مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: ۴۰ حلقه چاه غیرمجاز با هدف جلوگیری از کاهش منابع آبی در پنج ماهه نخست امسال در این استان مسدود و ۲۵۷ پرونده قضایی نیز تشکیل شد.

به گزارش میرملاس‌خبر، داریوش حسن‌نژاد در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان از مسدود شدن ۴۰ حلقه چاه غیرمجاز با هدف جلوگیری از کاهش منابع آبی در پنج ماهه نخست امسال خبر داد و اظهار کرد: در این مدت همچنین  ۳۰۶ دستگاه کنتور هوشمند نصب، تعداد ۳۶۵مورد اضافه برداشت شناسایی، برق ۹۲۶ حلقه چاه قطع و ۲۵۷ پرونده قضایی تشکیل شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان افزود: وقوع ۲ سال آبی کم بارش بصورت متوالی شرایط را برای سال آبی آینده سخت تر خواهد کرد و با چالش بسیار سخت تری نسبت به امسال مواجه خواهیم بود.

وی بیان کرد: آب شرب شهر خرم آباد از سه چشمه اصلی از ارتفاعات سفید کوه تغذیه می شوند و چشمه های (سراب) مطهری، گلستان و گرداب دارایی عمده ترین منابع تامین آب شرب شهر هستند.

حسن نژاد گفت: علاوه بر این سه چشمه، از چندین حلقه چاه حفر شده در مخازن چشمه ها نیز به منظور تامین شرب استفاده می شود که با توجه به کاهش دبی چشمه ها و حجم آب نفوذی، نشان از افت آب این چشمه ها دارد.

وی با اشاره به وضعیت دبی روان آب‌ها در استان افزود: به طور متوسط در مرداد ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۵۰ درصد و نسبت به بلندمدت ۹۰ درصد روان اب ها در استان کاهش نشان می دهد.

وی اظهار کرد: رودخانه های بادآور، مادیان رود ، کشکان و سیلاخور بیشترین کاهش و متوسط سطح آب‌های زیرزمینی محدوده دیگر استان در مرداد ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بطور متوسط حدود یک متر و ۴۰ سانتمتر افت را نشان می دهد که معادل حجمی حدود ۱۲۱ میلیون مترمکعب بوده که نسبت به سال گذشته حدود ۱/۱ درصد کاهش داشته است.

حسن نژاد گفت : وضعیت تغییرات تراز سطح آب زیرزمینی در آبخوان های محدوده های مطالعاتی حوزه عملکرد شرکت آب منطقه‌ای لرستان در مرداد ماه ۱۴۰۱، در محدوده مطالعاتی خرم آباد حدود ۶متر و ۹۳ سانتیمتر و در مجموع میانگین کل استان هفت مترو ۲۱ سانتیمتر سطح تراز آب زیرزمینی کاهش پیدا کرده است .