نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس یازدهم روز یکشنبه 22دی ماه از سوی هیات نظارت به فرمانداری های استان ارسال شد که در بی سابقه ترین بررسی صلاحیت ها در تمامی ادوار انتخابات شمار بسیاری از چهره های شاخص اصلاح طلب و اصولگرای لرستان از سوی این هیات صلاحیت شان برای حضور در انتخابات تایید نشده است.

بر اساس آمارهای رسمی ۴۰۸ فرد به عنوان نامزد انتخابات در  استان ثبت نام کردند که در ابتدای امر ۳۴نفر انصراف خود را قبل از بررسی صلاحیت ها در هیات نظارت اعلام و تعداد ۳۷۴ نفر دیگر برای تشخیص احراز صلاحیت به شورای نگهبان معرفی شدند.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی هیات نظارت تعداد ۱۱۷تن از افراد فوق که جمعا ۳۱٫۲درصد کل آمار را تشکیل می دهند به عنوان رد صلاحیت شدگان معرفی شده و تعداد ۹۳ فرد دیگر که ۲۴٫۹درصدآمار را شامل می شوند، عدم احراز صلاحیت آنها اعلام شده است . ۵۶درصد مجموع  داوطلبانی که صلاحیت شان در هیات نظارت بررسی شده است از سوی این هیات تایید صلاحیت نشده اند.

از مجموع ۴۰۸ داوطلب حوزه های انتخابیه لرستان ۳۴نفر انصراف ، ۱۱۷نفر رد صلاحیت ،۹۳نفر عدم احراز صلاحیت و ۱۶۴نفر نیز از سوی هیات نظارت تایید صلاحیت شده اند . در مجموع ۲۱۰داوطلب از سوی هیات نظارت صلاحیت شان برای حضور در انتخابات مورد تایید قرار نگرفته است.

تاملی اما بر نتایج بررسی صلاحیت ها نشان می دهد ، رد صلاحیت ها بر خلاف ادوار گذشته این بار شمار زیادی از چهره های اصولگرا را نیز شامل شده و به نظر می رسد در این دوره هیات نظارت طی یک رویکرد کاملا مشخص در روند بررسی صلاحیت ها دایره را بسیار محدود تر از گذشته کرده است.

عدم تایید صلاحیت ۷ نماینده ادوار لرستان در حوزه های انتخابیه خرم آباد و چگنی ، دورود و ازنا ، الیگودرز ، کوهدشت و رومشکان و بروجرد و رد صلاحیت تنها نماینده اصلاح طلب لرستان در مجلس شورای اسلامی در کنار رد صلاحیت تمامی چهره های شاخص و پیشتاز اصلاح طلب در ۷ حوزه انتخابیه لرستان از مهم ترین نکاتی است که جای تامل دارد.

ارزیابی دقیق صلاحیت ها از سوی هیات نظارت این نکته را برجسته تر از هر نکته دیگری به ذهن متبادر می سازد که گویا در رفتاری کاملا هدفمند هر گزینه ای که “غیر خودی ” اما رای آور یا مانع برای رای آوری “خودی” ها تشخیص داده شده است صلاحیت کاندیداتوری وی یا رد شده یا اگر فاقد ادله و مستندات لازم برای رد او بوده اند ، به گونه ای عجیب صلاحیتش از سوی هیات نظارت احراز نشده است.

تشدید برخورد با نیروهای دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا در کوهدشت ، رد تمامی چهره های مدعی و رقیب نماینده الیگودرز در این حوزه ، قلع و قمع تمامی مدعیان اصلاح طلب و دو نماینده ادوار در مرکز استان ، رد صلاحیت تمامی گزینه های اصلاح طلب در پلدختر ، رد صلاحیت نماینده ادوار و مدعیان اصلاح طلب و اصولگرا در بروجرد ، رد صلاحیت تمامی مدعیان پیروزی در انتخابات حوزه انتخابیه دورود و ازنا و برچیدن بساط اصلاح طلبان در حوزه انتخابیه سلسله و دلفان بخشی از سریالی است که اتهاماتی نظیر عدم التزام به اسلام و نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه و قانون اساسی را متوجه کاندیداهای اصلاح طلب و مدعیان اصولگرای ۷ حوزه انتخابیه لرستان کرده است.

