شایسته نیست معلم از نظر معیشتی و معاش و از نظر درآمدی و اقتصادی و مالی، دارای مشکل باشد و نتواند هزینه‌های اولیه زندگی خود همچون کرایه یا اجاره منزل را تأمین کند!

اختصاصی میرملاس‌نو- شهرام شرفی/ هفته‌های اخیر شاهد بودیم که تعدادی از معلمان در مقابل ساختمان اداره کل آموزش و پرورش استان لرستان، تجمع انتقادی برپا کردند و خواهان توجه مجلس و دولت به رتبه‌بندی معلمان شدند، متأسفانه وضعیت معاش و درآمدی معلمان که قشر آموزش‌دهنده به جامعه هستند مناسب نیست.

ناگفته پیداست ما به عنوان آدم‌هایی که امروز در جایگاه‌هایی در جامعه‌ هستیم ابتدا در مدرسه و توسط معلم، سواد و جامعه‌پذیری را آموخته‌ایم و به همین علت معلم یک رسالت بزرگ در تربیت نیروی انسانی کشور دارد.

پس شایسته نیست معلم از نظر معیشتی و معاش و از نظر درآمدی و اقتصادی و مالی، دارای مشکل باشد و نتواند هزینه‌های اولیه زندگی خود همچون کرایه یا اجاره منزل را تأمین کند!

در این راستا ضرورت دارد مجمع نمایندگان محترم استان لرستان در مجلس شورای اسلامی، وقتی در سطح کلان کشور در قانون‌گذاری مشارکت می‌کند به صورت حتمی به منافع و معاش قشر معلم توجه کند و در این زمینه خود نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطالبه‌گر حقوق معلمان کشور و استان باشند.

فراموش نکنیم استان لرستان یک استان کمتر برخوردار یا کمتر توسعه‌یافته است و دارای نرخ بیکاری بالا و مهاجرفرستی بالاست.

استانی که این همه مشکلات اقتصادی دارد و یک استان توسعه‌یافته و کاملاً برخوردار هم نیست نسبت به دیگر استان‌ها، نیازمند توجه بیشتر از نظر رسیدگی به قشری استراتژیک هم‌چون معلمان است.

الان در کشور خوشبختانه اعضای محترم هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور از نظر رسیدگی به معاش و حقوق از طرح همسان‌سازی حقوق اعضای هیئت علمی وزارت علوم با اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های تحت مدیریت و نظارت وزارت بهداشت بهره‌مند شدند و این خودش باعث تغییرات مثبت گسترده در حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور شده است.

حالا چرا نباید این طرح در مورد معلمان هم اجرا بشود؟

مگر نه این است که هم معلمان و هم اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی هر دو در مسیر تعلیم و تربیت نیروی انسانی برای کشور، زحمت می‌کشند و هر دو باید از نظر درآمد و معاش، تأمین باشند؟

یادآوری این نکته ضروری است که پیش از آنکه هر کدام از ما به عنوان شهروندان این مملکت راهی دانشگاه‌ها بشویم ابتدا سواد و تعلیم و تربیت را از سطح آموزش و پرورش و مدرسه آموخته‌ایم. پس اهمیت نظام آموزش و پرورش برای همه ما بسیار روشن است.

همچنین از وجود و فعالیت تشکل‌های صنفی قانونمند و قوی معلمان هم باید حمایت کرد تا منافع شغلی و صنفی معلمان براساس یک مکانیزم قانونی قوی و اثرگذاری و مدنی، به تصمیم‌سازان کشور منتقل بشود.

در پایان این نوشتار ضمن اینکه فرارسیدن سال تحصیلی جدید را به همه معلمان زحمت‌کش و پرتلاش و دلسوز، شادباش می‌گویم امیدوارم با پیگیری مجدانه و مستمر نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و همراهی دولت محترم وضعیت درآمدی و معاش نامناسب فعلی معلمان به وضعیت مناسب، همسان و همچون اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، تغییر یابد تا معلمان هم بدون داشتن دغدغه‌ی معاش و معیشت همه تمرکز و انرژی خود را روی تعلیم و تربیت نسل آینده‌ساز مملکت بگذارند.