اول اسفند ماه سال ۹۸ بود که اما و اگرها به پایان رسید و رسما خبر وجود کرونا ویروس در ایران توسط مسئولین وزارت بهداشت از طریق رسانه های رسمی تائید گردید. سال ۹۸ در واپسین روزها هم دست از بحران نکشید و بحران خطرناکتری در تاریخ سال ۹۸ ثبت گردید که جهان را به خود خیره کرد.

هرچند می بایست از همان ابتدا تمام تمهیدات لازم از جمله اقدامات پیشگیرانه وسختگیرانه مانند قرنطینه شهرهای هدف اندیشیده می شد، متاسفانه این مهم تصمیم گیری نشد و کار را آنچنان سخت و دشوار نمود که پس از تشکیل ستاد ملی کرونا در پانزدهم اسفندماه تصمیم به تعطیلی دانشگاه ها ومدارس گرفته شد و در ادامه کاهش ساعات کار ادارات و همچنین کاهش حضور کارکنان را در پی داشت. به دنبال آن شعار در خانه بمانیم به یک شعار ملی تبدیل شد و پرهیز از مسافرت در ایام تعطیلات نوروزی در صدر تصمیمات ستاد ملی کرونا قرار گرفت. در این راستا بعضی از استانداران، از جمله استاندار خوزستان دستور بستن مبادی ورودی شهرهای استان خود را صادر و استان را قرنطینه نمودند اما پس از چند ساعت ریاست محترم جمهور عنوان کرد که ما چیزی بعنوان قرنطینه شهرها نداریم. به دنبال این تصمیم یک تناقض مهم در تصمیم گیری کاملا مشهود بود که بر این اساس استانداران مایوس شدند زیرا قادر به تصمیم گیری خودسرانه نبودند و باید منتظر دستور وهماهنگی ستاد ملی می ماندند.

اینک که حدود دوماه از این جریان می گذرد مجددا شاهد تصمیماتی از طریق شخص رئیس جمهور می باشیم که گویا با وجود تمام سخت گیری های ایام نوروز، حالا با اتمام تعطیلات می بایست هنوز هم میزبان این مهمان ناخوانده باشیم. از طرفی آقای روحانی در سخنانی می فرماید تا آخر فروردین، ترددهای بین شهری ممنوع و دانشگاه ها ومدارس تا آخر فروردین تعطیل می باشند اما از سوی دیگر دستور شروع به کار ادارات و برخی دیگر از مشاغل از بیست و سوم فروردین، بازگشت ساعات کاری به حالت اولیه یعنی از ۷صبح تا ۱۴ و ارائه خدمات را داده است که این خود مهمترین تناقض در تصمیم گیری خواهد بود. بازگشت ادارات به حالت اولیه یعنی عبور از نقطه قرمزو رسیدن به نقطه سفید. با شروع به کار ادارات، مراجعه ارباب رجوع و حجم کارهای معطل مانده مردم از سنوات چند ماه قبل در حالی که هنوز کرونا ویروس ریشه کن نشده و هر روز به آمار مبتلایان وجان باختگان در اثر ابتلا به این ویروس افزوده می شود، موجب ایجاد اجتماعات شده که زنگ خطری برای شیوع این ویروس می باشد. ازطرفی سخنگوی وزارت بهداشت همچنان شعار در خانه بمانیم را ورد زبان دارد که با این تصمیمات  تحقق این شعار امکان پذیر نیست.

 

همچنین وی وضعیت برخی استان‌های جنوبی از جمله ‌هرمزگان را سفید خواند اما پس از این ادعا احمد جباری، منتخب مردم غرب هرمزگان در مجلس یازدهم در گفتگو با خبرگزاری فارس گفت: «استان هرمزگان یکی از استان‌های مهاجرپذیر کشور است که طی چند هفته اخیر با همت بلند کادر درمان و مردم و رعایت اصول بهداشتی توانسته میزان شیوع کمتری به لحاظ آماری در مقایسه با دیگر استان‌های کشور داشته باشد اما شمار بالای مبتلایان به بیماری حاد تنفسی و ابتلای دست کم ۲۳۴ نفر به بیماری کرونا و فوت ۱۷ نفر بر اثر آن نشان می‌دهد که اطلاق عنوان سفید برای استان‌های جنوبی و هرمزگان، منطقی نیست و هر تصمیمی بعد از ۳۰ فروردین نیز برای مدارس و دانشگاه‌ها و کانون‌های دیگر تجمع باید با درنظرگرفتن شرایط کشور و وضعیت شیوع این بیماری اتخاذ شود.». که این مسئله هم یکی دیگر از تناقض‌های تصمیم‌گیری‌های اخیر است.

 

با شروع به کار ادارات و مشاغل، خواسته یا ناخواسته دوباره اجتماعات تشکیل خواهند شد.  تشکیل دوباره ی اجتماعات می تواند به گسترش شیوع این ویروس دامن زده و تمام رشته های این مدت را برای از پا درآوردن کرونا پنبه کند. بدون شک تناقض در تصمیمات و نادیده گرفتن خطر جدی این ویروس می تواند در آینده ای نه چندان دور فاجعه به بار آورد. همچنین بهتر است به استانداران برای تصمیم‌گیری اختیار تام دهند تا آن‌ها با توجه به شرایط استان خود برای آن تصمیم‌گیری کنند.

(کرم ملک‌آسا)