مدیرکل فنی و مهارتی وزارت آموزش و پرورش گفت: اصلی‌ترین برنامه آموزش و پرورش توجه به فعالیت‌های فنی و مهارتی است و باید به توسعه سنواتی توجه نمود و برنامه‌های این حوزه را در اولویت قرار داد.

به گزارش پایگاه خبری میرملاس خبر، چهارمین جلسه پروژه مهر با موضوع ثبت‌نام دانش آموزان (با تاکید بر پایه‌های هفتم و دهم)، ثبت‌نام کتب درسی، کلاس‌بندی و مدارس زیر نرم، صدور ابلاغ، رعایت توسعه متوازن رشته‌ها، هدایت تحصیلی، دسترسی معلمان و دانش‌آموزان به سامانه شاد و ارتباط با اینترنت، سند تحول بنیادین، مشارکت خیرین و تعمیر و تجهیز مدارس با حضور مهندس آذرکیش مدیرکل فنی و مهارتی وزارت آموزش و پرورش، شورای معاونین، مدیران و روسای آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق استان به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

مدیرکل فنی و مهارتی وزارت آموزش و پرورش در این جلسه با تاکید بر ورود آگاهانه دانش‌آموزان به رشته‌های تحصیلی، گفت: باید به ضرورت تولید محصول در هنرستان‌ها توجه کرد. در این راستا در استان لرستان کارهای ارزشمندی انجام شده که نیازمند توسعه بیشتر است و اگر دانش‌آموزان با آگاهی رشته خود را انتخاب کنند، می‌توان به موفقیت امیدوار بود.

آذرکیش یکی از روش‌های کیفیت‌بخشی به آموزش فنی را مشارکت دانش آموزان در تولید و ارتباط تولید با بازار عنوان کرد و افزود: اصلی‌ترین برنامه آموزش و پرورش توجه به فعالیت‌های فنی و مهارتی است و باید به توسعه سنواتی توجه نمود و برنامه‌های این حوزه را در اولویت قرار داد.

وی اضافه کرد: باید نسبت به افزایش سهم خانواده‌ها در شناخت رشته ها توجه نمود.

آذرکیش در ادامه آگاهی دانش آموزان، والدین، مدیران و هنرآموزان را مهم بیان کرد و اظهار کرد: اگر دوره‌های آموزشی برای والدین و دانش‌آموزان وجود داشته باشد و مدیران هنرستان‌ها و هنرآموزان بتوانند با برگزاری کارگاه یا نمایشگاه و آموزش به خانواده‌ها زمینه آگاهی را افزایش دهند می‌توان موفق عمل کرد.

مدیرکل فنی مهارتی وزارت آموزش و پرورش در پایان اولویت انتخاب رشته را ورود به بازار کار دانست و افزود: مهارت باعث ایجاد اشتغال می‌شود و در این زمینه تفاهم‌نامه‌هایی بین آموزش و پرورش و وزارت صنعت، معدن و تجارت ایجاد شده است. همچنین با شرکت ایران خودرو جهت همکاری بیشتر مذاکراتی صورت گرفته و در آینده با شرکت سایپا هم مذاکراتی انجام خواهد گرفت، تا بتوان نسبت به توسعه رشته‌های فنی و مهارتی اقدامات موثری انجام داد.

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان نیز با اشاره به اضافه شدن دو کارگروه بهداشت و آموزش با محوریت آموزش‌های غیرحضوری و آموزش معلمین برای شروع سال تحصیلی جدید به کارگروه‌های پروژه مهر، گفت: با توجه به شرایط متفاوت آغاز سال تحصیلی جدید با سال‌های گذشته باید بر تامل و برنامه‌ریزی و بروز بودن اهتمام ورزید.

علیرضا نخعی با بیان «هر دانش آموز یک مهارت» به اهمیت جایگاه فرهنگ کار، تولید و کارآفرینی در مدارس اشاره و بر استفاده از ظرفیت‌های استان لرستان بعنوان بستر مناسب تولید (کشاورزی و دامپروری) تاکید کرد.

وی بروز نبودن تجهیزات و کمبود مواد اولیه را از مشکلات هنرستان‌ها عنوان کرد و گفت: تولید و فروش محصول و درآمدزایی در هنرستان زمینه جذب و استقبال دانش‌آموز را فراهم می‌کند.

نخعی با اشاره به آگاهی‌بخشی به اولیا، هدایت تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان و آموزش خانواده‌ها افزود: با برنامه‌ریزی و توجه به کیفیت آموزش بستری فراهم خواهد شد که دانش‌آموزان به تحصیل و آینده شغلی خود امیدوار خواهند شد، همچنین هنرستان‌ها باید بتوانند به بازار متصل شوند.

انتهای پیام

  • نویسنده : کرم ملک‌آسا