قرن 14 تمام شد. قرنی که پر از چالش‌ها، هیاهوها، افتخارات و اتفاقات تلخ و شیرین برای ایران عزیز است. گاه در پیچ‌وخم روزگار مردمان گریستند و گاه لبخند بر لبانشان نشست، گاه طعم شیرین پیروزی را چشیدن و گاه طعم تلخ شکست را.

اختصاصی میرملاس‌خبر، قرن ۱۴ تمام شد. قرنی که پر از چالش‌ها، هیاهوها، افتخارات و اتفاقات تلخ و شیرین برای ایران عزیز است. گاه در پیچ‌وخم روزگار مردمان گریستند و گاه لبخند بر لبانشان نشست، گاه طعم شیرین پیروزی را چشیدن و گاه طعم تلخ شکست را. سرزمینم شاهد جنگ‌های چندساله، کودتاها و ترور شخصیت‌های برجسته‌ بود، اما با این وجود با همت مردمانش بیگانگان را بیرون راند و کم‌کم در مسیر توسعه و پیشرفت قرار گرفت.

از زمین‌لرزه‌هایی که عزادارمان کرد تا سیل‌هایی که خانه‌هایمان را ویران و هواپیماهایی که با سقوطشان آرزوهایمان را بر باد داد، همه از روزهای سخت قرن گذشته است. اما مردم این کشور روزهای شیرین را نیز به خاطر می‌آورند، روزهایی که قهرمانانشان بر روی سکوی افتخار ایستادند و نام ایران را پرآوازه‌تر کردند. روزهایی که اشک شوق از چشم‌های پیر و جوان و زن و مرد جاری می‌شد، روزهای برنده شدن مانند پیروزی انقلاب، سربلندی در جنگ ۸ ساله، اختراعات و کشفیات دانشمندان و مدال‌های رنگارنگ قهرمانانی هم‌چون جهان پهلون تختی.

آری قرن ۱۴ با تمام شادی‌ها و غم‌هایش سپری شد و مردم ایران بارها و بارها در تمام صحنه‌ها ثابت کردند که لایق بهترین هستند. از حضور در انتخابات‌های مختلف برای نشستن مردانی بر کرسی در مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری تا حضور داوطلبانه در صحنه‌های جنگ گواه بر پای کار بودن و رشادت‌های مردم ایران زمین است، اما متاسفانه با وجود تمام رنج‌ها و مشقت‌هایی که بر آن‌ها تحمیل شد اکنون در روزهای پایانی قرن روزگار خوبی را سپری نمی‌کنند، از گرفتاری در منجلاب بیکاری و فقر گرفته تا دست و پنجه نرم ‌کردن با بیماری منحوس کرونا که کامشان را تلخ‌تر از همیشه کرده است.

اما می‌خواهم از لرستان از دیار شیرزنان و مردان غیور بنویسم، از استانی که همیشه مانند کوه‌هایش استوار و مقاوم در برابر ناملایمت‌ها و ناعدالتی‌ها بوده است. می‌خواهم از درد مردمی بنویسم که بیشترین سهم را از انقلاب دارند ولی عقب‌ماندگی، فقر و بیکاری نصیبشان شده است. مردمی که می‌توان سال‌ها از دفاع جانانه و رزم پرآوازه‌شان برای حفظ خاک کشور گفت، نتیجه این همه تلاش و تکاپوها چیزی نیست جز ناکامی در توسعه، توسعه‌ای که مردم استانم تنها وعده آن را شنیده‌اند و رنگ و بویش را بر سر سفره‌های خود هرگز حس نکردند.

قرن ناتمام در لرستان

اکنون که روزهای پایانی قرن چهاردهم را سپری می‌کنیم، گویا این قرن به واسطه وعده‌های پوشالی مسئولان و پروژه‌های نیمه‌تمام و نیمه‌کاره برای لرستان پایان ندارد، یا بهتر بگویم لرستان با کوله‌باری از ناکامی‌ها به استقبال قرن جدید می‌رود.

