رئیس اتاق بازرگانی لرستان گفت: در لرستان اگر یک عزم و همت جدی فقط در خصوص محصولات مازاد کشاورزی وجود داشته باشد میتواند مشکل اقتصاد استان را حل کند.

به گزارش پایگاه خبری میرملاس خبر، حسین سلاحورزی در نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه در کشور به جز ۳ اتاق قدیمی در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و کاشان در هر مرکز استان یک اتاق وجود دارد، بیان کرد: کسی که بخواهد مبادرت به صادرات یا واردات کند باید کارت بازرگانی اخذ کند.

وی در رابطه با نحوه ی انتخاب هیئت رئیسه ی اتاق بازرگانی افزود: هر ۴سال یکبار انتخاباتی برگزار میشود که در این انتخابات هم رای دهندگان و هم کاندیداها باید واجد شرایطی باشند. در این میان پنج نفر به عنوان هیئت رئیسه انتخاب میشوند. هیئت نمایندگان و هیئت رئیسه فعالیت افتخاری دارند و هیچ وجهی دریافت نمی‌کنند.

سلاحورزی عنوان کرد: برخلاف اینکه قدمت اتاق بازرگانی در کشور ۱۳۰سال است، قدمت اتاق بازرگانی استان لرستان به حدود ۲۵سال میرسد.

رئیس اتاق بازرگانی لرستان با بیان اینکه قویأ معتقدیم که کشور بایستی بر اساس مالیات اداره شود و اگر بخواهیم اقتصاد به یک اقتصاد درست گذار کند باید وابستگی آن به نفت کم شود، تاکید کرد: نباید نظام مالیاتی به گونه‌ای شود که فقط کارمندها، شرکت‌های اقتصادی و… که شفاف عمل می‌کنند تحت فشار قرار بگیرند و به دنبال فرار مالیاتی و اخذ مالیات از شرکت‌های غیررسمی نباشیم.

وی با بیان اینکه سیستم مالیات‌ستانی باید متناسب با اقتصاد باشد، تصریح کرد: باید به توسعه فرهنگی مالیاتی، جلوگیری از فرار مالیاتی و ایجاد زمینه جهت اخذ مالیات عادلانه کمک کنیم.

سلاحورزی اضافه کرد: علیرغم سهمی که از جمعیت و منابع کشور داشته‌ایم اما سهم ما از اقتصاد نصف نورم کشور بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی لرستان ضمن بیان اینکه حال اقتصاد کشور خوب نیست، اظهار کرد: در شرایطی قرار داریم که نه تنها نرخ رشد اقتصادی منفی است بلکه برای افق پیش رو نیز منفی خواهد بود که اگر به همین روال ادامه یابد ۶سال دیگر به شرایط سال ۹۶ خواهیم رسید.

وی در رابطه با محیط کسب و کار گفت: محیط کسب و کار مجموعه‌ی عواملی اثر‌گذار بوده که خارج از اختیار صاحب کسب و کار است، این عوامل نهادی هستند. اساسا در کشور بهبود، تسهیل و ارتقای آن‌ها توسط نهادهای حاکمیتی بوده و همچنین ممکن است بخشی از آن مربوط به حوزه قانون‌گذاری، قضائی و دولت‌ها باشد.

سلاحورزی با اشاره به اینکه شاخص‌های سهولت فضای کسب و کار را هم نهادهای بین‌المللی و هم نهادهای داخلی اندازه‌گیری می‌کنند، بیان کرد: متاسفانه علیرغم تلاش‌هایی که در سال‌های گذشته صورت گرفته، در این حوزه وضعیت آسانسوری داشته‌ایم که تعدد قوانین و مقررات و تورم مقرراتی مهم‌ترین عامل آن است.

رئیس اتاق بازرگانی لرستان با تاکید بر اینکه شاخص ادراک فساد رابطه مستقیمی با تعداد مقررات دارد، افزود: همچنین نسبت مستقیمی بین شاخص ادراک فساد و رشد اقتصادی وجود دارد که بر اساس آن به ازای هر یک نمره بهبود شاخص ادراک فساد، امکان ۱٫۷ درصد رشد اقتصادی وجود دارد.

وی تصریح کرد: کشور ما از نظر سهولت فضای کسب و کار جایگاه خوبی در رنکینگ بین المللی ندارد اما در بین استان های درون کشور تفاوت اساسی دیده نمی شود.

سلاحورزی با اشاره به اینکه اضافه کردن مجوزها و گیر و بندها نه تنها باعث بهبودی نشده بلکه فساد و فرار را افزایش می دهند، خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی نقشی در تدوین چگونگی مقررات صدور کارت بازرگانی ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی لرستان بیان کرد: کشور در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی است و باید همه ی اجزا و افراد کشور در تاب آوری در برابر این جنگ اقتصادی فعال باشند اما متاسفانه تمام تیر و ترکش ها به بدن نحیف بخش خصوصی اصابت می کند.

وی ادامه داد: از نظر اقتصادی، کشور ظرفیت خوب و مناسبی دارد. این کشور می تواند با لحاظ کردن همین محدودیت ها بیش از این تاب آوری داشته باشد اما به شرطی که در داخل خودزنی نداشته باشیم. ما باید مقررات متناسب با این شرایط وضع کنیم.

سلاحورزی در خصوص موانع ایجاد اشتغال گفت: در لرستان اگر یک عزم و همت جدی فقط در خصوص محصولات مازاد کشاورزی وجود داشته باشد میتواند مشکل اقتصاد استان را حل کند.

رئیس اتاق بازرگانی لرستان اضافه کرد: بیش از ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ تن محصولات مازاد کشاورزی در استان داریم که کمتر از ۶درصد از این محصولات صادر می شود. اگر بتوانیم این میزان صادرات را به چند برابر افزایش دهیم ارزش افزوده ی این صادرات می تواند کل مشکل اقتصاد و اشتغال استان را حل کند.

وی در رابطه با کم بودن میزان صادرات محصولات مازاد کشاورزی عنوان کرد: صادرات به عنوان یک زنجیره اجزا و مراحل مختلفی دارد. یکی از موضوعات این است که آیا این محصول ویژگی های مناسب برای صادرات را دارد یا خیر که متاسفانه این ۸۰۰ تن محصول قابلیت صادرات را ندارد و این موضوع باید از مراحل اولیه اصلاح شود.

سلاحورزی اظهار کرد: میزان صادرات استان در چهار، پنج سال گذشته شیب مثبتی داشته است که بخشی از آن نتیجه فعالیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بوده است اما سرمایه گذاری خارجی نه تنها در استان بلکه در کشور به دلیل مسائل بین المللی صورت نگرفته است.

رئیس اتاق بازرگانی لرستان افزود: در دنیا علاوه بر شاخص های کسب و کار شاخص هایی تحت عنوان رقابت پذیری و نوآوری و کارآفرینی در دنیا وجود دارد که ایران در حوزه نوآوری و کارآفرینی رشد داشته است.

انتهای پیام

  • نویسنده : کرم ملک آسا