پر واضح و روشن است که بیش از هر زمان دیگر خطر کرونا در کمین مردم دنیا نشسته است. ویروسی که از سرزمین چین کار خود را آغاز کرد و با چشم بر هم زدنی تمام کره خاکی را در نوردید. در این فرصت اندک ثابت کرد که بسیار سریع است و در کار خود با کسی تعارف ندارد.

هر کس که قدر سلامتی خود را نداند باید آماده میزبانی از ویروس کرونا باشد. اکنون دیگر موضوع خطر برای نفر نیست، همه در تیررس کرونا قرار داریم اگر این ویروس و خطر آن را جدی نگیریم.

در تمام دنیا برای مقابله با این دشمن مشترک بر سر این موضوع اتفاق نظر دارند و آن هم رعایت نکات بهداشتی و دوری از تجمع و ازدحام است.
در بدو ورود مهمان ناخوانده به استان، تصمیمات مسئولین بر اساس اطلاع رسانی پایه گذاری شد چون خوب می‌دانستند که مردم آگاه از خطر این ویروس، بخش زیادی از راه مقابله و پیشگیری از آن را طی می‌کنند.

استاندار لرستان از همان ابتدا موضوع فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها، مطبوعات و فضای مجازی را در دستور کار ستاد مدیریت بیماری کرونای استان قرارداد زیرا به خوبی از پتانسیل بالای آنها برای کنترل بحران و فرهنگ سازی در جامعه آگاه بود.

حال که این مهمان به غایت ناخوانده اواخر سال و نزدیکی به نوروز را برای حضورش انتخاب کرده ضرورت دارد برای دک کردنش به نکات بهداشتی و دستورالعمل‌ها که به کرات یادآوری شده‌اند، بیش از پیش عمل کنیم.

چهارشنبه سوری و پنجشنبه آخر سال، دو رویداد فرهنگی هستند که برای مردم استان ما جایگاه ویژه و خاصی دارند.

سنت دیرینه چهارشنبه سوری از جشن‌های باستانی سرزمین ماست که هر ساله با شور و هیجان خاص توسط مردم برگزار می شود و از طرف دیگر حضور در آرامستان ها و دیدار با اهل قبور نیز برای مردم بسیار مهم است و این یعنی تجمع و ازدحام…

بارها در تاکیدات ستاد مدیریت بیماری کرونا از تجمع و ازدحام به عنوان کانون خطر شیوع ویروس کرونا نام برده شده است.
آری کانون خطر…

باید به این نکته توجه داشته باشیم هر محلی که در آن تجمع باشد به غیر از دوستان و آشنایان، کرونا هم در انتظار ما نشسته است، اما نه برای شاد کردن ما.

ویروس کرونا خود به تنهایی خطرناک نیست آنچه این ویروس را خطرناک کرده کم دقتی و بی توجهی برخی از مردم است.

« نادیده گرفتن کرونا به معنی آلوده نشدن نیست »
به نقل از یکی از بزرگان که می گوید: عاقلانه نیست که فکر کنیم چون ما با گرگ کاری نداریم، پس گرگ هم نباید کاری به کار ما داشته باشد…
با بی توجهی به کرونا خطر آن را از خودمان دفع نکرده‌ایم بلکه مسیر را برای ورودش باز گذاشته‌ایم.

چهارشنبه سوری علیرغم اینکه از جشن‌های باستانی محسوب می شود ولی متأسفانه هر ساله شاهد بروز حوادث ناگواری به سبب عدم رعایت نکات ایمنی و استفاده از مواد محترقه غیر مجاز هستیم.

امسال باحضور کرونا خطر چهارشنبه آخر سال نسبت به گذشته صد چندان می شود اگر در کنار مواد محترقه، تجمع و ازدحام را هم داشته باشیم، آن هم در شرایطی که کادر پزشکی استان با تمام توان در حال مقابله با ویروس کروناست و برخی بدون توجه به شرایط فعلی، با اقدامات هیجانی و هنجارشکنانه موجبات آسیب خود و سایرین را فراهم و متعاقب آن زحمت را برای این قشر دلسوز دو چندان می‌کنند.

کرونا به تنهایی بخش زیادی از شادی جوامع سراسر دنیا را به غم بدل کرده است. با توجه به شرایط کنونی برای حفظ امنیت، آرامش و سلامت خود و اطرافیانمان بهتر است هشدارها در خصوص این ویروس را جدی بگیریم و از حضور در اماکن پر ازدحام و تجمعات غیر ضرور پرهیز کنیم.

چهارشنبه سوری امسال را می‌توان در خانه ماند و در کنار اهل خانواده، این سنت دیرینه را جشن گرفت.
پسندیده‌تر آن است با خود شادی به خانه ببریم و این جشن دیرینه را به شکل صحیح و واقعی آن برگزار کنیم.

در کنار اقدامات خوبی که در زمینه‌ی مقابله با ویروس کرونا انجام گرفته، « پویش نه گفتن به تجمع در شب چهارشنبه سوری » را شکل دهیم و « آب به آسیاب کرونا نریزیم ».
(سعید فولادوند /کارشناس روابط عمومی استانداری لرستان)