استان لرستان در تمام عرصه‌ها و صحنه‌های مهم کشور همانند ۸ سال دفاع مقدس خوش درخشید، ولی به واسطه همسایگی با استان خوزستان متحمل خسارت‌های فراوان شد که بعد از پایان جنگ امید مردم به مسئولان بود تا عقب‌افتادگی‌های آن دوران جبران شود. اما متاسفانه در سال‌های گذشته همواره شاهد تعطیلی صنایع و واحدهای تولیدی در این استان هستیم. که با روی کار آمدن مدیران جدید سهم لرستان از راه‌اندازی واحدهای تولیدی غیرفعال تنها وعده‌هایی بوده است که تحقق آن‌ها به قرن آینده رسید.

علاوه بر صنایع تعطیل‌شده، وضعیت پروژه‌های نیمه‌تمام نیز در شهرستان‌های مختلف لرستان به نحویست که برخی از آنها با گذشت بیش از دو دهه هنوز طعم بهره‌برداری را نچشیده‌اند. طبق آخرین آمار اعلام شده این استان دارای بیش از دو هزار پروژه نیمه‌کاره و نیمه‌تمام است.

مهرداد ویسکرمی نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس در ماه‌های اخیر در گفت‌وگو با رسانه‌ها، علت اصلی به اتمام نرسیدن پروژه‌های عمرانی در لرستان را کم‌کاری مسئولان در طول زمان و عدم پیگیری نمایندگان مردم در مجلس دانست و اظهار داشت: از طرفی عدم توجه برنامه‌ریزان، دولت و تقسیم‌کنندگان بودجه به لرستان باعث شده که سهم پروژه‌های این استان از بودجه‌های کشور پایین باشد و خیلی از آنها به علت کمبود اعتبار نیمه‌کاره رها شوند، به همین دلیل متاسفانه لرستان استانی پیشرو در پروژه‌های ناتمام عمرانی است.

ضمن پاسداشت تمام افتخارات، تلاش‌های دولت‌های مختلف و دستاوردهای انقلاب اسلامی در استان لرستان، تلاش شده است در این گزارش به تعداد اندکی از پروژه‌های حیاتی و مهم این استان که مطالبه جدی مردم هستند، پرداخته شود. پروژه‌های مذکور متاسفانه تاکنون در پیچ‌وخم وعده‌های مسئولان گرفتار شده و به بهره‌برداری نرسیده‌اند.

پروژه راه آهن دورود- خرم‌آباد

یکی از پروژه‌های بسیار مهم و نیمه‌کار در استان پروژه راه آهن دورود- خرم‌آباد است که در اواخر سال ۸۹ با اخذ مجوز کمیسیون ماده ۳۲ پروژه‌های ریلی لرستان، کلنگ احداث آن در سال ۹۰ بر زمین زده شد و به دلیل  نبود اعتبار پس از گذشت سال‌ها بالاخره عملیات اجرایی این پروژه در سال ۹۴ آغاز شد و بنا بود مرکز لرستان را به راه‌آهن جنوب وصل کند.

این پروژه از ابتدا روی ریل بی‌اعتباری قرار گرفت و پس از ۱۱ سال از گذشت اخذ مجوز و شش سال پس از گذشت عملیات اجرایی، این پروژه هنوز به سامان نرسیده است و همچنان قطار وعده‌ها برای تکمیل این پروژه ردیف شده است.

متاسفانه با گذشت سال‌ها از کلنگ‌زنی پروژه خط ریلی دورود- خرم‌آباد این پروژه پیشرفت فیزیکی چندانی نداشته و به دلیل کمبود اعتبار، عملیات اجرایی آن به شدت کند پیش می‌رود، با وجود قول‌های متعدد مسئولان برای تامین اعتبارات مورد نیاز این پروژه اما تاکنون اقدام قابل توجهی برای حل این مشکل صورت نگرفته است.

شاهین اسد فامیان مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه یک کشور اخیرا در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی‌بر اینکه بنا بود این طرح در شهریور ۹۸ به بهره‌برداری برسد ولی تاکنون عملی نشده، گفت: با توجه به بزرگی و اندازه این محور و همچنین پیشرفت ۳۸ درصدی آن نمی‌توان افق زمانی مشخصی را به صورت دقیق برای اجرایی شدن آن مشخص کرد.

پروژه آزادراه خرم آباد – بروجرد – اراک

عملیات اجرایی آزادراه خرم آباد – بروجرد – اراک از سال ۹۳ آغاز شده و بنا بر قول وزیر راه و شهرسازی می‌بایستی امسال به بهره برداری برسد که به زمان افتتاح به سال آینده موکول شد.

