معاون فنی محیط زیست لرستان گفت: از ۳۹۵ گونه مهره‌دار لرستان ۳۰ گونه در معرض خطر تهدید انقراض هستند.

به گزارش میرملاس‌خبر، نبی‌الله حسنوند با اشاره به اینکه ۳۰ درصد تنوع زیستی کشور در لرستان است، اظهار داشت: اکنون ۳۹۵ گونه مهره دار در لرستان ۳۰ زیست می‌کنند که از این تعداد ۳۰ گونه در معرض خطر تهدید، برخی در خطر انقراض و برخی نیز حمایت شده هستند.

وی با تأکید بر ضرورت دستیابی حیات وحش لرستان به استاندارد‌های بین المللی افزود: وجود جمعیت‌های پرشمار گونه‌های قوچ، میش، کل و بز وحشی، پستانداران بزرگ و گربه سانانی مانند خرس و پلنگ بیانگر تنوع زیستی غنی در مناطق تحت حفاظت و آزاد استان است.

معاون فنی محیط زیست لرستان اظهار داشت: همچنین بیش از ۲۰ زیستگاه جدید از گونه سمندر لرستانی در حوزه استان شناسایی و ۱۲ زیستگاه ثبت شده است که پایش‌های مستمر از زیستگاه‌های مربوطه در دستور کار قرار دارد.

حسنوند گفت: امسال سه قلاده پلنگ در مناطق آزاد و حفاظت شده لرستان مشاهده شده است.

وی، کل (پازن کوهی)، بز، خوک وحشی، پلنگ ایرانی، خرس قهوه‌ای، کفتار، گرگ، روباه معمولی، خرگوش، تشی، گربه وحشی، دلیجه، کلاغ نوک سرخ، کرکس، سارگپه پا بلند، عقاب طلایی، شاهین، بالابان، کبوتر چاهی، انواع سهره‌ها، شاه بوف، کبک، تیهو، کبوتر جنگلی، قمری، چرخ ریسک بزرگ، سنگ چشم خاکستری، کمر کلی، کمر کلی کوچک و چکاوک را از مهمترین گونه‌های جانوری لرستان عنوان کرد.

معاون فنی محیط زیست لرستان یادآور شد: خانه محیط زیست با هدف حراست و حفاظت از محیط زیست استان راه اندازی شد و علاوه بر این با محوریت کلینیک تخصصی دامپزشکی حیات وحش، آموزش‌های فراوانی در حاشیه مناطق تحت مدیریت در جوامع بومی محلی برای کاهش مدیریت تعارض گوشت خواران بزرگ جثه با انسان مانند خرس و پلنگ ارائه شده است