مرگ در ۶۰ کیلومتر از جاده‌های دوطرفه لرستان در حالی پرسه می‌زند که متولیان می‌گویند برای تعریض این میزان راه، چشم‌انتظار سفر دوم دولت به این استان هستند.

به گزارش میرملاس‌خبر به نقل از مهر، قوع تصادفات ناگوار در جاده‌های لرستان و به‌خصوص در ۶۰ کیلومتر از جاده‌های دوطرفه به دلیل عدم چهارخطه شدن و تعریض، بارها از سوی مردم و رسانه‌ها مورد انتقاد قرار گرفته است، در چنین شرایطی تکمیل طرح‌های راه‌سازی و چهارخطه کردن محورهای مواصلاتی موضوعی است که باید موردتوجه جدی مسئولان قرار بگیرد.

باوجوداینکه در سال‌های گذشته شاهد چهارخطه شدن عمده راه‌های لرستان بوده‌ایم، اما همچنان برخی از جاده‌های دوطرفه و با عرض کم، صحنه وقوع تصادفات ناگوار هستند، موضوعی که متولیان می‌گویند به دلیل نبود اعتبار کار چهارخطه شدن آنها به‌تعویق‌افتاده است.

در کنار عدم چهارخطه شدن جاده‌های استان، بر اساس اعلام مسئولان عامل انسانی علت ۹۷ درصد وقوع تصادفات در سطح جاده‌های لرستان است، موضوعی که متأسفانه به دلیل عدم رعایت قوانین و مقررات رانندگی، سهم قابل‌توجهی از علت وقوع تصادفات در جاده‌های استان را به خود اختصاص داده است.

جاده‌هایی با پیچ‌های تند و سراشیبی و سربالایی‌های متعدد

مرتضی شیروانی مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان دراین‌رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه لرستان به لحاظ توپوگرافی و جغرافیایی، استانی کوهستانی است و شرایط آن با خیلی از استان‌های دیگر متفاوت است، اظهار داشت: این امر موجب شده که در جاده‌های استان شاهد وجود پیچ‌های تند، شعاع کم پیچ‌ها، سراشیبی و سربالایی‌های متعددی باشیم.

وی عنوان کرد: همچنین در مناطق روستایی استان این مشکلات مضاعف هستند.

افتتاح قطعه به قطعه جانِ ازنا - شازند را به لب رساند

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان در ادامه با اشاره به وجود نقاط حادثه‌خیز در سطح جاده‌های لرستان، افزود: با حمایت‌های دولت سیزدهم یک سری از نقاط حادثه‌خیز را در سال گذشته رفع کردیم.

شیروانی، بیان داشت: امسال نیز ۲۲ نقطه حادثه‌خیز در دست اقدام داریم که در سطح جاده‌های استان رفع کنیم و امیدواریم تا پایان سال مالی و شهریورماه این نقاط حادثه‌خیز را برطرف کنیم.

تعریض جاده‌ها و رفع نقاط حادثه‌خیز در سفر دوم دولت

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به پیگیری برای ارتقای راه‌های فرعی استان به اصلی، تصریح کرد: همچنین پیگیری برای تبدیل راه‌های روستایی به فرعی در سطح استان نیز در حال انجام است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان ارائه آموزش‌های رانندگی به رانندگان در سطح استان را یکی دیگر از اقدامات در دستور کار برای کاهش تصادفات و فوتی‌ها در حوادث رانندگی برشمرد و گفت: بر اساس گزارش‌های پلیس‌راه، عمده دلیل وقوع تصادفات در جاده‌های استان رانندگان هستند، گرچه جاده‌ها هم ایراد دارند.

شیروانی، ادامه داد: تمام تلاش ما این بوده در سفر دوم رئیس‌جمهور به لرستان، موضوع اختصاص اعتبار برای رفع نقاط حادثه‌خیز در سطح جاده‌های استان را مطرح و مصوب کنیم.

تکمیل ازنا - شازند همچنان در پیچِ  وعده‌ها

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به ۶۰ کیلومتر راه دوطرفه که هنوز چهارخطه نشده است، گفت: این ۶۰ کیلومتر، راه‌های بین شهرستان‌های استان هستند و باید توسط اداره کل راه و شهرسازی چهارخطه شوند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان، تأکید کرد: ضرورت دارد که در سفر دوم رئیس‌جمهور به استان چهارخطه شدن این ۶۰ کیلومتر به‌عنوان یکی از خواسته‌های به حق مردم مطرح و پیگیری شود.

وقوع ۱۵ درصد از تصادفات فوتی در ۵۰ کیلومتر جاده دوطرفه

سرهنگ زارعی فرمانده پلیس‌راه لرستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه علت وقوع تصادفات در سطح جاده‌های سه عامل انسانی، وسیله نقلیه و راه هستند، اظهار داشت: وسایل نقلیه ایمنی لازم را ندارند و همین امر موجب آسیب شدید به سرنشینان خودروها می‌شود.

وی عنوان کرد: این یک بحث ملی بوده و باید خودروسازان به این قضیه توجه ویژه‌ای داشته باشند.

رئیس پلیس‌راه لرستان با بیان اینکه باتوجه‌به بررسی‌های صورت‌گرفته در استان حدود ۵۰ کیلومتر راه دوطرفه داریم که تعریض و چهارخطه شدن آنها در حال انجام است، گفت: این راه‌ها شامل مسیر الیگودرز – اصفهان، بروجرد – نهاوند، خرم‌آباد – فیروزآباد، خرم‌آباد – کوهدشت و همچنین سپیددشت هستند.

تردد مرگ در جاده‌های لرستان/تعریض۶۰کیلومتر جاده در انتظار سفردولت

سرهنگ زارعی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه این ۵۰ کیلومتر از جاده‌های استان که به‌صورت دوطرفه بوده، حدود نیم درصد از مجموع راه‌های استان به شمار می‌آید، افزود: متأسفانه بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از فوتی‌ها در حوادث رانندگی مربوط به این جاده‌ها است.

۹۷ درصد از علت تصادفات رانندگان هستند

وی با تأکید بر اینکه این راه‌ها هنوز چهارخطه نشده‌اند و مشکلاتی را برای رانندگان به وجود می‌آورند، تصریح کرد: ما این موضوع را به مدیریت ارشد استان منعکس کرده‌ایم و امیدواریم در سفر دوم دولت به استان اعتبار لازم برای چهارخطه شدن این ۵۰ کیلومتر اختصاص پیدا کند.

رئیس پلیس‌راه لرستان در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه دلیل عمده حوادث رانندگی در جاده‌های استان رانندگان هستند، گفت: بیش از ۹۷ درصد علت تصادفات در استان رانندگان هستند.

تردد مرگ در جاده‌های لرستان/تعریض۶۰کیلومتر جاده در انتظار سفردولت

سرهنگ زارعی، افزود: این امر نیز ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان، عجله و شتاب رانندگان، تجاوز به چپ، سبقت در محل‌های ممنوع و… است و این امر را نیز بیشتر در راه‌های دوطرفه شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه این عوامل منجر به وقوع تصادفات جمعی و فوت چندین نفر از هم استانی‌ها می‌شود، گفت: در این راستا رانندگان باید توجه ویژه به قوانین داشته باشند، صبر و حوصله بیشتری داشته باشند و زمانی که خسته هستند از رانندگی پرهیز کنند.