مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری لرستان گفت: بانوان این استان در اهدای خون طی چند سال اخیر رتبه یک کشوری را کسب کرده‌اند.

به گزارش میرملاس‌خبر، ناهید پرویزپور در مراسم اهدای خون بانوان شاغل دستگاه‌های اجرایی که به‌مناسب هفته گرامی‌داشت مقام زن در سازمان انتقال خون استان برگزار شد، توسعه سلامت را یکی از زیربنایی‌ترین ابعاد توسعه اجتماعی و تکامل نسل بشر دانست و اظهار داشت: توسعه سلامت در مقایسه با سایر جنبه‌های توسعه اعم از اقتصادی و سیاسی نیاز به همکاری عمومی بیشتری دارد، زیرا تامین سلامت عمومی نیازمند آگاهی، احساس مسئولیت و اقدام عملی تک تک افراد نیاز است.

وی با بیان اینکه خون تنها دارویی است که منابع انسانی دارد و حیات انسان به طور مستقیم متاثر از آن است، افزود: علیرغم پیشرفت‌های پزشکی هنوز ماده‌ای به عنوان جایگزین خون کشف و تولید نشده است.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری لرستان با تاکید به اینکه زنان یکی از سالم‌ترین جمعیت‌ها برای اهدای خون هستند، تصریح کرد: شیوع بسیاری از بیماری‌های واگیر در زنان کمتر است اما به دلیل باورهای غلطی که در جامعه وجود دارد اهدای خون یک کار مردانه قلمداد می‌شود و همین موضوع باعث شده است میزان مشارکت زنان در اهدای خون نسبت به جمعیت مردان کمتر باشد.

وی ادامه داد: حذف این باور غلط نیازمند فرهنگ‌سازی و تشریح فواید ابعاد اجتماعی و پزشکی اهدای خون است و زنان به خاطر نقش تربیتی در خانواده می‌توانند فرهنگ حسنه اهدای خون را به عنوان یک هنجار و فرهنگ انسانی و مسئولیت اجتماعی در خانواده تبیین و نهادینه کنند.

پرویزپور با بیان اینکه زنان لرستانی در بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی و خیرخواهانه عام‌المنفعه مشارکت قابل توجه‌ای دارند، گفت: بانوان هم‌استانی در مشارکت‌های عام‌المنفعه جز ۱۰ استان برتر کشور هستند و همچنین در اهدای خون طی چند سال اخیر رتبه یک کشوری را کسب کرده‌اند که این عمل نشات گرفته از فرهنگ غنی نو دوستی زنان لرستان دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خون قابلیت ساخت مجدد دارد و همه بانوانی که از سلامت جسمانی برخوردار هستند می‌توانند بدون هیچگونه نگرانی با اهداء خون به افراد نیازمند حیات و زندگی مجدد را به همنوعان خود هدیه دهند.