به استثنای محمد بیرانوندی نماینده اصلاح طلب خرم آباد و چگنی که با اتهام دور از ذهن عدم التزام به نظام جمهوری اسلامی صلاحیتش از سوی هیات نظارت استان لرستان رد شده است تمامی نمایندگان استان که برای حضور در انتخابات مجلس یازدهم ثبت نام کرده بودند دارای صلاحیت تشخیص داده شده و این فقط تنها نماینده اصلاح طلب استان در خانه ملت بوده که عملکرد چهار ساله اش از سوی نظارتی ها مغایر با نظام جمهوری اسلامی تشخیص داده شده است.

در این گیر و داد اما نمی توان از این نکته غافل شد که گویا معیار اصلاح طلبی و شاخص مزاحم بودن برای پیروزی برخی “خودی ها” بیش از هر مولفه دیگری در روند بررسی صلاحیت ها ، عامل رد صلاحیت گزینه های مدعی هر دو جریان بوده است.

در حالی در برخی حوزه های انتخابیه گزینه های شاخص و مطرح و شناخته شده ای که حتی دارای سوابق برجسته مدیریتی نیز بوده اند از سوی هیات نظارت صلاحیت شان برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس یازدهم احراز نشده است که در رفتاری متفاوت اما برخی گزینه ها که اساسا نه در سطح حوزه انتخابیه که در محله محل سکونت شان نیز عناصری شناخته شده نیستند ، برای کاندیداتوری در انتخابات و نمایندگی مجلس صلاحیت شان تایید و احراز شده اند.

بی توجهی به سوابق روشن انقلابی و حضور در جبهه های جنگ هشت ساله ، عضویت در جامعه جانبازان و انتساب به خانواده های شاهد و ایثارگر داوطلبان انتخابات یازدهم در ۷ حوزه انتخابیه لرستان و تاکید بر حال فعلی افراد بعنوان معیار از دیگر نکات تامل برانگیزی است که در دستور کار هیات نظارت قرار گرفته و این در حالیست که حتی دایره رد صلاحیت ها نمایندگان ادوار مجلس نه از طیف اصلاح طلب بلکه از طیف اصولگرا را نیز شامل شده و این بار عزم نظارتی ها جزم شده تا اجازه ندهند افرادی که به نحوی از انحا در دایره خودی تعریف نمی شوند در رقابت های انتخاباتی حضور داشته باشند.

کاملا مسجل است که جریان اصلاحات در هیچ حوزه ای در لرستان کاندیدای شاخص ندارد و همه گزینه های مطرحش در سبد ردی ها قرار گرفته اند ، نیروهای شاخص اصولگرا که رقیب نمایندگان فعلی در حوزه های انتخابیه بوده اند از سرند صلاحیت ها عبور نکرده اند و رقابت در اکثر حوزه های انتخابیه برای نمایندگان تسهیل شده است.

برخی از افرادی که در دوره گذشته و ادوار پیشین مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته اند در دوره یازدهم از سوی هیات نظارت رد صلاحیت شده اند و این در حالیست که شمار زیادی از تاییدی ها دوره گذشته و ردی های این دوره اساسآ فعل خلافی که بتواند صلاحیت شان را در این دوره سلب کند مرتکب نشده اند و عمدتآ از سوی مراجع چهار گانه قانونی صلاحیت شان تایید شده است.

از آنجا که در میدان بی رقیب ، گلزنی ” اصولی های خودی ” دور از ذهن نیست ، خالی شدن حوزه ها از رقیب ، خانه نشین کردن شاخص های مدعی به اتهامات بی اساس ، پیاده کردن عناصر وفادار به انقلاب اسلامی ، نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه و قانون اساسی از قطار رقابت به بهانه سلب مواد مندرج در ماده ۲۸قانون فصل مشترکی است که در نتایج بررسی صلاحیت ها به چشم می خورد و بر این اساس از آنجا که در یک ماه مانده به انتخابات ، استان نیازمند فضای پرشور و رقابتی و گرم برای مشارکت مردم در انتخابات است اما عدم حضور سلایق و گروهها و جریانات سیاسی در انتخابات و رد چهره های شاخص اصلاح طلب فضای انتخابات را در لرستان به سردی گرائیده است و ” چهار و چهار و ششله ”  امسال لرستان گویا قرار است متناسب با شرایط سرد انتخاباتی اش سپری شود بی آنکه برای کسی مهم باشد که پیروزی برخی افراد خاص به طور قطع مهم تر و مقدم تر از رضایت مردم و خیر و صلاح نظام جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود.

(عباس دارایی)