رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: از این تعداد ۱۸۴ مورد فعال و بیشترین آنها در شهرستان های خرم آباد، بروجرد و دورود است، همچنین ۶۶ واحد غیرفعال هستند.

به گزارش میرملاس‌خبر، سید عماد شاهرخی در جلسه هم افزایی صنایع کوچک استان با تاکید به اینکه صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی اهمیت بسیار زیادی در توسعه اقتصادی مناطق روستایی دارند، اظهار داشت: این صنایع به افزایش ارزش افزوده محصولات کشاورزی، حفظ کیفیت محصولات، ایجاد اشتغال، افزایش درآمد روستاییان و کاهش ضایعات کمک می کنند.

وی با اعلام اینکه ۲۵۰ واحد صنایع تبدیلی در استان به بهره‌برداری رسیده است، افزود:  از این تعداد ۱۸۴ مورد فعال و بیشترین آنها در شهرستان های خرم آباد، بروجرد و دورود است، همچنین ۶۶ واحد غیرفعال هستند که بدترین شرایط واحدهای صنایع تبدیلی مربوط به شهرستان های سلسله و خرم آباد است.

وی ادامه داد: امسال جهت ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در حوزه کشاورزی لرستان ۱۳۰ مجوز صادر شده که نسبت به ۶۵ مجوز صادر شده در سال قبل، ۶۷ درصد داشته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه هم اکنون ۲۷۴ واحد صنایع تبدیلی و غذایی با بیش از ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی در سطح استان وجود دارد، خاطرنشان کرد: نقدینگی، تضمین مالی و بانکی، تورم، کندی تهیه ماشین آلات و فناوری به دلیل تحریم ها، بالا بودن هزینه های گمرکی جهت صادرات، تلاطم در بازار واردات و نبود برنامه ریزی منسجم از جمله چالش های پیش روی این صنایع هستند.

وی با تاکید بر آسیب شناسی واحدهای راکد و نیمه فعال، تصریح کرد: لازم است جلساتی با کارشناسان و مسئولین واحدها برگزار شود، اقدامات کارشناسی صورت گیرد و ظرف یک ماه آینده بسته حمایتی مشترک در حوزه خدمات مطرح شده، پیگیری شود.

شاهرهی گفت: قرارگاه اشتغال استان های زاگرس نشین فرصتی استثنایی برای واحدهای نیمه تمام با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی است که می توان با استفاده از این شرایط، کمک های بیشتری را از سمت دولت برای واحدها جذب، آنها را از این وضعیت خارج و به چرخه تولید وارد کرد.

وی ادامه داد: ۲۹ واحد فعال حوزه کشاورزی در شهرک های صنعتی لرستان وجود دارد، که پنج واحد دارای بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی است و ۶ طرح نیز به بهره برداری رسیده اند اما در حال حاضر غیرفعال هستند که با اجماع و هم افزایی و همکاری می توان این ۱۱ واحد را به چرخه تولید بازگرداند.