با ابلاغ رسمی وزارت کشور بالاگریوه نیز رسما وارد لیست بخش‌های استان لرستان شد.

به گزارش میرملاس‌خبر، با ابلاغ رسمی وزارت کشور بالاگریوه نیز رسما وارد لیست بخش‌های استان لرستان شد، این بخش در جنوب پلدختر واقع و شامل دهستان‌های بزرگ و مهم ولیعصر، جلوگیر، پاعلم و روستاهای وابسته به آن‌ها و به مرکزیت روستای بزرگ ولیعصر(عج) است که طبیعتا باید شاهد ارتقای آن به شهر باشیم به این بهانه با آقای کرم ملک‌آسا که یکی از اهالی شناخته شده‌ی رسانه در استان و خود نیز بالاگریوه تبار هستند گفتگویی ترتیب دادیم که در پی می‌آید:

آقای ملک‌آسا بفرمایید تاثیرات تشکیل این بخش در جغرافیای پلدختر و لرستان چیست؟
ببینید استان لرستان یک استان ایلی_تباری است و براحتی می‌توان متوجه شد که تقریبا بیشتر ایلات، شهرستان،شهر یا بخشی به اسم خود دارند. من خوشحالم که بالاگریوه با جغرافیای بزرگی که دارد گرچه دیر ولی بالاخره  صاحب بخشی در پلدختر شد.
قطعا ارتقا به بخشداری تاثیرات شگرف و همه جانبه‌ای  در جذب اعتبارات و زندگی مردم بخش خواهد داشت.
ظرفیت‌های این بخش که می‌توان روی آن‌ها تمرکز کرد چیست؟
این بخش دارای پتانسیل بسیار خوبی برای توسعه کشاورزی،صنعت و گردشگری می‌باشد، رودخانه سیمره که با عنایت به تغذیه از سد سیمره تقریبا مشکل کم آبی ندارد از آن می‌گذرد. تالاب‌های بزرگ و مهم پلدختر و لرستان که از اکوسیستم‌های مهم غرب کشورند در این منطقه واقعند همچنین با وجود بقعه شاهزاده احمد در پاعلم این بخش از هدفهای مهم گردشگران زیارتی است.
و در مورد صنعت؟
بله نکته بسیار مهمی وجود دارد که مختصر صنعت پلدختر یعنی کارخانه قدیمی آهک در این منطقه بنا نهاده شده و با تلاش جهادی نماینده پرتوان پلدختر آقای کاظمی و در حالیکه کشور با بحران شدید مالی مواجه بوده است کارخانه آهک هیدراته هم در آستانه افتتاح قرار دارد که مطمئنا تاثیر آن بر اشتغال و فرهنگ کار در منطقه بسیار چشمگیر خواهد بود.
جناب ملک‌آسا در مورد تاثیرات فرهنگی ایجاد این بخش اگر مطلبی هست بفرمایید! 
من در پاسخ به سوال اول هم عرض کردم که جغرافیای بالاگریوه بسیار وسیع، کهن و پرافتخار است، علاوه بر مردم بالاگریوه که در خارج از این جغرافیا مثل ورامین، بجنورد، جنوب کرمان و بختیاری زندگی می‌کنند خط پیوسته‌ای از غرب و جنوب دورود تا خرم‌آباد، پلدختر، معمولان، اندیمشک، دزفول، شوش و دره شهر دارای اکثریت یا جمعیت عمده بالاگریوه تبار می‌باشد حتی بیشتر مردم دهلران و موسیان همتباران ما هستند.
این حال تاکنون از نام  این عرصه کهن که به شاهراه تمدن و گذرگاه تاریخ معروف است متاسفانه برای نامیدن شهرستان،شهر یا بخشی استفاده نشده و بسیار خوشحالیم که با پیگیری‌های‌ فراوان آقای کاظمی به عنوان وکیل پلدختر و معمولان این بخش تشکیل شده و به پیشنهاد یکی از فعالان فرهنگی قوم لر و چهره‌های اهل قلم سادات جناب آقای سیدعباس میرهاشمی به این نام مزین شده است.
جناب ملک آسا شاید برای خیلی از خوانندگان دانستن در مورد ایلات بالاگریوه هم جذاب باشد، اگر به عنوان حسن ختام مطلبی در این مورد هست بفرمایید:
در مورد جغرافیای بالاگریوه مطالبی عرض کردم که  البته گفتن و نوشتن در این مورد فرصت بسیار فراخ‌تری می‌طلبد. ایلات بالاگریوه به طور سنتی شامل پاپی جودکی و دیرکوند بوده‌اند البته شاید امروزه این تقسیم‌بندی مقداری تغییر کرده باشد که موضوع بحث ما نیست.
ریشه سادات آهوقلندری که اکثریت جمعیت بزرگ سادات لرستان را تشکیل می‌دهند و شامل تیره‌ها و طوایفی مثل شاهرخ‌وند،خلف‌وند، طاهروند، شهنشاهی‌وند، ندروند و قاسم‌وند هستند بالاگریوه است و قبر جد بزرگوار آنان سیدعلی در دره سید تایی واقع است.
سادات از لحاظ فرهنگی و زبانی هیچ تفاوتی با بقیه مردم بالاگریوه ندارند و حتی آنهایی که در زاغه، رازان، باهور و…زندگی می‌کنند همزبان مردم بالاگریوه‌اند. گروه‌های زیادی از سایر ایلات هم در میان مردم این دیار زندگی می‌کنند چراکه از قدیم بالاگریوه هم در مسیر راه‌های مهم ارتباطی و ییلاق_قشلاق عشایر بوده هم مردم مهمان‌نواز آن پذیرای افراد بی‌پناه و درمانده و در راه مانده بوده‌اند.