رئیس جمهوری روسیه صبح امروز اعلام کرد که در پاسخ به درخواست رهبران محلی منطقه دونباس، تصمیم به انجام یک عملیات نظامی ویژه را گرفته است.

به گزارش میرملاس‌خبر، شورای فدراسیون (سنای) روسیه روز سه‌شنبه به اتفاق آرا با درخواست ولادیمیر پوتین در خصوص استفاده از نیروهای مسلح این در خارج از خاک روسیه موافقت کرد. بدین ترتیب، شورای فدراسیون به رئیس جمهوری روسیه اجازه داد تا نیروهای نظامی این کشور را به منظور برقراری صلح و امنیت در منطقه دونباس و جلوگیری از ادامه حملات به غیرنظامیان به دونتسک و لوهانسک (در مناطق جنوب شرقی اوکراین) اعزام کند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز چهارشنبه اعلام کرد رهبران محلی مناطق دونتسک و لوهانسک (در شرق اوکراین) با ارسال نامه‌هایی جداگانه از طرف خود و مردم ساکن منطقه دونباس از رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین درخواست کمک برای دفع تجاوزات نیروهای مسلح اوکراین به منظور جلوگیری از وقوع یک فاجعه انسانی و افزایش تلفات در میان غیرنظامیان را کردند.

دستور پوتین برای انجام عملیات نظامی در دونباس

خبرگزاری «تاس» در این رابطه گزارش داد، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه امروز پنجشنبه در یک سخنرانی ویژه تلویزیونی خطاب به مردم کشورش اعلام کرد که یک عملیات نظامی ویژه در منطقه دونباس (در شرق اوکراین) به منظور دفاع از مردم غیرنظامی انجام خواهد شد.

پوتین گفت: «من تصمیم گرفته‌ام که یک عملیات نظامی ویژه انجام دهم. هدف از این عملیات صرفاً محافظت از افرادی است که به مدت هشت سال مورد قلدری و نسل‌کشی رژیم کی‌یف قرار گرفته‌اند. و ما تنها برای غیرنظامی کردن و پاک کردن آثار فاشیسم در اوکراین تلاش خواهیم کرد. و همچنین محاکمه کسانی که مرتکب جنایات خونین متعدد علیه غیرنظامیان ساکن منطقه دونباس، از جمله شهروندان فدراسیون روسیه شده‌اند.»

رئیس جمهوری روسیه یادآور شد: «شرایط بوجود آمده مستلزم “اقدام قاطع و فوری” است و بنابراین، پس از درخواست کمک رهبران دو جمهوری  دونباس از روسیه و مطابق با ماده ۵۱، قسمت ۷ منشور سازمان ملل و با مجوز شورا فدراسیون و به تبعیت از توافقات امضا شده در خصوص دوستی، همکاری و کمک متقابل با جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوهانسک که توسط مجمع فدرال روسیه نیز به تصویب رسیده، من تصمیم گرفتم که “یک عملیات نظامی ویژه در منطقه دونباس آغاز شود.»

ولادیمیر پوتین تاکید کرد که برای روسیه چاره‌ای باقی نمانده است و اقدامات این کشور به “تجاوز به منافع اوکراین” مربوط نبوده، بلکه با محافظت از خود در برابر “کسانی که اوکراین را گروگان خویش درآورند” مرتبط است.

رئیس جمهوری روسیه از نیروهای مسلح اوکراین خواست تا فوراً سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه هایشان بروند و افزود که برنامه نظامی روسیه شامل اشغال هیچ منطقه ای از خاک اوکراین نمی شود.

پوتین ابراز اطمینان کرد که نظامیان وفادار فدراسیون روسیه “به طور حرفه‌ای و شجاعانه” وظایف نظامی محوله خود را انجام خواهند داد و در تمام سطوح دولتی، متخصصان مسئول ثبات اقتصاد روسیه و کلیه مشاغل به شیوه ای هماهنگ در این رابطه عمل خواهند کرد.