رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان از طلب 220 میلیارد تومانی این دانشگاه از تامین اجتماعی خبر داد و گفت: مجموع بدهی بیمه‌ها به علوم پزشکی استان ۳۰۰ میلیارد تومان است.

به گزارش میرملاس‌خبر، بهرام دلفان شامگاه شنبه در جلسه هم‌اندیشی با اصحاب رسانه با تاکید به اینکه در سنوات گذشته عدالت در بهداشت و درمان به درستی رعایت نشده است، اظهار داشت: فشارهای سیاسی باعث نمی‌شود دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی را در جایی بیشتر تزریق کنیم و در جایی این امکانات کمتر دیده شود و به طور حتم هر آنچه که اولویت سلامت مردم باشد اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه تجهیزات و امکانات تا حد ممکن عادلانه در بین شهرهای استان توزیع خواهد شد، افزود: متاسفانه نظارت‌ها در برخی موارد ضعیف بوده است و بعضی از افراد به دنبال سهم‌خواهی هستند.

ادامه داد: به زودی تغییرات لازم در دانشگاه ایجاد خواهد شد و تلاش می‌شود با سرعت با بی‌عدالتی‌ها برخورد شود، جذب نیروهای بومی یکی از نمونه‌های رعایت عدالت و کاهش فشارهای این‌چنینی است.

وی با بیان اینکه سیاست دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت استفاده از نیروهای طرحی در بخش پرستاری است، مطرح کرد: نیروهای طرحی حداقل آموزش‌ها را یاد می‌گیرند و در کنار یک پرستار با تجربه‌تر به تدریج تجربه آنان نیز بیشتر خواهد شد.

دلفان با اشاره به پرداخت اضافه‌کار پرستاران استان طی ماه گذشته، خاطرنشان کرد: در صورت تامین مالی و پرداخت بدهی‌های بیمه‌ها به دانشگاه کارانه پرستاران نیز پرداخت می‌شود، باید گفت که این دانشگاه در بین دانشگاه‌های کشور به لحاظ پرداخت کارانه در حد متوسط قرار دارد.

کمبود جراح مغز و اعصاب و جراح قلب و عروق در لرستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان بیان کرد: بیشتر درآمد دانشگاه علوم پزشکی در دست سازمان‌های بیمه‌گر است و در حال حاضر هشت ماه از بیمه طلب داریم زیرا سیستم کشوری به این گونه است که سازمان‌های بیمه‌گر عقب هستند.

وی از طلب ۲۲۰ میلیارد تومانی دانشگاه علوم پزشکی لرستان از تامین اجتماعی خبر داد و گفت: مجموع بدهی بیمه‌ها به علوم پزشکی استان ۳۰۰ میلیارد تومان است که در صورت پرداخت این بدهی‌ها می‌توان کارانه پرستاران را پرداخت کرد.

دلفان با اشاره به کمبود پزشک متخصص در استان، اظهار داشت: لرستان با کمبود جراح مغز و اعصاب روبرو است و  تنها ۲ پزشک جراح قلب و عروق در این استان فعال هستند بنابراین باید جذابیت ماندگاری را برای متخصصین بیشتر کنیم که این پزشکان بمانند.

وی با تاکید به اینکه مناطق محروم بیشتر از کمبود پزشک متخصص رنج می‌برند، تصریح کرد: برای رفتن پزشکان به مناطق محروم بستگی به نوع تعهدات پزشک دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان در بخش دیگری از سخنان خود به ساختمان استانداری اشاره کرد و افزود: ساختمان استانداری متعلق به دانشگاه علوم پزشکی است ولی توان پس گرفتن آن رو نداریم و قرار بوده از شهریور سال ۱۴۰۰ باید به ما اجاره بدهند.

افتتاح مرکز تخصصی درمان نازایی در شهریورماه

وی درخصوص راه‌اندازی مرکز تخصصی درمان نازایی در استان گفت: بیمارستان عسلیان را جهت تبدیل شدن به مرکز تخصصی درمان نازایی تعطیل کردیم و آن را به بیمارستان شهید رحیمی منتقل کردیم تلاش می‌شود که این مرکز تا شهریور سال‌جاری به بهره‌برداری برسد.

دلفان از ساخت و احداث بیمارستان جدید شهرستان دورود خبر داد و خاطرنشان کرد: در صورت فروش بیمارستان قدیمی این شهر، می‌توان هزینه‌های ساخت بیمارستان جدید را تامین کرد اما اکنون جانمایی این بیمارستان دارای مشکلاتی است که با تلاش کارشناسان مربوطه امیدوار هستیم این مشکلات حل شود.

وی با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در استان، عنوان کرد: خوشبختانه شرایط کرونا مانند ساسر استان‌های کشور خوب است و شاخص‌های استانی رو به بهبود است و در بحث تزریق دوز چهارم واکسن کرونا ویروس وزارت بهداشت توصیه کرده افرادی که از بیماری زمینه‌ای رنج می‌برند این دوز را تزریق کنند.

بیماری‌های قلبی و عروقی مهم‌ترین علت مرگ در لرستان

علی شاهوردی معاون فنی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز در این نشست اظهار داشت: براساس اعلام آمارهای سازمان بهداشت جهانی ۷۵ درصد از عوامل تاثیرگذار بر سلامت انسان‌ها در اختیار سایر سازمان‌ها، ارگان‌ها و نهادها است، بنابراین برای تامین سلامت جامعه مشارکت سایر ارکان جامعه امری ضروری است.

وی افزود: زمانی سلامت جامعه تامین می‌شود که میزان سواد سلامت مردم بالا باشد و رسانه‌ها در این زمینه می‌توانند کمک شایانی به متولیان سلامت کنند.

معاون فنی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تاکید به اینکه داشتن سواد سلامت موجب انتخاب شیوه زندگی سالم می‌شود، تصریح کرد: بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های سرطانی و سوانح و حوادث سه عامل اصلی مرگ و میر در استان لرستان هستند که  ۷۰ تا ۸۰  درصد مرگ و میرها را تشکیل می‌دهند.