امروز در شهرستان خرم‌آباد گرفتن مجلس ترحیم در مساجد و دخالت دولت در امور شخصی افراد تبدیل به چالش شده است.

به گزارش میرملاس‌خبر، سوگواری برای عزیز از دست رفته از زمان های بسیار دور در ایران مانند تمامی فرهنگ های دیگر رایج بوده و هست و اکثر این مراسم در طول زمان به شکل اولیه خود باقی مانده اند و تغییرات اندکی در آنها صورت گرفته است.

این سوگواری از زمان خاکسپاری متوفی شروع شده و معمولا در استان لرستان یکروزختم می‌شود  و طی مراسم مختلفی بستگان متوفی با برگزاری مراسم مختلف، یاد او را زنده نگه داشته و برای او خیرات می فرستند.

مهمترین مراسمی که پس از تدفین برگزار می شود مجلس ترحیم است. تشریفات این مراسم در هر منطقه بنا به آداب و رسوم خاص آن منطقه صورت می گیرد اما در همه آنها یک مجموعه آداب عمومی رعایت می شود.

به طور معمول مراسم تدفین مکان مجلس ترحیم عموما در خانه مرحوم، مسجد و یا تکیه محل برگزار می گردد.که با توجه به زندگی آپارتمان نشینی معمولا در مساجد برگزار می‌شود.

امروز در شهرستان خرم آباد گرفتن مجلس ترحیم در مساجد و دخالت دولت در امور شخصی افراد تبدیل به چالشی گردیده و به مساجد اجازه برگزاری مراسمات ترحیم که غذا وخیرات جهت متوفیان داده نمی‌شود.

اینکه دولت می‌خواهد در رابطه با هرچیزی خودش را تعیین کننده خط مشی،الگو وسبک زندگی مردم معرفی ودر همه موارد دستوری دخالت کند پسندیده نیست .و موجب نارضایتی مردم از متولیان دینی ومساجد میشود.

دیشب مادر محترمی به رحمت خدا رفته که فرزندانش هر کاری کردند نتوانستند مسجدی را برای مجلس ترحیم این مادر رزرو کنند.

این مادر هشت نه تا فرزند دارد که هرکدام از فرزندانش هم چند بچه متاهل دارند و سرانگشتی که حساب کنیم شاید بالای سیصد نفر فامیل درجه اول دارند .حالا میشه به فرزندان یک مادر محترم بگن بمونید خانه جا نیست تا بعدازظهر تشییع بیایید.
آقایان مسیول هرکس پدرش یا مادرش یا فرزندش فوت کنه اگه چادر کشیده مراسمش میگیره و این کار شما باعث بدبینی نسبت به حکومت و دین و فاصله گرفتن از مساجد می‌شود.

 

یادداشت از علی شکوری