ۱۴ هزار متر است، گفت: تمام خطوط اصلی و نیمه اصلی به طول ۱۱ هزار متر احداث شده و باقی‌مانده آن به طول سه هزار متر به دلیل نزاع و درگیری اجتماعی اجرا نشده که در صورت رفع معارض از برنامه‌های شرکت آب منطقه‌ای شهرستان است.
وی بیان کرد: تاکنون ۸۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای ایستگاه پمپاژ دشت جایدر پلدختر از ردیف ملی هزینه شده و در مجموع ۱۵۰ میلیارد تومان برای راه اندازی آن مورد نیاز است.
وی ادامه داد: ایستگاه پمپاژ دشت جایدر پایان آذر ماه سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد که شامل راه‌اندازی ایستگاه پمپاژ مرکزی و ایستگاه‌های ثانویه ناحیه یک و سه به مساحت ۲۷۰ و ۲۶۰ هکتار در مجموع ۵۳۰ هکتار است.
رئیس اداره منابع آب پلدختر بیان کرد: ایستگاه پمپاژ واشیان قبل از وقوع سیلاب آماده بهره‌برداری بود که در سیل ۱۳۹۸ به طور کامل تخریب شد و عملیات اجرایی آن به منظور بازسازی از محل اعتبارات استانی به تصویب شورای برنامه‌ریزی و توسعه رسید و در حال انجام است
وی با بیان اینکه ۱۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات در اختیار نماینده در سال ۱۴۰۱ به ایستگاه پمپاژ دشت واشیان اختصاص یافته است ، گفت: این پروژه بعد از سیل سال ۱۳۹۸ به مناقصه رفت و در حال حاضر با پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد، هم اکنون پیمانکار مشغول بازسازی آن است و برای تکمیل ایستگاه پمپاژ دشت واشیان مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان نیاز است.
مهری گفت: بر اساس آخرین بازرسی های اداره منابع آب شهرستان پلدختر تعداد ۶۰۰ موتور تلمبه غیر مجاز در حوضه آبی این شهرستان شناسایی شده است .
وی با بیان اینکه بهره برداری بیش از حد ظرفیت از منابع آبی شهرستان وجود دارد ، اظهار کرد : تعداد مجوزهای بهره برداری آب در سطح شهرستان پلدختر یک هزار و ۴۵۰ موتور تلمبه بوده است که از این تعداد ۷۵۰ موتور تلمبه فعال است .
وی گفت : از این تعداد موتور تلمبه فعال در سطح شهرستان ۲۷۵ به شکل دیزلی و ۴۷۵ نیز به صورت ایستگاه پمپاژ برقی فعالیت می کنند.
وی تصریح کرد: مطالعات سد چول‌هول تکمیل شده و مطالعات سد بن‌لار نیز به آب نیرو ابلاغ و در دستور کار وزارت نیرو می‌باشد اما به علت فراوانی بسیار زیاد طرح‌های مطالعاتی و محدودیت اعتبارات طرح متمرکز انتقال آب در حوزه آبخیزداری کشور، تکمیل مطالعات این ۲ سد پیشرفت مطلوبی ندارد.