این آزادراه به طول ۱۳۵ کیلومتر بوده که ۷۵ کیلومتر از آن در استان لرستان در دست ساخت که به صورت مشارکتی با قرارگاه خاتم الانبیا (ص)  و شرکت ساخت در حال اجرا است.
نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه که در تاریخ ۲۰ بهمن‌ماه ۹۹ به دعوت سیدموسی خادمی استاندار لرستان به این استان سفر کرد، گفت: آزادراه خرم آباد – بروجرد – اراک تا اردیبهشت سال آینده تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد.

پروژه چهار خطه کوهدشت خرم‌آباد

پیچ‌ در پیچ آن مسافرانش را به دلهره می‌اندازد، گویا زور هیچ اعتباری به رام کردن این اژدهای ۸۵کیلومتری نمی‌رسد تا همچنان مسافران خود را ببلعد، این حکایت جاده خرم‌آباد – کوهدشت است.

سال ۸۳ بود که عملیات چهار خطه کردن این محور در اندیشه مسئولان لرستان چرخید و آستین‌های همت بالا رفت شاید دلهره مسافران این محور ۸۵ کیلومتری را نقطه پایانی بگذارند

بالاخره کار عملیات این پروژه با تخمین اعتبار ۷۰ میلیارد تومان آغاز شد و قرار شد نوروز سال ۸۹ تمام شود، سال ۸۹ هم به پایان رسید اما جاده همچنان روی دست خود مانده بود تا همچنان قربانیان خود را تحویل دهد.

بالاخره قرار شد نوروز سال ۹۰ جشن پایان کار این پروژه گرفته شود اما گویا زور هیچ اعتباری به رام کردن این اژدهای ۸۵ کیلومتری نرسید و همچنان با تنی زخمی پیچ می‌خورد و مسافران خود را می‌بلعد.

پروژه چهار خطه کوهدشت – خرم‌آباد تاکنون ۶ استاندار، ۸ فرماندار، ۶ مدیرکل و ۴ دوره مجلس را به خود دیده است و هر کدام از این مسئولان وعده‌ای برای افتتاح داده که تاکنون محقق نشده است و اکنون نوبت به وحید کرم‌الهی رسیده که در ۳۰ دی‌ماه در جمع خبرنگاران تاکنون ۶۵.۵ کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده و تا دهه فجر ۸.۵ کیلومتر دیگر آن به بهره‌برداری خواهد رسید و ۱۳ کیلومتر دیگر آن با سرعت قابل قبولی در حال انجام است. هر چند که رضا خالقی مدیرکل سابق راه‌وشهرسازی لرستان پیش از این وعده افتتاح را پایان سال ۱۴۰۰ اعلام کرده بود.

کارخانه فولاد ازنا

کارخانه فولاد ازنا یکی از پروژه‌های نیمه تعطیل لرستان است که با گذشت ۱۸ سال هنوز تعیین تکلیف نشده و آخرین وعده برای افتتاح آن نیز محقق نشد.

این کارخانه که سال ۸۱ مجوز آن صادر شد و قرار بود با سرمایه‌گذاری هزار میلیارد تومان، یکی از بزرگترین کارخانه های فولاد و ذوب آهن کشور شود و در فاز نخست برای ۵۶۰ نفر و در فاز دوم برای ۶۰۰ نفر اشتغال‌زایی ایجاد کند.

این پروژه با سه سال فاصله از سال ۸۴ شروع به کار کرد اما با گذشت ۱۸ سال همچنان روی زمین مانده و با ۸۸ درصد پیشرفت فیزیکی به دلیل مشکلات حقوقی و مالی به حال خود رها شده است.

مسئولان قول داده بودند که با رفع مشکلات فولاد ازنا، این کارخانه در سال ۹۸ به بهره‌برداری برسد اما سال ۹۹ هم گذشت و هنوز خبری از افتتاح نیست.

