معاون توانبخشی بهزیستی لرستان گفت: تاکنون ۳۳۰ فرد دارای بیماری اوتیسم در استان شناسایی شدند و برای آن‌ها کارت معلولیت صادر شده است.

به گزارش میرملاس‌خبر، نگار فتحی‌بیرانوند معاون توانبخشی بهزیستی لرستان در جمع خبرنگاران از از شناسایی ۳۳۰ بیمار دارای اوتیسم در استان خبر داد و اظهار داشت: برای این تعداد بیمار تشکیل پرونده و کارت معلولیت برای آن‌ها صادر شده است که این افراد بعنوان معلولان دارای اختلال از خدمات این سازمان بهره‌مند هستند.

وی با اشاره به برقراری مستمری و حق پرستاری برای این افراد، افزود: خدمات رایگان توانپزشکی شامل کار درمانی، گفتار درمانی، فیزیوتراپی، شنوایی شناسی و رفتار درمانی ، ارائه وسایل کمک توانبخشی، انجام فعالیت‌های بازی درمانی و هنردرمانی، توزیع بسته‌های معیشتی، بهداشتی و بن کارت به خانواده‌های نیازمند اوتیسم و انعقاد قرارداد با هیئت‌های ورزشی و در اختیار گذاشتن سالن‌های ورزشی برای توانخواهان و خانواده‌های آن‌ها از مهمترین خدمات ارائه شده به این افراد است.

معاون توانبخشی بهزیستی لرستان با بیان اینکه در استان لرستان دو مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی اختلال طیف اوتیسم در شهرستان‌های خرم آباد (مرکز یکتا) و بروجرد (مرکز حکمت) تحت نظارت بهزیستی در حال فعالیت هستند، یادآور شد: به ۱۰۰ نفر از توانخواهان این طیف به صورت مستقیم خدمات ارائه می‌دهند.
وی تأکید کرد: کارکنان این مراکز پس از دریافت آموزش‌های گسترده حضوری و کارگاهی از کفایت لازم برای اجرای برنامه غربالگری، تشخیص و مداخلات مرکز محور و خانواده محور در خصوص افراد دارای اختلال طیف اوتیسم برخوردارند و مراکز فوق به عنوان پایگاه‌های دائمی برنامه‌های مذکور فعالیت می‌کنند.