با توجه به اینکه در حال حاضر مالک این کارخانه در زندان به سر می‌برد و با وجود این مشکلات قضایی هیچ سرمایه‌گذاری حاضر نیست پروژه را تحویل بگیرد؛ تنها گزینه مسئولان برای نجات کارخانه ازنا، فولاد مبارکه است تا به‌عنوان سرمایه‌گذار پای کار بیاید و پروژه را تحویل بگیرد اما فولاد مبارکه زیر بار این مسئولیت نمی‌رود و پروژه همچنان بلاتکلیف مانده است.

معاون سازمان صمت لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: کارخانه فولاد ازنا سال ۸۱ مجوز گرفت و قرار بود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن ورق فولاد تولید کرده و برای ۵۶۰ نفر ایجاد اشتغال کند؛ روند احداث این کارخانه تا حدی پیش رفت به طوریکه برخی زیرساخت‌ها ایجاد شد و حتی ماشین‌آلات هم خریداری کردند.

کارخانه منحل‌شده سیمان خرم‌آباد

عملیات ساخت کارخانه سیمان در خرم‌آباد به عنوان یکی از مصوبات سفر هیات دولت به لرستان در سال ۸۵ آغاز شد و اکنون پس از گذشت حدود ۱۶سال در اجرای این طرح بزرگ اتفاق خاصی رخ نداده است.

سیمان خرم‌آباد از ابتدای فعالیت خود اقدام به فروش سهام و با این روش ۴۶ هزار شهروند را سهامدار کرد که هرکدام با امید و آرزویی اندوخته خود را برای سرمایه گذاری در طرحی که روی کاغد موفق بود آوردند.

طرحی که مجوز آن سال ۸۱ صادر شده و سال ۸۵ نیز کلنگ زنی شد قرار بود پایان سال ۹۴ بهره برداری شود و این در حالی است که امروز زمین محل ساخت آن با اقدامات اولیه ساخت و ساز، بیشتر به علف زار شباهت دارد و تکلیف سهامداران و اشتغالزایی ۴۰۰ نفری آن همچنان در هاله ای از ابهام است.

طبق نظر نمایندگان استان عدم همکاری بانک سپه در پرداخت تسهیلات مربوط به طرح سیمان خرم‌آباد منجربه بلاتکلیفی این طرح شده است.

سرانجام در مردادماه سال ۹۹ شیخ‌مرادی معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان ضمن اعلام ورشکستگی سرمایه‌گذار و منتفی شدن طرح کارخانه سیمان خرم‌آباد، گفت: پیگیری‌های انجام شده و مطالبه‌گری مسوولان از سرمایه‌گذار برای تعیین تکلیف طرح کارخانه سیمان خرم‌آباد، وی در آخرین اقدام اعلام ورشکستگی کرده است.

کارخانه سیمان خرم‌آباد را می‌توان نمونه‌ای از عدم مدیریت صحیح در واگذاری پروژه به سرمایه‌گذاری که توان مالی بالایی نداشته، دانست طرحی که ۱۶ سال است همچنان ۴۶ هزار سهامدار، چشم انتظار مشخص شدن سهام خود هستند.

سد معشوره

سد و نیروگاه معشوره شهرستان کوهدشت بر روی رودخانه کشکان و ساختگاه آن در حدود یک کیلومتر پایین‌تر از محل تلاقی دو شاخه تشکیل‌دهنده کشکان است؛ موقعیت توپوگرافی این سد برابر ۴۷ درجه و ۵۰ دقیقه طول شرقی، ۳۳ درجه و ۴۸ دقیقه عرض شمالی و در ۹۰ کیلومتری غرب شهر خرم‌آباد، ۴۰ کیلومتری جنوب شهر نورآباد و در ۴۵ کیلومتری شمال شهر کوهدشت است.

هرچند سد بتنی دو قوسی معشوره مصوبه دولت در سال ۱۳۸۴ است اما اعتبار برای این پروژه در بودجه سال ۹۰ و در زمان «حبیب‌الله دهمرده» استاندار وقت لرستان آغاز شد و بنا به گفته وی قرار بود با بهره‌برداری از پروژه سد معشوره علاوه بر آبی‌شدن ۳۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی برای ۱۲ هزار نفر نیز شغل ایجاد شود!

عملیات اجرایی سد معشوره در دور سوم سفر هیئت دولت دهم به لرستان باز هم مصوب شد و در آخرین روزهای دولت دهم، در ۴ خرداد ۹۲ با سفر محمود احمدی‌نژاد به لرستان کلنگ‌زنی شد  و قرار بر این بود که در دوران اوج کاری بیش از ۵۰۰ نفر در سایت سد و بیش از ۸۰۰ نفر در نیروگاه مشغول شوند و نیز ۲۵۰ میلیون مترمکعب از آب تخصیص داده‌شده این سد برای مصارف کشاورزی و با هدف تبدیل حدود ۳۶ هزار هکتار اراضی دیم به آبی و به روش آبیاری تحت فشار و کشت گلخانه‌ای استفاده شود.

در تازه‌ترین این اظهارنظرها داریوش حسن نژاد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با تاکید بر اینکه دوباره در سال ۹۶، این سد مشروط به اینکه مخزن سد همان ۵۰ میلیون متر مکعب باشد و تنها در فصل زمستان تخصیص آب حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب داشته باشد، مجوز گرفت ادامه داد: در سال ۹۸، تخصیص آب سد به ۱۳۰ میلیون متر مکعب افزایش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه این مطالعات متأسفانه به دلیل عدم اختصاص اعتبار صورت نگرفت عنوان کرد: در سال ۹۴، تخصیص آب این سد به ۵۰ میلیون متر مکعب با مخزنی به همین مقدار کاهش پیدا کرد.

بیان داشت: همچنین تخصیص آب کشاورزی این سد هم حذف شد.

وی با اشاره به اینکه امسال هم افزایش تخصیص آب این سد در دستور کار قرار گرفته است عنوان کرد: در این راستا یک شرکت مشاور را گرفته‌ایم تا کار بازنگری در تخصیص این پروژه را انجام دهد.

سدمعشوره که یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم لرستان است پس از ۱۵ سال انتظار همچنان احداث آن به وعده‌ای بی‌فرجام برای مسئولان تبدیل ‌شده است.

سد بختیاری

سد بختیاری با ارتفاع ۳۲۵ متر و طول تاج ۵۰۹ متر که عنوان”بلندترین سد بتنی دوقوسی جهان” را به خود اختصاص داده، در ۸۰ کیلومتر جنوب شرقی خرم‎آباد و در ارتفاعات سر به فلک کشده زاگرس احداث خواهد شد و ساختگاه آن در مجاورت ایستگاه “تنگ پیچ” راه‎آهن سراسری قرار دارد که هشتمین ایستگاه حدفاصل مسیر دورود به اندیمشک است.

ساختگاه سد بختیاری به فاصله مستقیم حدود ۵۰ کیلومتری بالادست سد دز و پنج کیلومتر بالادست تقاطع رودخانه‌های سزار – بختیاری قرار گرفته است که مسیر راه‌آهن نیز از این حوضه آبریز عبور می‌کند.

محمد حاج رسولی‌ها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در ۲۸ فروردین ۹۸ مهمترین علت تاخیر ساخت بلندترین سد بتنی دو قوسی جهان را، منابع مالی دانست و اعلام کرد: علی‌رغم این‌که تاکنون تدابیر متعددی برای ساخت این سد در نظر گرفته شده، اما پیشرفت فیزیکی این سد بسیار محدود بوده است.

وی با بیان این‌که زمانی که ابعاد سد بختیاری در مرحله‌ی نهایی قرار گرفت، برآورد اولیه برای سرمایه‌گذاری این سد نیز در نظر گرفته شد، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۲، منبع مالی مورد نیاز این طرح ۲,۰۰۰ میلیارد تومان برآورد شد که با قیمت امروز حدود ۶۰۰۰ تا ۷,۰۰۰ میلیارد تومان می‌شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با تاکید بر این مساله که کل بودجه عمرانی سال ۱۳۹۳ معادل ۲,۰۰۰ میلیارد تومان بود، ادامه داد: بی‌شک اجرایی کردن این طرح از طریق منابع عمومی دولت امکان‌پذیر نبود، به همین دلیل باید از طریق فاینانس این طرح را اجرایی می‌کردیم.

آزادسازی حریم قلعه فلک‌الافلاک

قلعه فلک الافلاک یا دژ “شاپورخواست” بنای عظیم آجری است که در دوره ساسانی بر روی تپه ‌ای باستانی در مرکز شهر خرم‌آباد ساخته شده که زیبایی و معماری شگفت‌ انگیز این قلعه موجب شده که از سوی بسیاری از کارشناسان به ‌عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی و معماری دنیا لقب بگیرد.

این بنای کم ‌نظیر مربوط به دوره ساسانی است و به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است که از دهه‌های گذشته دغدغه‌های بسیاری برای ثبت جهانی این اثر ارزشمند عنوان شده که متاسفانه تاکنون برطرف نشده و شاهکار معماری جهان همچنان در فهرست ثبت موقت جهانی قرار دارد.

مکاتبات آزادسازی قلعه فلک‌‌الافلاک مربوط به اوایل دهه ۷۰ است که علاوه بر دستور مقام معظم رهبری مصوبه مجلس شورای اسلامی را نیز دارد و در سفر تمامی هیات دولت‌ها به استان آزادسازی قلعه تصویب و مقرر شده اعتبارات ساماندهی این بنای تاریخی به صورت ملی پرداخت شود.

اکنون تقریبا قسمت اعظمی از عرصه این بنای تاریخی آزاد شده و استاندار لرستان نیز هفته دولت امسال اعلام کرد که تمامی ۶۹ میلیارد تومان مطالبات سپاه برای ساماندهی اطراف این بنا پرداخت شده است.

وی با بیا اینکه اعتباری که می‌بایست بابت تملک عرصه‌ای از قلعه که در اختیار سپاه بوده را تأمین کنیم، متأسفانه با تأخیر تأمین شد، افزود: اما در نهایت تأمین و بخشی از آن و حدود ۴۰ میلیارد تومان به صورت نقدی و ۲۹ میلیارد دیگر با حفظ قدرت خرید به صورت اسناد خزانه تأمین و در اختیار سپاه قرار گرفت.

استاندار لرستان با تاکید به اینکه هنوز اسناد خزانه نقد نشده و سپاه بخشی از مطالبات خود را طلب دارد که مشمول تورم هم شده و متأسفانه نمی‌تواند پروژه جایگزین پادگان را بسازد اظهار داشت: در روزهای گذشته بازدید هیاتی متشکل از نماینده وزارت دفاع، معاون املاک سپاه کشور و نماینده وزارت میراث صورت گرفت و برآورد کلی صورت گرفته و امیدواریم دولت بتواند تأمین اعتبار کند تا ساختمان جدید پادگان ساخته و سپاه به آن منطقه نقل مکان کند.

 

وعده‌ افتتاح پروژه‌ها به قرن ۱۵ رسید

اما سید موسی خادمی استاندار لرستان در تاریخ ۲۵ بهمن‌ماه امسال وعده جدیدی را برای تکمیل پروژه‌ها ‌داد.

وی با بیان اینکه پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام در استان که پیشرفت خوبی دارند، تا پایان فعالیت دولت دوازدهم تکمیل می‌شود.

خادمی با بیان اینکه مبلغ یک هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان ره‌آورد سفر نوبخت به لرستان بود، افزود: برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، تکمیل آزادراه خرم‌آباد – اراک، جبران خسارت‌های ناشی از سیل و تکمیل پروژه‌های جهش تولید اختصاص یافته است و امیدواریم بتوانیم پروژه‌های نیمه‌تمام را تا پایان سال و تا پایان دولت تکمیل کنیم. همچنین اختصاص ۲۵ میلیارد تومان برای چهارخطه کوهدشت- خرم‌آباد، ۱۰میلیارد تومان برای پروژه چهارخطه الیگودرز-داران، ۳۰میلیارد تومان برای سد تاج امیر و برای ورزشگاه‌های خرم‌آباد و بروجرد هرکدام ۲۰ میلیارد تومان و همچنین ۳۰ میلیارد تومان برای آزادسازی اطراف قلعه فلک‌الافلاک و چندین پروژه دیگر از مصوبات این سفر بود.

قرن چهاردهم به پایان رسید اما خبری از افتتاح نشد حال باید منتظر پایان دولت دوازدهم بود که آیا در این صورت پروژه‌ها رنگ بهره‌برداری به خود می‌گیرند یا همچنان باید در انتظار وعده دیگر ماند…